«تسویه نقدی»؛ نمایش برتر جشنواره تئاتر معلولان آفتاب

عضو انجمن نمایشگران خانه تئاتر از کسب رتبه برتر نمایش خیابانی «تسویه نقدی» در جشنواره تئاتر معلولان آفتاب خبر داد.

مجتبی خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جشنواره «تئاتر منطقه‌ای افراد دارای معلولیت آفتاب» با حضور گروه‌های هنری از استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان، مرکزی و چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: اختتامیه این جشنواره دوازدهم آذرماه در «تالار شهیدان نژادفلاح» کرج برگزار شد و «گروه نمایش مهر سیما» با نمایش خیابانی «تسویه نقدی» توانست عناوین برتر این جشنواره را کسب کند.

این فعال هنرهای نمایشی با بیان اینکه این جشنواره با رویکرد نمایش‌های خیابانی در محوطه تئاتر شهر کرج برگزار شد، ادامه داد: اجرای ویژه نمایش تسویه نقدی در استانداری و در حضور مدیران کل و مسئولان ارشد استان البرز برگزار شد.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر منطقه‌ای افراد دارای معلولیت آفتاب به شکل سالانه در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: روند کار به این شکل بود که گروه‌های شرکت‌کننده ابتدا در بخش ایده و طرح شرکت می‌کردند و در ادامه این ایده‌ها بازبینی می‌شدند.

خلیلی گفت: اثر تولیدی گروه مهر سیما در این دوره از جشنواره آفتاب پذیرفته شد و مراحل تمرین و بازبینی را پشت سر گذاشت. روشندلان، جامعه هدف نمایش تسویه نقدی بودند؛ همچنین در این اثر نمایشی به مسائلی ازجمله اشتغال، مسکن و مناسب‌سازی معابر توان‌خواهان پرداخته شده است.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: تخصص این گروه، نمایش‌های خیابانی است و از سال ۸۸ فعالیت هنری خود را در اصفهان آغاز کرده است. درمجموع ۳۰ نفر در گروه نمایشی مهر سیما فعالیت دارند و در جشنواره‌های مختلف هنری شرکت می‌کنند.

وی با برشمردن عناوین برتر کسب‌شده نمایش تسویه نقدی در جشنواره ششم آفتاب گفت: رتبه دوم بخش کارگردانی، رتبه اول بخش طرح و ایده، رتبه اول طراحی فضا، رتبه اول طراحی بروشور و پوستر و همچنین رتبه‌های برتر در بخش‌های موسیقی، بازیگری زن بخش نابینا و بخش کوتاه‌قامت از جمله این عناوین در بین همه استان‌های شرکت‌کننده بوده‌اند.

خلیلی تصریح کرد: اثر خیابانی تسویه نقدی برگزیده این رویداد بوده و به جشنواره ملی تئاتر معلولان معرفی شد. همچنین دو اثر خیابانی و دو نمایش صحنه‌ای از استان اصفهان در این دوره از جشنواره تئاتر منطقه‌ای آفتاب شرکت داشتند.

وی با درخواست از مسئولان برای در نظر گرفتن اجرای عمومی آثار نمایشی و هنری معلولان، اظهار کرد: بهزیستی استان اصفهان باید برنامه‌ریزی بهتری برای آثار تولیدی هنرمندان عرصه نمایش داشته باشد تا این فعالیت‌ها و اجراها، به همان روزهای خاص برگزاری یک جشنواره یا رویداد هنری محدود نشود.

عضو انجمن نمایشگران نمایش خیابانی خانه تئاتر گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای معلولان در رشد و تقویت ذوق هنری معلولان مؤثر و سازنده است و می‌تواند در این بخش کمک‌کننده و تأثیرگذار باشد.

وی تأکید کرد: توانایی بازیگران معلول به صورتی است که می‌توانند در عرصه نمایش‌های خیابانی شرکت کنند و وارد جشنواره‌های معتبر هنری و نه‌فقط جشنواره دوسالانه معلولان شوند و با سایر هنرمندان به رقابت بپردازند.

به گزارش ایمنا، عوامل نمایش تسویه نقدی به این شرح است: بازیگران: اکرم کریمی _نابینای شدید_ پویا عباسعلی‌زاده _کوتاه‌قامت_ و محسن شفیعی، موسیقی: علی خاتمی، طراح صحنه: آتنه رحیم‌نژاد، سرپرستی: سعید رضوانی، کارگردان: مجتبی خلیلی

همچنین در جشنواره سال گذشته تئاتر منطقه‌ای معلولان آفتاب، پنج اثر از استان اصفهان توانسته بود به بخش مسابقه این جشنواره راه یابد، در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «شازده کوچولو» به کارگردانی نیلوفر هرندی‌زاده از اصفهان، «افسانه نصفه‌نیمه» به کارگردانی اعظم باباییان از خمینی‌شهر، «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی عاطفه کاوه از سمیرم، «کوتی و موتی» به کارگردانی احسان صانعی از شهرضا و در بخش خیابانی، نمایش «به یک اتفاق ساده نیازمندیم» به کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان حضور داشت.

کد خبر 624334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.