۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
مهدیشهر در بوته نقد

شوراها باید طرح‌های جدید و شیوه‌های فکری نوین را دنبال کنند و به واسطه همین امر است که توسعه‌یافتگی شهرها از یکدیگر متفاوت می‌شود، اما گاهی اعضای شوراهای اسلامی درگیر روزمرگی می‌شوند و به همین دلیل رسیدگی به مشکلات مردم ابتر می‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر و هر محیط زندگی مدنی و اجتماعی با حضور شهروندان معنی پیدا می‌کند؛ رابطه شهروندی با مدیریت شهری از جمله مسائل و موضوعات مهمی است که در حوزه مدیریت شهری در جهان مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت شهری سازمانی گسترده متشکل از تمام عناصر و اجزای رسمی و غیررسمی ذی‌ربط و مؤثر در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی با هدف اداره هدایت کنترل و توسعه همه‌جانبه و پایدار شهر است که از بخش‌ها و نهادهای مختلفی تشکیل می‌شود.

یکی از مهمترین ارکان این نظام، شوراهای شهر است که نهادهایی مردمی محسوب می‌شود و عهده‌دار بحث بررسی و تصمیم‌گیری درباره مسائل روزمره و امور شهروندان است؛ طبق قانون اساسی و قانون مصوب شوراهای اسلامی، وظیفه اصلی مدیریت شهری بر عهده شوراهای اسلامی شهر است که نمایندگان آن از سوی مردم انتخاب می‌شوند و بدین منظور هدف اصلی تشکیل شوراهای اسلامی شهر پیشبرد سریع برنامه‌های توسعه شهری از طریق همکاری و مشارکت مردم است.

نقش دادن به افراد متفاوت عرصه شهری از جمله دولت، مردم، نهادهای مدنی و قانون‌گذار باعث ایجاد وظایف متقابل و دوسویه بین شهروندان و اداره‌کنندگان امور در راستای رسیدن به حقوق شهروندی در سطح ملی و محلی شده است.

شوراهای اسلامی شهر نیز از نهادهای مدنی حاکمیت است که وظیفه تحقق حقوق شهروندی را در حوزه شهر و استان بر عهده دارد؛ شوراها واسطه‌ای بین مردم و مسئولان هستند و نقش بسزایی در رفع مشکلات مردم ایفا می‌کنند. اگر شوراها به طور دقیق از وظایف خود آگاه باشند قوی‌تر عمل خواهند کرد و نقش مهمی در کمک‌کردن به شهرداری خواهند داشت.

در مهدیشهر نیز اعضای شورای اسلامی شهر با برنامه‌ریزی مدون و ارائه برنامه کاری به شهروندان با وجود مشکلات فراوان همچون مسائل اقتصادی، عزم خود را برای انجام تصمیمات و کارهای بنیادین و مهم بر زمین مانده برای توسعه شهر جزم کرده‌اند تا زمینه‌ساز افزایش رفاه اجتماعی و برخورداری شهروندان از حقوق شهروندی باشد.

تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم / ‏ کمیته سازش، ابتکاری برای برون‌رفت از دعاوی حقوقی

مهدیه سامعی، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و شکایت‌های مردمی شورای اسلامی شهر مهدیشهر می‌گوید: در بدو ورود به شورای ششم با مشکلات بسیار زیاد حقوقی و مالی در مدیریت شهری مواجه بودیم که توانستیم با همدلی و همکاری اعضای شورا و استفاده از تجربه و تدابیر شهردار انتخاب شده و از طریق به‌کارگیری مشاور حقوقی مجرب، بسیاری از مسائل حقوقی و مالی و مشکلات پیرامون آن در شورای اسلامی و شهرداری مهدیشهر را تاکنون احصا و برطرف کنیم و به همین جهت شرایط در حال حاضر نسبت به یک سال گذشته مطلوب‌تر است.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه مباحث حقوقی، نظارتی و رسیدگی به شکایات مردمی در توسعه و پیشبرد امور مربوط به مدیریت شهری بسیار تأثیرگذار است، شورای اسلامی شهر مهدیشهر تلاش کرده است با برنامه‌ریزی و نظارت‌های مستمر بر فعالیت بخش‌های مختلف شهرداری، مطالبات شهروندان را در این زمینه پوشش دهد که در این مسیر تا امروز اقدامات جدی و خوبی صورت گرفته است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب که رضایت کامل شهروندان را به همراه داشته باشد، فاصله زیادی داریم.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و شکایت‌های مردمی شورای اسلامی شهر مهدیشهر با بیان اینکه این کمیسیون با توجه به نام و شرح وظایفی که دارد، بیشتر بر پیگیری شکایات مردمی و مصوبات و پرونده‌های حقوقی و املاک مدیریت شهری متمرکز است، خاطرنشان می‌کند: یکی از ابتکارات شورای اسلامی شهر مهدیشهر در بدو آغاز به کار دوره ششم، ایجاد کمیته سازش ذیل کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و شکایت‌های مردمی بود. از سال‌های گذشته تاکنون پرونده‌های حقوقی بسیار زیادی وجود داشته است که این پرونده‌ها به خاطر دفاع نکردن و حضور نماینده حقوقی در جریان پرونده‌ها، کارشناسی و پیگیری نشده و روی هم تلنبار شده بود. در این میان حتی پرونده‌هایی نیز وجود داشت که روند بررسی آن‌ها حتی ۱۵ سال طول کشیده بود یا با پرونده‌هایی مواجه بودیم که به هیچ عنوان نیازی به ارجاع دادگاه و پیگیری حقوقی نداشته است، بلکه با ایجاد ساختاری همچون کمیته سازش، مشکلات آن بسیار آسان رفع می‌شده است تا روند رسیدگی به آن طولانی نشود.

وی با بیان اینکه از زمان آغاز به کار شورای ششم تاکنون توانسته‌ایم تعداد زیادی از این پرونده‌ها را پیگیری کنیم و به سرانجام برسانیم، به‌طوری که مشکلات بسیاری از پرونده‌ها در کمیته سازش برطرف شده است، می‌افزاید: روند کار کمیته سازش به این صورت است که اگر شهروند شاکی و مشارالیه در خصوص سازش از طریق گفت‌وگو نظر مثبتی داشته باشد، به جلسه این کمیته فراخوانده می‌شود و توافق از طریق گفت‌وگو به دست می‌آید. همچنین در پرونده‌ای اگر محکومیت شامل حال شهرداری یا شهروند باشد، همواره به هر دو طرف پیشنهاد می‌کنیم که این پرونده‌ها ترکیب شود و نماینده حقوقی شهرداری و معاون مالی و امور قراردادها با حضور طرف مقابل تشکیل جلسه بدهند و با یکدیگر به تعامل برسند و با سازش و مذاکره این مشکلات برطرف شود.

محله‌محوری و مشارکت شهروندی، اساس کار مدیریت شهری مهدیشهر

سامعی تصریح می‌کند: شورای ششم از ابتدای کار خود بر نگاه یکسان و توزیع عادلانه خدمات بین محله و مناطق شهر و مشارکت شهروندان در امور مدیریت شهر تاکید فراوانی داشت. به همین دلیل پس از انتخاب شهردار و برگزاری نشست‌های مشترک، مدیریت شهری در همان آغاز کار، مهدیشهر را به ۹ محله تقسیم کرد و از میان کارکنان شهرداری، ۹ نفر به عنوان مسئولان محله‌ها انتخاب شدند تا مشکلات شهروندان به طور مستقیم در تماس با بدنه شهرداری احصا و برطرف شود.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون طی ارزیابی‌های صورت گرفته، موفقیت‌های خوبی در موضوع محله‌محوری به دست آمده است، اما نارضایتی‌ها و مشکلاتی نیز در رویکرد محله‌محوری وجود داشته است که شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر در جلسات مشترک، با تبادل نظر و تصمیمات درست سعی بر رفع این مشکلات و نارسایی‌ها دارند.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و شکایت‌های مردمی شورای اسلامی شهر مهدیشهر با اشاره به ضروری بودن مشارکت شهروندان در امور مدیریت شهری و همراهی آنها برای عبور از مشکلات و چالش‌ها اظهار می‌کند: از ابتدای کار دوره ششم مدیریت شهری تاکنون همواره با دعوت از کارشناسان، متخصصان و نخبگان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و ورزشی، عمرانی و شهرسازی و اقتصادی، همچنین استفاده از طرح‌ها و برنامه‌های آنان در کنار بهره‌گیری از مشاوران مجرب و کارآزموده و حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر در مساجد و برگزاری هفتگی ملاقات شهروندی سعی داشته‌ایم از نظرات و پیشنهادهای اقشار مختلف در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آن در مدیریت شهری استفاده کنیم.

وی مهم‌ترین چالش شورای ششم از زمان آغاز به‌کار تاکنون را دخالت‌های غیرکارشناسانه و غیرتخصصی برخی افراد در روال کار مدیریت شهری که خود را دلسوز شهر و شهروندان می‌نامند، می‌داند و می‌گوید: بارها این‌گونه افراد با دخالت و ارائه اطلاعات نادرست به برخی مدیران و دستگاه‌های اجرایی، مانع پیشرفت و تأخیر در اجرای تعدادی از طرح‌های عملیاتی و عمرانی مدیریت شهری شده‌اند که با اجرای سریع آن، بسیاری از مشکلات شهروندان مرتفع می‌شده است؛ اگر این دخالت‌ها بیش از اندازه باعث اختلال و توقف در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی شود، ناچار به پیگیری موضوع از لحاظ حقوقی و قضائی خواهیم بود.

سامعی می‌گوید: این نوید را به شهروندان مهدیشهری می‌دهیم که سامانه ۱۳۷ برای پاسخگویی و رسیدگی سریع‌تر به مشکلات شهروندان به عنوان درگاه ارتباطی میان آنها و مدیریت شهری در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: راه‌اندازی این سامانه می‌تواند علاوه بر ثبت دقیق و پیگیری سریع‌تر مشکلات شهروندان، روند نظارت بر پیگیری این مشکلات تا مرحله پایانی را آسان‌تر کند و باعث شفافیت و دقت عملکرد مدیریت شهری شود.

کد خبر 624014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.