گپ‌وگفت «بی‌واسطه» نوجوانان شهر با شهردار اصفهان

دومین نشست نوجوانان فعال فرهنگی شهر اصفهان تحت عنوان «بی‌واسطه» با مسئولان شهری امروز (جمعه) در کتابخانه مرکزی این کلان‌شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشست بی‌واسطه با مسئولان شهری، نوجوانان شهر از دغدغه‌ها و مطالبات خود با شهردار اصفهان سخن گفتند.

بستر صحبت برای نوجوانان به صورت هفتگی مهیا شود

"پارسا حاجی‌حیدری" از مؤسسه فرهنگی آوای طاها در این نشست، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی نوجوانان، استقرار متوازن مراکز و مکان‌های فرهنگی در شهر است که به چند مجموعه فرهنگی بزرگ بسنده شده است.

وی ادامه داد: در شهر اصفهان فضا و بستر فرهنگی برای نوجوانان وجود ندارد، در حالی که نیاز داریم بستر صحبت برای نوجوانان به صورت هفتگی مهیا شود تا بتوانیم ایده‌های خود را به سمت عمل پیش ببریم.

این نوجوان گفت: در بخش اتوبوسرانی نیز شاهد نامنظم بودن خطوط هستیم که باید ساماندهی لازم انجام شود.

کارت منزلت شهروندی به دانش‌آموزان اختصاص یابد

"نگین جباری" نماینده فرهنگسرای نوجوان نیز در این نشست، اظهار کرد: شهرداری و سازمان فرهنگی حمایت‌های خوبی را از نوجوانان داشته‌اند، اما در حال حاضر، نوجوانان دیروز وارد سن جوانی شده‌اند و فرهنگسرای نوجوانان توانایی پاسخگویی به استعدادهای نوجوانان و جوانان را به‌صورت یکجا ندارد، لذا خواسته ما بها دادن و سرمایه‌گذاری بیشتر در این فرهنگسرا است.

"شبنم روشنایی" از مجموعه فرهنگی جامعه زینب گفت: اختصاص اتوبوس و توجه بیشتر به آحاد مردم ضرورت دارد، زیرا امروزه مشکلات معیشتی و گرانی‌ها طاقت‌فرسا شده است.

"سحر چلونگر" از شبکه رسانه‌ای بازتاب نیز ضمن گلایه از سیستم حمل‌ونقل شهری، گفت: سرفاصله زمانی بین دو اتوبوس بعضی از خطوط بسیار زیاد است، لذا از شهردار می‌خواهیم برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی بکند.

وی با طرح پیشنهادی مبنی بر اینکه دانش آموزان نیز مشمول دریافت کارت منزلت شهروندی قرار گیرند، گفت: در شهر اصفهان سمن‌های فعال و خودجوش در حال فعالیت هستند که موانع متعددی پیش‌روی آنها قرار دارد، یکی از ارگان‌هایی که موانعی را پیش پای آنها قرار می‌دهد، شهرداری است که لازم تسهیل‌گری کند.

برنامه سه‌شنبه‌های بدون خودرو، امروز در شهر اصفهان کم رنگ شده است

"امیرعلی امیری" از مجموعه فرهنگی عاشوراییان نیز اظهار کرد: از دوستداران دوچرخه‌سواری هستم و دغدغه اصلی من مکان پارک مناسب و دارای امنیت برای پارک دوچرخه‌ها جنب مراکز فرهنگی شهر است که در حال حاضر وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در شهر اصفهان کم‌رنگ شده است و به نظر می‌رسد باید پویشی برای تقویت انگیزه مردم و نوجوانان برای هوای پاک و استفاده از دوچرخه برگزار کنیم.

گپ‌وگفت «بی‌واسطه» نوجوانان شهر با شهردار اصفهان

"فاطمه موذنی" از مجموعه فرهنگی فانوس گفت: ایجاد کافی‌شاپ‌ها و مراکز بازی ویژه دختران در سطح شهر باید ایجاد شود.

"هانیه طبسی" از مدرسه امام محمد باقر (ع) نیز خاطرنشان کرد: شهردار اصفهان قول داده بود که اتوبوس‌هایی را برای استفاده دانش آموزان به عنوان سرویس مدرسه در نظر بگیرد که تحقق آن می‌تواند در کاهش آلودگی هوا با توجه به استفاده نکردن از خودرو شخصی مهم باشد، اما هنوز این وعده عملیاتی نشده است.

"هستی فلاحتی" به‌عنوان کوچک‌ترین عضو خبرگزاری پانا و خبرنگار دهه نودی گفت: از خبرنگاران نوجوان و جوان باید حمایت شود تا حضور فعال داشته باشند و بتوانند صحبت جوانان و نوجوانان را به گوش مسئولان برسانند، زیرا ما صدای همه دانش آموزان هستیم.

"امیرحسین رفیعی‌پور" از اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان نیز اظهار کرد: شعارنویسی داخل اتوبوس زیاد شده است و رانندگان به تنهایی نمی‌توانند برای حل این مسئله اقدام کنند، لذا باید فکری عاجل شود.

به نوجوانان بیشتر میدان داده شود

"نگار قاسمی" از مجموعه فرهنگی دختران آسمان اظهار کرد: مسئولان مجموعه‌های فرهنگی ماه‌ها کار مطالعاتی برای برقراری ارتباط صحیح با دختران شهر انجام داده‌اند و تلاش کردند بتوانند خدمات مشاوره و روان‌شناسی را به مجموعه‌های مختلف از جمله خانواده‌های بی‌بضاعت شهر ارائه کنند.

وی افزود: دغدغه اصلی متولیان مجموعه‌های فرهنگی صرفاً داشتن مکانی برای دختران است که بتوانند کلاس‌ها را برگزار و پذیرش‌های خود را انجام دهند؛ دختران شهر مشتاقانه به سمت ما می‌آیند، اما مکانی برای برگزاری جلسات ویژه آنها نداریم.

"محمدحسین رحمانی" از مجموعه فرهنگی علوی گفت: اگر نوجوان قرار است در آینده کشور تأثیرگذار باشد، چرا امروز به بهانه نداشتن سن ۱۸ سالگی مانع از ارائه مجوزها یا سپردن مسئولیت‌هایی به او در سطح جامعه می‌شویم.

وی ادامه داد: باید به نوجوانان بیشتر میدان داد تا خود را اثبات کنند.

کمبود مکان‌های آموزشی برای نوجوانان شهر

"فتوح" به نمایندگی از شهر دوستدار کودک گفت: نبود برنامه‌ریزی فرهنگی از جمله مشکلات شهر است، امروزه بعضی مکان‌های آموزشی ویژه نوجوانان در شهر وجود دارد که نسبت به وسعت شهر بسیار کم است.

وی با بیان اینکه نوجوانان را نباید دست کم گرفت، چراکه با دستان کوچک می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند، افزود: در حال حاضر شهر دوستدار کودک مدیر ندارد و ما از این مسئله رنج می‌بریم.

"رویطال یوم‌توبیان" نماینده دانش آموزان اقلیت‌های دینی شهر اصفهان با بیان اینکه لازم است تمام ادیان دینی در کنار یکدیگر و هم‌دل برای موفقیت شهرستان گام بردارند، گفت: یکی از مظاهر همدلی می‌تواند پیوند بیشتر بین اقلیت‌های دینی با همشهریان اصفهان باشد، لذا پیشنهاد می‌شود به منظور بازدید توریست‌های خارجی و دانش‌آموزان از کنیسه‌های کلیمیان در سطح شهر همچون کلیساهای مسیحیان برنامه‌ریزی شود.

در عمل نشان دهید که دغدغه‌مند نوجوانان هستید

"متین شجاعی" از مجموعه فرهنگی انصار المهدی (عج) درخواست تحقق قول‌های داده شده در راستای ارائه مساعدت‌های مالی از سوی مدیریت شهری به مجموعه فرهنگی را داشت.

گپ‌وگفت «بی‌واسطه» نوجوانان شهر با شهردار اصفهان

وی ادامه داد: تجربه برگزاری موفق محفل‌های قرآنی را در ماه رمضان در دو منطقه شهری داشته‌ایم و استمرار آنها باعث تأثیرگذاری در سطح جامعه می‌شود؛ تقویت مراکز فرهنگی و قرآنی و قرار دادن مکان اختصاصی برای فعالیت‌ها، باعث رونق این مجموعه‌ها می‌شود، لذا اگر دغدغه‌مند کمک به نوجوانان هستیم باید در صحنه عمل آن را نشان دهیم.

"فاطمه صافی" از مدارس قرآنی، درخواست توجه و کمک مالی بیشتر به مدارس دخترانه سطح شهر که ضمن تحصیل به امر حفظ قرآن می‌پردازند را داشت.

"محمدحسین عابدی" از شبکه رسانه‌ای بازتاب نیز خاطرنشان کرد: درخواست صدور هنر کارت را برای دانش آموزان هنرمند داریم، همچنین ایجاد یک خبرگزاری نوجوان را که پیش از این پیشنهاد داده شده پیگیری کنید.

تولید محتوایی برای نوجوانان نشده است

"مهدی اشجع" از مؤسسه فرهنگی آوای مهر طاها با بیان اینکه در جهان، صنعت رسانه‌ای برای نوجوانان بسیار قوی است، تاکید کرد: بیش از آنکه ما نوجوانان نیاز به صحبت با مسئولان داشته باشیم، آن‌ها باید نیاز به صحبت کردن با نوجوانان را احساس کنند.

وی افزود: باید نسبت به اقداماتی مرتبط بادانش آموزان و نسل نوجوان، اطلاع سانی عمیقی صورت گیرد، امروز بی اطلاعی در بین نوجوانان نسبت به اقدامات فرهنگی انجام شده توسط مدیریت شهری موج می‌زند.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: تولید محتوا برای نوجوانان صورت نگرفته است و بسیاری از نوجوانان در سطح شهر در عرصه‌های مختلف توانمند هستند، اما از آنها استفاده نمی‌شود.

ایجاد شهر نوجوان در اصفهان

"تینا نجارخدابخش" از اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان گفت: در حال حاضر امکانات بین باغ‌های بانوان سطح شهر یکسان توزیع نشده است، همچنین در باغ‌های بانوان گرچه بانوان آزاد هستند، اما تخلیه انرژی و هیجان در این مجموعه‌ها برای دختران انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهری را با نام شهر نوجوانان ایجاد کنیم که برای بانوان و دختران ساعاتی را ویژه اختصاص یابد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: اصفهان شهری فعال در زمینه فرهنگی است، اما باید امکانات را به صورت متوازن برای تمام مجموعه‌های فرهنگی توزیع کنیم.

این دانش‌آموز گفت: باید ویژه خانواده‌های کم‌بضاعت، امکانات و تسهیلات خاص اختصاص داده شود، همچنین «شهردار مدرسه» طرحی است که از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی به مدیریت شهری پیشنهاد شده است، اما هنوز بازخوردی از آن داده نشده است.

گپ‌وگفت «بی‌واسطه» نوجوانان شهر با شهردار اصفهان

"مهدی صادق" از سازمان دانش آموزی اظهار کرد: از نوجوانانی که تریبونی برای رساندن صدای خود به مدیریت شهری نداشتند عذر خواهی می‌کنم، ما در عرصه رسانه و نسل نوجوان دچار ضعف هستیم، به‌عنوان مثال اگر در عرصه موسیقی و فیلم چیزی را تولید نکنیم، دشمن و دیگران برای ما تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: اصفهان سه مشکل در زمینه آب، خاک و هوا دارد، از این‌رو اگر به فکر خود نیستیم به فکر نسل‌های آینده باشیم.

"مهدی صادقی" از سازمان دانش آموزی گفت: از نوجوانانی که تریبونی برای رساندن صدای خود به مدیریت شهری نداشتند، عذر خواهی می‌کنم؛ ما در عرصه رسانه و نسل نوجوان دچار ضعف هستیم. به‌عنوان مثال اگر در عرصه موسیقی و فیلم محصولی تولید نکنیم، دشمن و دیگران این اقدام را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: مشکل بازنمایی در حوزه فرهنگی داریم و بازنمایی فرهنگی در دست افرادی افتاده است که مناسب آن کار نبوده‌اند، اصفهان سه مشکل اساسی دارد، مشکل آب، مشکل خاک و هوا، اگر به فکر خود نیستیم به فکر نسل‌های آینده باشیم.

به دهه هشتادی‌ها بها بدهید

"فاطمه رضایی" از شبکه رسانه‌ای بازتاب اظهار کرد: ما باید با یکدیگر همراه باشیم تا به موفقیت برسیم؛ در حال حاضر این سوال مطرح است که شهرک کودک و نوجوان دقیقاً چیست؟، اینکه دائم واژه کودک را در کنار نوجوان در عناوین به کار می‌بریم، برای نوجوانان ناخوشایند است.

"عارف بابایی" از مؤسسه فرهنگی مهر آوای طاها با اشاره به دانش آموزانی که علاقه‌مند به سرودن شعر هستند، پیشنهاد داد: محفل‌هایی برای نوجوانان در عرصه شعر در سطح شهر برگزار شود تا ذوق و شوق نوجوانان را رونق بخشیم.

گپ‌وگفت «بی‌واسطه» نوجوانان شهر با شهردار اصفهان

"عرفان شرقی" از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی گفت: اگر به نسل دهه هشتادی بهاداده و از تفکرات آن‌ها استفاده شود، می‌توان امیدوار بود که بهترین دوران مدیریت شهری در بین شهرداران رقم بخورد.

وی با بیان اینکه امروز باید نسبت به کتابخانه‌های سطح شهر نظارت دقیق شود، ادامه داد: بیشتر کتاب‌های کتابخانه ها متعلق به نظام قدیم است و به کار دانش آموزان فعلی نمی‌آید.

این فعال فرهنگی افزود: پیشنهاد می‌شود برخی از نوجوانان در قامت مشاور شهردار در رابطه با طرح نوجوان فعال شوند.

کلاس‌های رایگان ورزشی برای نوجوان برگزار شود

"مهدیار" از شورای اسلامی دانش آموزی اظهار کرد: انتظار می‌روو به موضوع در بنرها و تبلیغات شهری هنر ایرانی و اسلامی توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: ظرفیتی برای آشنایی نوجوانان با فرهنگ ایثار و شهادت داریم که باید از آن بهره کافی برده شود، همچنین بستری فراهم شود تا نتیجه مطالبات ما از مدیریت شهری، به اطلاع عموم برسد.

"رضایی" از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه کلاس‌های رایگان ورزشی برای نوجوان برگزار شود، افزود: زمان سرفاصله‌های اتوبوس را در زمان پیک سفر کم کنیم، همچنین سامانه «اصرو» شهرداری نیاز به تقویت و تکمیل دارد که باید نواقص آن رفع شود

وی اضافه کرد: اصفهان شهر شهیدان است و باید صدای اذان در زمان اوقات شرعی به گوش مردم برسد.

رضایی با بیان اینکه محتواهای تبلیغاتی در سطح شهر باید به نحوی باشد که قابلیت تجزیه و تحلیل‌ها در ذهن نوجوان داشته باشد، تصریح کرد: در بیلبوردهای شهری نباید تنها به مباحث تبلیغی پرداخته شود، بلکه این امکانات باید به مباحث فرهنگی نیز اختصاص یابد، همچنین از طرح‌های گرافیکی در بدنه سازه‌های شهری برای زیباسازی شهر بیشتر استفاده شود.

"خان عابدی" از شبکه رسانه‌ای بازتاب گفت: امروز مشکل اصلی اصفهان یعنی زاینده رود فراموش شده است.

وی با بیان اینکه عقل انسان به چشم او است، لذا مناظر شهری از این منظر بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: در طراحی مبلمان شهری باید دقت بیشتری شود و خلاقیت داشت؛ در کشورهای حاشیه خلیج فارس صرفاً به مناظر و مبلمان شهری از لحاظ بصری پرداخته شده است و این منشأ تفکر به روز بودن انها در بین دنیا شده است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: ما به دنبال مدینه فاضله هستیم؛ در آرمان شهر، آحاد جامعه به میزانی از پیشرفت رسیده‌اند که توانایی و آگاهی‌های لازم را داشته باشند، البته جمع‌نشینی نوجوانان با مسئولان، نخستین گام برای تحقق این آرمان شهر است.

کد خبر 623921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.