بهترین تدابیر برای کاهش تردد خودروها در شهرها

بدون شک بهبود سلامت انسان و محیط زیست مستلزم کاهش انتشار کربن در شهرها است؛ به حداقل رساندن تردد وسایل نقلیه موتوری می‌تواند نقش مهمی در تحقق این هدف ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیدایش خودروهای الکتریکی دستاورد بسیار بزرگی در زمینه کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از حمل‌ونقل به‌شمار می‌رود و با وجود این‌که بهره‌گیری از آن‌ها در سراسر جهان رو به افزایش است، با این حال پیشرفت در این زمینه دست کم به علت هزینه بالا، با سرعت کمی صورت می‌گیرد. به همین دلیل، برنامه‌ریزان در اغلب شهرهای جهان عزم خود را جزم کرده‌اند همزمان با الکتریکی‌سازی وسایل نقلیه، امکان تردد سایر خودروهای موتوری را در شهرها به حداقل برسانند و از این طریق به کاهش چشمگیر انتشار آلاینده‌ها کمک کنند.

بدیهی است که کاهش آلودگی هوا نه‌تنها مدیران را در تحقق اهداف اقلیمی یاری خواهد کرد، بلکه به ایجاد شهرهایی زیست‌پذیر و پایدار منجر خواهد شد که در این رابطه، کاهش تردد وسایل نقلیه موتوری می‌تواند بسیار اثربخش باشد. اگرچه مدیران اغلب شهرهای جهان از این واقعیت به‌خوبی آگاه هستند، با این حال بسیاری از آن‌ها در بیرون راندن خودروها از شهرها با مشکل مواجه می‌شوند که برای حل این چالش‌ها، تدابیر بسیاری ارائه شده است.

بهترین تدابیر برای کاهش تردد خودروها در شهرها

اعمال جریمه برای ایجاد تراکم ترافیکی

مؤثرترین رویکرد برای کاهش تردد خودروها به مراکز شهرها، اعمال جریمه برای آن‌ها در صورت ورود به مراکز معینی از شهرها است که هزینه‌های جمع‌آوری شده ناشی از آن اغلب برای پیاده‌سازی پروژه‌های مربوط به افزایش پایداری حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. لندن، پایتخت انگلستان، پیشرو شهرهای جهان در پیاده‌سازی این استراتژی به‌شمار می‌رود که موفق شده است تردد وسایل نقلیه موتوری را به میزان قابل‌توجهی به مرکز شهر کاهش دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۸۰ درصد جریمه‌های جمع‌آوری شده در پی این اقدام برای بهبود عملکرد سامانه حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر به سهم خود، هر روزه بر تعداد افرادی می‌افزاید که به وسیله خودروهای باکیفیت عمومی به عبور و مرور می‌پردازند.

کنترل ترافیک و پارک خودروها

قوانین سختگیرانه‌ای در بسیاری از شهرهای اروپایی بر رانندگان جهت پارک خودروهای خود یا تغییر مسیر تردد اعمال شده است که بهبود ترافیک خیابانی را به دنبال داشته است. از سوی دیگر، ایجاد خیابان‌های بدون خودرو و گسترش پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری در ترویج تردد سبز در سراسر این قاره نقش مهمی ایفا کرده است، ضمن این‌که در کاهش چشمگیر سوانح خیابانی اثربخش بوده است.

در اسلو، پایتخت نروژ، بسیاری از فضاهای پارک خودروها به مسیرهای پیاده‌روی یا خیابان‌های بدون خودرو تبدیل شده است که این اقدام، کاهش تردد از طریق وسایل نقلیه موتوری را توسط مردم به دنبال داشته است.

بهترین تدابیر برای کاهش تردد خودروها در شهرها

ایجاد مناطقی با محدودیت ترافیکی

مدیران رم در ایتالیا، که به عنوان پرترافیک‌ترین شهر اروپا شناخته شده است، از طریق محدود کردن ورود خودروها به مرکز شهر در ساعات مشخصی از روز، امکان سفر ساکنان به وسیله سامانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش داده و توانسته‌اند تردد خودروهای خصوصی را در مرکز شهر به حداقل برسانند. نکته جالب توجه در مورد اقدام مدیران پایتخت ایتالیا این است که از زمان پیاده‌سازی این طرح، گرایش شهروندان به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه عمومی در ساعاتی از روز که هیچ محدودیتی وجود ندارد نیز افزایش یافته است.

ارائه خدمات جابه‌جایی بهتر برای مسافران وسایل نقلیه عمومی

برنامه‌ریزان اوترخت در هلند به منظور افزایش گرایش مردم به تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی تلاش کرده‌اند مزایای خاصی برای کاربران آن‌ها در نظر بگیرند. به عنوان مثال، کارمندان دولت می‌توانند به‌طور کاملاً رایگان از منزل تا محل کار خود و برعکس، با وسایل نقلیه عمومی سفر کنند و این در حالی است که تخفیف‌های ویژه‌ای نیز برای سایر کاربران این خودروها در نظر گرفته شده است.

بهترین تدابیر برای کاهش تردد خودروها در شهرها

افزایش هزینه پارک

افزایش هزینه پارک برای کارمندان دولت در روتردام هلند از دیگر اقدامات بسیار اثربخش برای کاهش تردد خودروهای این افراد در مرکز شهر بوده است که به حداقل رساندن گرایش سایر ساکنان را به استفاده از خودروهای شخصی به دنبال داشته است. علاوه بر این، برنامه‌ریزان روتردام به کارمندان و شهروندانی که از وسایل نقلیه عمومی برای تردد خود بهره بگیرند در پرداخت هزینه تخفیف ویژه می‌دهند.

طراحی سفرهای مردم

طراحی سفرهای ساکنان در شهرهای مونیخ آلمان، مارسی دومین شهر پرجمعیت فرانسه و ماستریخت در جنوب هلند از مؤثرترین رویکردها برای کاهش گرایش مردم به سفر از طریق خودروهای خصوصی بوده است. مدیران این شهرها طرح‌هایی پیشنهادی در اختیار ساکنان قرار می‌دهند که به آن‌ها کمک می‌کند برای رفت و آمد خود بهترین روش (پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا تردد از طریق خودروهای خصوصی) را انتخاب کنند. این اقدام به کاهش قابل‌توجه عبور و مرور وسایل نقلیه شخصی منجر شده است، ضمن این‌که رضایتمندی شهروندان را از روش تردد خود افزایش داده است.

بهترین تدابیر برای کاهش تردد خودروها در شهرها

توسعه نرم‌افزارهای مختلف برای افزایش پایداری جابه‌جایی

فناوری تلفن همراه طی چند سال گذشته، نقش مهمی در توسعه استراتژی‌های مربوط به کاهش استفاده از وسایل نقلیه خصوصی ایفا کرده است. به عنوان مثال، مدیران شهر ایتالیایی بولونیا، به توسعه نرم‌افزاری برای مردم و کارکنان پرداختند که به کمپانی‌های مختلف سراسر شهر امکان ردیابی کاربران را می‌داد. در نتیجه، مردم در بهره‌گیری از پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و وسایل حمل‌ونقل عمومی به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند تا با جمع‌آوری بیشترین امتیازها، پاداش ویژه و ارزشمند شهر را از آن خود کنند. این اقدام به بهبود طراحی سفر توسط شهروندان منجر شد و به سهم خود اتخاذ تردد سبز را به دنبال داشت.

کد خبر 623299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.