محدودیت انتشار، سالانه به زیر ۵ جلد کتاب رسیده است

مدیر نشر نوشته با اشاره به فعالیت محدود ناشران در چند سال گذشته گفت: این محدودیت انتشار، سالانه به زیر پنج جلد کتاب برای برخی انتشاراتی‌ها می‌رسد که حکایت از وضعیت نامناسب بازار نشر دارد.

مهدی صاحب‌فصول در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۰ مطالعات پیرامون راه‌اندازی انتشارات نوشته در اصفهان آغاز شد و در سال ۸۱ مجوز فعالیت دریافت کرد تا یک‌سال بعد نخستین کتاب نشر نوشته منتشر شود.

وی افزود: پس از انتشار اولین کتاب، فروشگاه نشر نوشته افتتاح شد و بیشتر به مباحث روانشناسی، کودک و نوجوان و تعلیم و تربیت در قالب‌های قصه، شعر و متون علمی اختصاص داشته است.

مدیر نشر نوشته با اشاره به فعالیت محدود ناشران در چند سال گذشته، خاطرنشان کرد: این محدودیت انتشار، سالانه به زیر پنج جلد کتاب برای برخی انتشاراتی‌ها می‌رسد که حکایت از وضعیت نامناسب بازار نشر دارد.

کتاب در جایگاه آخر

وی ادامه داد: کتاب در سبد هزینه‌های خانوارهای امروز جایگاه چندانی ندارد و در اولویت نیست، هرچند به تناسب اقلام و اجناسی که هر از گاهی شاهد گران شدن آنها هستیم، کتاب به نسبت بقیه، افزایش قیمت کمتری داشته است.

صاحب‌فصول تاکید کرد: کتاب در شرایط موجود اولین کالای فرهنگی است که یک خانوار با نیازها و احتیاجات متعدد روزانه، از سبد خانوار حذف می‌کند. در مجموع امور فرهنگی همچون رفتن به سینما، موزه یا گالری‌ها و دیگر مجموعه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری نخستین بخش‌هایی هستند که جایگاهشان کمرنگ می‌شود.

وی درباره ویژگی‌ها و حساسیت‌های کتاب کودک، اظهار کرد: ممیزی‌ها در حوزه کتاب کودک اندکی بیشتر است. سابق بر این یک نفر کتاب‌های بزرگسالان را نمونه‌خوانی می‌کرد اما سه نفر برای کتاب‌های گروه سنی کودک مشخص می‌شدند چرا که یادگیری، آموزش و تربیت در این گروه سنی حساس‌تر و ویژه است.

مدیر نشر نوشته با اشاره به اینکه در سال شروع فعالیت نشر نوشته در دهه ۸۰ از هر عنوان کتاب کودک پنج هزار نسخه منتشر می‌کرده است، افزود: امروز شمارگان انتشار به یک‌هزار نسخه رسیده و خیلی بعید است که در طول یک‌سال کتابی دوبار چاپ شود.

وی اضافه کرد: پاندمی کرونا تأثیر زیادی بر نخریدن و نخواندن کتاب گذاشت و رکود کم‌سابقه‌ای ایجاد کرد. زمانی که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل نبود، خرید و فروش کتاب هم بیشتر بود و طبیعی است انتشارات هم فعالیت بیشتری داشت.

صاحب‌فصول در رابطه به مشکلات حوزه نشر اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در حوزه کتاب و کتابخوانی سرانه پایین مطالعه ایرانی‌ها است. اگر تلاش‌ها و فعالیت‌ها به سمت فرهنگ‌سازی برای افزایش سرانه کتابخوانی متمرکز شود، خود به خود شاهد رونق فعالیت‌های چاپ و نشر خواهیم بود.

وی مشکل دیگر ناشران را نقدینگی برای خرید کاغذ و مقوا برشمرد و افزود: امروز هزینه‌ها چند برابر شده و توان انتشاراتی‌ها به حدی نیست که بتوانند در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

مدیر نشر نوشته تاکید کرد: فضای مجازی جایگزین کتاب نیست و هر کدام جایگاه خودش را دارد و باید در همان جایگاه نیز آسیب‌شناسی شود؛ هر چند همان شبکه‌های موبایلی و مجازی هم مطالبی برای مطالعه دارند اما در صحت و سقم منبع و مطالب آنها باید دقت کرد و باز هم برای آگاهی عمقی به کتاب روی آورد.

وی خاطرنشان کرد: امروز بخشی از مطالعه مربوط به کتاب‌های گویا و صوتی است. حتی فروش فایل پی‌دی‌اف کتاب هم مرسوم است اما باز باید برای مطالعه کتاب برنامه داشت و روی این موضوع کار کرد تا مردم به آگاهی بیشتر و دانش مفید دست پیدا کنند.

کم‌لطفی وزارت ارشاد به ناشران استان‌ها

به گفته صاحب‌فصول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گذشته از ناشران کتاب خریداری می‌کرد اما امروز نسبت به استان‌ها کم‌لطفی می‌کند و تعداد کمی کتاب از ناشران استانی می‌خرد.

وی با بیان اینکه نشر نوشته هر هفته یک کتاب را چاپ یا بازنشر می‌کند، افزود: این انتشارات به‌تازگی کتاب‌هایی از جمله آشنایی با روش و تکنیک‌های سایندرایس، شروع بههنگام برای کودک دارای اوتیسم، زنده برای همیشه، طبیعت ثانوی، کنترل هیجانات کودکان، آموزش زندگی خانواده و قدم به قدم با فرزندم را منتشر و روانه بازار کتاب و مطالعه کرده است.

کد خبر 622607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.