هفته کتاب ۳۰ دقیقه به برنامه «کتاب و فرهنگ» اضافه کرد

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ، با تشریح برنامه‌های رادیو فرهنگ به‌مناسبت هفته کتاب گفت: زمان ویژه‌برنامه‌ «کتاب فرهنگ» به‌مناسبت هفته کتاب، ۳۰‌ دقیقه افزایش پیدا می‌کند.

سیدمرتضی کاظمی‌دینان درباره برنامه‌های هفته کتاب رادیو فرهنگ اظهار کرد: به‌مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب، علاوه بر برنامه‌های روزانه این شبکه رادیویی، آنوس‌ها و تیزرهای خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان مجری اصلی برگزاری این رویداد پخش می‌شود؛ همچنین در فضای مجازی این شبکه نیز اطلاعات مرتبط با هفته کتاب اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی افزود: زمان ویژه‌برنامه «کتاب فرهنگ» به‌مناسبت هفته کتاب، ۳۰ دقیقه افزایش پیدا می‌کند. در این برنامه به موضوعات مرتبط با این هفته با توجه به شعار روزهای هفته کتاب، کارشناسان تخصصی حوزه کتاب و مهمان‌های حضوری و تلفنی را در این برنامه میزبانی خواهیم کرد.

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ درباره فعالیت‌های شبکه رادیویی فرهنگ در جشنواره «کتاب و رسانه» تصریح کرد: رادیو فرهنگ به‌عنوان یکی از متولیان بحث کتاب در معاونت صدا، همواره در حوزه کتاب، فعالیت‌های پُررنگی داشته و آثار متعددی شامل ۲۸ اثر و پنج ایده، به جشنواره کتاب و رسانه ارسال کرده است. آثار ارسالی شامل برنامه‌های زنده و تولیدی مانند «هفت اقلیم»، «کافه‌کتاب»، «سیم و زر» و «چاپخانه» است؛ همچنین برنامه «از واژه تا صدا» که برنامه مسابقه‌محور در حوزه نویسندگی است را به دبیرخانه جشنواره کتاب و رسانه ارسال کردیم.

وی درباره برنامه‌های روزانه «کتاب‌محور» شبکه رادیویی فرهنگ ادامه داد: کتاب، یکی از محوری‌ترین برنامه‌های شبکه رادیویی فرهنگ به حساب می‌آید؛ به‌عبارت دقیق‌تر، تنها شبکه‌ای است که دارای گروه تخصصی کتاب بوده و برای آن به‌طور جدی برنامه‌سازی می‌کند. این شبکه برنامه‌های متنوعی از قبیل برنامه «کتاب هفته» را دارد که به خوانش کتاب‌های فاخر در حوزه‌ها و مناسبت‌های مختلف خواهیم پرداخت؛ ازجمله به‌مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسی‌صدر در رادیو فرهنگ برنامه‌ای داشتیم و کتابی هم که در آن هفته انتخاب شد در ارتباط با این چهره تاریخ معاصر ایران بود؛ معمولاً انتخاب کتاب‌ها نیز متناسب با آن رویداد خواهد بود.

کاظمی‌دینان اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم رادیو فرهنگ، برنامه «کتاب فرهنگ» است که هر روز پخش می‌شود؛ این برنامه، در قالب مجله‌ای تولید می‌شود و به بررسی خبرهای روز و رویدادهای حوزه کتاب و نشر با حضور کارشناسان خبره این حوزه می‌پردازد. این برنامه از مهرماه امسال آغاز شده و از جدیدترین برنامه‌های این شبکه در حوزه کتاب است.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های این شبکه گفت: برنامه دیگر «کتابستان» است که به‌صورت تولیدی پخش می‌شود؛ برنامه «سیم و زر» نیز در حوزه نقد تخصصی کتاب است و از ظرفیت‌های کارشناسان این حوزه در این برنامه استفاده می‌شود. «جهان ترجمه» نیز در دوره جدید یکی دیگر از برنامه‌های این شبکه است که با حضور استاد موسی بیدج، چهره برجسته حوزه ترجمه به بررسی آثار ترجمه‌ای و وضعیت ترجمه در کشور می‌پردازیم. برنامه «چاپخانه» نیز به معرفی تازه‌های نشر می‌پردازد و آثار تازه منتشر شده را توضیح می‌دهد. برنامه دیگر «بوطیقا» است که در گروه ادب و کتاب این شبکه رادیویی مشترک است. در این برنامه، شنبه‌ها به معرفی و بررسی پایان‌نامه‌ها، دوشنبه‌ها بررسی فیلمنامه‌ها و چهارشنبه‌ها معرفی و نقد داستان‌های ایرانی اختصاص دارد.

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ درباره سایر فعالیت‌های کتاب‌محور شبکه رادیو فرهنگ تصریح کرد: در مناسبت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز رادیو فرهنگ تبدیل به «رادیو کتاب» می‌شود، در این مناسبت‌ها گروه کتاب و سایر گروه‌های این شبکه در موضوع کتاب هم‌سو می‌شوند، در محل نمایشگاه مستقر می‌شوند و همه برنامه‌ها، رنگ و بوی کتاب می‌گیرد؛ همچنین برنامه «کتاب گویا» را در حوزه کتاب داریم که برنامه‌ای تأمینی است و در نرم‌افزار «ایران‌صدا» که متعلق به حوزه صدای جمهوری اسلامی ایران است بخش مهمی دارد که با حضور گوینده‌های درجه یک، کتاب‌های مهم خوانش می‌شود.

وی گفت: برنامه دیگر مرتبط با کتاب، دوره «شرح مثنوی» دکتر غلامعلی حداد عادل است که پخش می‌شود و این برنامه یک‌روز در هفته پخش می‌شود؛ همچنین در بخش تولید و تأمین رادیو فرهنگ در قالب مستند فرهنگی به شخصیت‌ها برمبنای کتابی که درباره آن شخصیت نوشته شده می‌پردازیم و مستند آن تولید می‌شود.

کد خبر 618401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.