ضرورت پژوهش درباره فرهنگ‌ها و تمدن‌های محلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی شهرها، روستاها و حتی محله‌ها بیش‌ از پیش باید اتفاق بیفتد و نهضت فراگیر نوشتن و تحقیق در این بخش شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی تمنایی روز چهارشنبه _بیست‌وپنجم آبان‌ماه_ در آئین رونمایی کتاب «دانش‌نامه روستای دُماب» که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، اظهار کرد: تبیین عوامل هویت‌ساز از جمله ضرورت‌های جامعه امروز است.

وی افزود: تاریخ، فرهنگ، اعتقادات، معماری و دیگر ارکان تمدن و فرهنگ از جمله عوامل هویت‌ساز است که نسل جوان باید آن‌ها را بشناسد و با آن‌ها آشنا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: یکی از مهم‌ترین ارکان هویتی جامعه اسلامی، انتقال فرهنگ شهادت و ایثار از گذشتگان به نسل کنونی است و امروز که به نام روز حماسه و ایثار مردم اصفهان نام‌گذاری شده، بهترین فرصت برای معرفی این فرهنگ غنی و ارزشمند است.

وی با بیان اهمیت و ارزش کار نوشتن دانش‌نامه جامع برای یک روستای تاریخی در شهرستان نجف‌آباد به نام دُماب، تصریح کرد: از این‌دست کارها برای سایر شهرها، روستاها و حتی محله‌ها بیش از پیش باید اتفاق بیفتد و نهضت فراگیر نوشتن در این بخش شکل بگیرد.

تمنایی ابراز امیدواری کرد: با همت و تلاش نخبگان، استادان، دانشجویان و همه فرهنگ‌دوستان این مهم محقق شود و فرهنگ‌های تاریخی دیگر مناطق نیز تبیین، نگارش و معرفی شوند.

کتاب، میراث ناملموس ماندگار

حجت‌الاسلام ابوالفضل یعقوبی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه این نشست، گفت: قدرشناسی و تقدیر از فعالیت‌ها و تحقیقات علمی و پژوهشی اقدام ارزشمندی است که امروز شاهد یکی از همین رویدادهای فرهنگ پایه و تاریخ‌محور هستیم.

وی اظهار کرد: آن‌ها که در طول زندگی با برکتشان همواره در تکاپو، تحقیق، شب‌بیداری و پژوهش و نوشتن هستند و از فرصت طلایی عمر خدادادی خود بهترین بهره را می‌برند، در حقیقت زندگی خود را حتی پس از سال‌ها که از دنیا می‌روند ماندگار و جاودانه می‌کنند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اضافه کرد: کتاب، میراث ناملموس ماندگاری است که نسل به نسل و دوره به دوره بر جای می‌ماند و نورافشانی و دانش‌افروزی می‌کند.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از دوره هفت‌جلدی دانش‌نامه روستای تاریخی دُماب با حضور شماری از فرهنگ‌دوستان، استادان و مسئولان به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.

دُماب، روستایی از توابع بخش مهردشت، شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان و یکی از دهکده‌های باستانی ایران است.

کد خبر 619767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.