مقبره سلطنتی متعلق به دوران حکومت زنان فرعون کشف شد

مقبره سلطنتی کشف شده در نزدیکی «اقصر» مربوط به زمانی است که یکی از فرعون‌های زن در مصر باستان حکومت می‌کرد.

به گزارش ایمنا، در مصر یک مقبره سلطنتی ۳۵۰۰ ساله را در نزدیکی اقصر کشف شد. این مقبره به احتمال زیاد در زمانی ساخته شده است که حَتشِپسوت (Hatshepsut به معنای سرآمد بانوان آزاده) در مصر باستان حکومت می‌کرد.

تحوتموس سوم یک کودک بود، احتمالاً زمانی که در حدود ۱۴۷۹ قبل از میلاد به سلطنت رسید تنها دو سال داشت و حَتشِپسوت نامادری او، تا زمان مرگ او در حدود ۱۴۵۸ قبل از میلاد، به عنوان نایب‌السلطنه و بعدها هم به عنوان فرمانروا، حکومت کرد. درواقع حَتشِپسوت یکی از زنانی است که به عنوان فرعون در مصر باستان حکومت کرد.

این مقبره توسط تیمی از باستان‌شناسان وابسته به مؤسسه مک دونالد برای تحقیقات باستان‌شناسی در دانشگاه کمبریج، حفاری شد. این تیم این مقبره را در اکتبر ۲۰۲۲ هنگام کاوش در منطقه‌ای در نزدیکی اقصر به نام Wadi Gabbanat el-Qurud که در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارد، پیدا کرد.

باستان‌شناسان در بیانیه‌ای گفتند: کتیبه‌های جزئی و شواهد سرامیکی نشان می‌دهد که این بنا در دوران سلطنت مشترک تحوتموس سوم و حَتشِپسوت ساخته شده است.

این تیم اعلام کرد: مقبره تازه کشف شده حاوی چندین تدفین است و «معماری، همانطور که در حال حاضر درک می‌شود، نشان می‌دهد که آرامگاه پس از ساخته شدن، چندین بار تغییر کرده است.

باستان‌شناسان مطمئن نیستند که مقبره در اصل برای چه کسی ساخته شده است. تزئینات باقیمانده و اندازه معدود اتاق‌های قابل دسترس در حال حاضر به یک دفن سلطنتی با اهمیت اشاره دارد، به احتمال زیاد با توجه به موقعیت مکانی که در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارد می‌توان حدس زد که این مقبره متعلق به یک همسر بزرگ سلطنتی و چندین فرزند پادشاه تحوتموس است. البته تیم باستان‌شناسی اعلام کرده است که هنوز مشخص نیست چه تعداد بقایای انسانی در این مقبره وجود دارد.

این مقبره در دوران باستان بر اثر سیل آسیب زیادی دیده است. چنانکه سیلاب‌های مکرر، محور اصلی آرامگاه را به طور کامل پر کرده و باعث ضعیف شدن و ریزش سقف‌های آرامگاه شده است. با این وجود حفاری و تجزیه و تحلیل بقایای مقبره ادامه دارد. پاکسازی اتاق‌ها و ایمن‌سازی مقبره چندین فصل طول خواهد کشید.

منبع: ایلنا

کد خبر 635629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.