سال ۲۰۲۳ چشم‌انتظار کدام اخبار باستان‌شناسی باشیم؟

پیش‌بینی آینده دشوار است، اما «لایوساینس» چند حدس‌وگمان درباره اکتشافات و داستان‌های باستان‌شناسی که ممکن است در سال ۲۰۲۳ شاهد باشیم، مطرح کرده است.

به گزارش ایمنا، در سال ۲۰۲۳ این احتمال وجود دارد که مومیایی ملکه «نفرتیتی» کشف شود؛ زیرا باستان‌شناسان آزمایش‌های DNA مومیایی‌های یک مقبره باستانی مصری را به امید کشف مومیایی این ملکه مصر باستان آغاز کرده‌اند. همچنین ممکن است درباره شهری زیرزمینی که حدود دو هزار سال پیش در ترکیه رونق گرفته بود، اطلاعات بیشتری منتشر شود. در ادامه با پیش‌بینی‌های باستان‌شناسی «لایوساینس» برای سال ۲۰۲۳ آشنا می‌شوید:

۱. مومیایی ملکه «نفرتیتی» کشف می‌شود؟

مقبره «KV ۲۱» که نخستین‌بار در سال ۱۸۱۷ میلادی کشف شد، در دره پادشاهان قرار دارد و بقایای دو مومیایی زن در آن وجود دارد. در حال حاضر، گروهی به سرپرستی «زاهی حواس»، وزیر پیشین آثار باستانی مصر، با انجام آزمایش‌های DNA در حال بررسی دوباره مقبره و مومیایی‌های داخل آن هستند. به گفته «حواس» این گروه "احتمال این‌که یکی از مومیایی‌ها نفرتیتی باشد" را بررسی می‌کند. با این‌که مشخص نیست آیا دانشمندان بقایای ملکه مصر باستان را پیدا خواهند کرد یا خیر، احتمال زیادی وجود دارد که در سال ۲۰۲۳ اطلاعات بیشتری درباره این مقبره و مومیایی‌های مدفون در آن بشنویم.

۲. شهر زیرزمینی ترکیه

در سال ۲۰۲۲، باستان‌شناسان در منطقه «میدیات» واقع در ترکیه، شهری زیرزمینی را کشف کردند که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد و احتمالاً محل زندگی ۷۰ هزار نفر بوده است. در این شهر زیرزمینی همچنین بقایای یک کلیسای مسیحی و کنیسه یهودیان پیدا شده است و این احتمال وجود دارد که مردم سعی داشتند با زندگی در این شهر زیرزمینی از امپراتوری روم پنهان شوند.

این شهر به طور اتفاقی در جریان پاکسازی و مرمت خانه‌ها و خیابان‌های تاریخی در «مدیات» کشف شد. کارگران مشغول پاکسازی غاری بودند که به یک گذرگاه برخوردند. ادامه کاوش در این مکان در نهایت به کشف تعدادی اتاق و راهروهای متصل به اتاق‌ها و نقاشی‌های دیواری منجر شد.

یکی از جزئیات مهم این است که تنها ۵ درصد از شهر تاکنون کاوش شده است. تحقیقات در این مکان همچنان ادامه دارد، بنابراین ممکن است در سال ۲۰۲۳ اکتشافات جدیدی در این شهر زیرزمینی انجام شود.

۳. استرداد آثار تاریخی و احتمال بازگرداندن مرمرهای الگین

موزه‌های سراسر جهان در حال انجام نوعی تحقیق هستند. برخی از مؤسسات مجموعه‌هایشان را بررسی می‌کنند تا درباره بازگرداندن آثار تاریخی به کشورهای اصلی و مبدأ تصمیم‌گیری کنند، به عنوان مثال مجسمه‌های فلزی معروف به «برنزهای بنین» در زمان حمله بریتانیایی‌ها در سال ۱۸۹۷ از پادشاهی بنین (جنوب غربی نیجریه کنونی) به غارت رفتند. بسیاری از این برنزها اکنون در موزه‌های اروپا، ایالات متحده و نیوزیلند نگهداری می‌شوند. با این حال، آلمان ۲۱ برنز بنین را در دسامبر ۲۰۲۲ به نیجریه برگرداند و دانشگاه کمبریج در بریتانیا نیز در دسامبر اعلام کرد ۱۱۶ برنز بنین خود را به نیجریه باز می‌گرداند.

علاوه‌بر این، مذاکراتی درباره موزه بریتانیا برای بازگرداندن سنگ مرمرهای پارتنون که به عنوان مرمرهای الگین شناخته می‌شود نیز در جریان است. قانون بریتانیا تصریح می‌کند که موزه بریتانیا نمی‌تواند مالکیت آثار تاریخی خود را منتقل کند، اما راه‌حل می‌تواند این باشد که سنگ‌های مرمر را با یونان به اشتراک بگذارد.

۴. میراث اوکراین

ادامه جنگ روسیه و اوکراین به سرقت، آسیب و تخریب بسیاری از بناها و آثار باستانی منجر شده است. از ۱۲ دسامبر، یونسکو آسیب به ۲۲۷ مکان فرهنگی، از جمله موزه‌ها، ساختمان‌های مذهبی و کتابخانه‌ها را تأیید کرده است. غارت‌های گسترده‌ای نیز صورت گرفته است.

در چند ماه گذشته، ارتش اوکراین در حال بازپس‌گیری اراضی و حتی آزادسازی خرسون، شهر بزرگی است که توسط روسیه اشغال شده بود. از آنجایی که اوکراین قلمروهای بیشتری را پس می‌گیرد، احتمالاً در مورد آثار و مکان‌های باستانی آسیب‌دیده، سرقت‌شده و غارت شده بیشتر خواهیم شنید.

۵. کشفیات باستانیِ بیشتر در مسیر راه‌آهنِ درحال احداث

در چند سال گذشته، باستان‌شناسان در بریتانیا، هنگام بررسی زمین تعیین‌شده برای یک خط راه آهن سریع‌السیر، آثار قابل توجهی پیدا کرده‌اند که به بریتانیای رومی و انگلستان آنگلوساکسون مربوط است. این خط راه‌آهن قرار است لندن را به وست میدلندز متصل کند. در سال ۲۰۲۲، باستان‌شناسان چندین مکان باستانی، از جمله بقایای یک روستای عصر آهن که به خوبی حفظ شده بود را کشف کردند. یک مجسمه چوبی نفیس مربوط به اوایل دوران رومی بریتانیا نیز از دیگر اکتشافات باستان‌شناسان در این مکان بوده است.

انتظار می‌رود مرحله نخست ساخت این راه‌آهن در فاصله ۲۰۲۹ تا ۲۰۲۳ میلادی آغاز شود و در نتیجه در این مدت آثار تاریخی بسیار زیادی کشف خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 622573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.