مونیخ و بارسلونا؛ شهرهای زباله‌صفر اروپا

دو شهر بارسلونا و مونیخ در تلاش برای تبدیل شدن به شهرهای زباله‌صفر، استراتژی‌های کارآمدی را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بارسلونا و مونیخ برای تبدیل شدن به شهرهای کاندیدای زباله‌صفر اقدامات خود را معرفی کردند. این دو شهر که تعهد خود را به اجرای فرآیند پنج مرحله‌ای برای دستیابی به مفهوم زباله‌صفر اعلام کردند، بزرگترین اعضای این جنبش در اروپا هستند. گواهینامه شهرهای زباله‌صفر شامل پنج مرحله است: ابراز علاقه، تعهد، پیاده‌سازی، صدور گواهینامه و بهبود سالانه.

این گواهینامه حول یک سیستم کارت امتیازی توسعه یافته است که شامل معیارهای اجباری و مبتنی بر امتیاز است. ترکیب این نکات با هم، سطح گواهینامه شهرداری و تعداد ستاره‌های بعدی آن را مشخص می‌کند.

با جمعیتی حدود ۱.۶ میلیون نفر، بارسلونا به یکی از بزرگترین شهرداری‌های اروپایی تبدیل خواهد شد که استراتژی زباله‌صفر را اجرا می‌کند و طیف وسیعی از اقدامات پیشگیری، استفاده مجدد و بازیافت زباله را در دستور کار دارد. این شهر یک رویکرد اختصاصی برای بهبود ایجاد کرده است که به طور گسترده با جامعه محلی و سهامداران مختلف درگیر است تا انتقال به مفهوم زباله‌صفر را تسهیل کند. پس از این تعهد، بارسلونا اجرای استراتژی زباله‌صفر خود را آغاز خواهد کرد. بعضی از اهداف سال‌های آینده عبارت است از:

  • تلاش برای کاهش زباله‌های جامد شهری
  • افزایش نرخ جمع‌آوری زباله تفکیک‌شده به ۶۷ درصد تا سال ۲۰۲۷، در حالی که میانگین اروپا حدود ۴۸ درصد است.
  • رسیدن به عدد ۴۲۷ کیلوگرم سرانه تولید زباله تا سال ۲۰۲۷

مونیخ و بارسلونا؛ شهرهای زباله‌صفر اروپا

آدا کولاو، شهردار بارسلونا، گفت: "شهرهای بزرگ به قلمروی خود بدهکار هستند؛ ما مقدار زیادی زباله تولید می‌کنیم و زمان آن فرا رسیده است که مسئولیت آن را بر عهده بگیریم. تعهد بارسلونا به استراتژی زباله‌صفر نشان می‌دهد که شهرداری به این موضوع اهمیت می‌دهد. هدف ما این است که یک شهر بی‌طرف باشیم و الهام‌بخش بسیاری دیگر باشیم."

مونیخ، سومین شهر پرجمعیت آلمان از نظر تعداد ساکنان، (۱.۶ میلیون)، یکی دیگر از شهرداری‌های مهم اروپایی است که تعهد زباله‌صفر را امضا کرده است. در ماه جولای، شورای شهر آن سندی را تصویب کرد که در آن حدود ۱۰۰ اقدام در سطح شهر برای کاهش حجم زباله مونیخ و حفظ منابع تعریف شده است.

برای هماهنگی با معیارهای مورد نیاز برای تبدیل شدن به شهر کاندیدای زباله‌صفر، شهر مونیخ متعهد به موارد زیر است:

  • ضایعات سرانه خانوارها در مونیخ تا سال ۲۰۳۵ با ۱۵ درصد کاهش به ۳۱۰ کیلوگرم خواهد رسید.
  • میزان زباله‌های پسماند تا سال ۲۰۳۵ به میزان ۳۵ درصد کاهش می‌یابد و به ۱۲۷ کیلوگرم برای هر نفر خواهد رسید. در بلندمدت، شهر مونیخ به میانگین حجم پسماند کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم سرانه در سال دست خواهد یافت.

در درازمدت، مونیخ در راستای هدف کاهش زباله‌های جامد شهری در محل‌های دفن زباله و سوزاندن زباله، برای مدیریت حداقل ممکن زباله تلاش خواهد کرد.

دیتر رایتر، شهردار مونیخ، در این رابطه گفت: "مونیخ به مسیرش در سمت زباله‌های صفر ادامه می‌دهد که من در پایان سال ۲۰۱۹ آغاز کردم. به اعتقاد من بسیار مهم است که شهر مونیخ نه‌تنها از تجربیات دیگران به عنوان بخشی از یک شبکه اروپایی زباله‌صفر استفاده کند، بلکه الهام‌بخش سایر شهرها باشد. امروز با امضای سند زباله‌صفر، بر تعهد خود برای تبدیل شدن به شهری که تا حد امکان کمتر زباله تولید و منابع را حفظ می‌کند، تأکید می‌کنیم. مونیخ نقش پیشگامی را در برابر هدررفت منابع و حفظ محیط زیست بر عهده می‌گیرد."

کد خبر 622475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.