کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان ریه با غربالگری

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که غربالگری سالانه سرطان ریه می‌تواند در درازمدت احتمال زنده ماندن پس از ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان ریه عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در ایالات متحده برای مردان و زنان در نظر گرفته شده است. داده‌های ارائه‌شده توسط انجمن ریه آمریکا نشان می‌دهد که فقط ۱۶ درصد سرطان‌های ریه در مرحله اولیه بیماری شناسایی و درمان می‌‏شود. بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان ریه در عرض یک سال پس از تشخیص بیماری، جان خود را از دست می‌دهند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه آیکان در نیویورک، پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند زمانی که غربالگری سی‌تی‌اسکن با دوز پایین سرطان ریه را در مراحل اولیه شناسایی می‌کند، بیماران ۸۰ درصد شانس زنده ماندن ۲۰ساله دارند، حتی برای برخی افراد این شانس به ۱۰۰ درصد نیز می‌رسد.

به گفته پژوهشگران، برخی افراد به‌دلایل خاصی از انجام غربالگری دوری می‌کنند؛ یکی از دلایل اصلی آن‌ها این است که باور دارند تشعشعات بیش از حد استفاده می‌‎شود، در حالی که دوز اشعه بسیار کم است. این دوز حتی از ماموگرافی مورد استفاده برای غربالگری سرطان سینه نیز کمتر است. متخصصان، انجام غربالگری سالانه سرطان ریه را برای افراد ۵۰ تا ۸۰ساله که به مدت ۲۰ سال سیگار می‌کشیدند یا در ۱۵ سال اخیر آن را ترک کرده‌اند، توصیه می‌‎کنند.

https://www.healthline.com/health-news/lung-cancer-screening-dramatically-increases-long-term-survival-rate

کد خبر 622433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.