حمل‌ونقل عمومی در قطر چگونه است؟

سیستم حمل‌ونقل عمومی قطر کارآمد، سریع و مقرون‌به‌صرفه است و شامل مترو، اتوبوس، تاکسی و قطار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه حمل‌ونقل عمومی قطر گزینه‌های زیادی برای رفت‌وآمد روزانه در اختیار مسافران قرار می‌دهد. از آنجا که این کشور میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است، برنامه‌های حمل‌ونقل عمومی در شهرهای قطر از چند سال پیش افزایش یافته و پروژه‌های زیادی در آن راه‌اندازی شده است.

با توجه به آب و هوای گرم، رانندگی در قطر اغلب ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای رفت و آمد است. وضعیت جاده‌ها در این کشور بسیار خوب است، اما نرخ بالای مالکیت خودرو به این معنی است که سطح ترافیک در خیابان‌های قطر می‌تواند محله‌های آن را در تنگنا قرار دهد.

بنابراین اگر به دنبال جایگزینی برای رفت و آمد در قطر با استرس کمتر هستید، حمل‌ونقل عمومی، بهترین گزینه است چراکه کارآمد، سریع و مقرون‌به‌صرفه و برای همه افراد قابل دسترسی است.

حمل‌ونقل عمومی در قطر چگونه است؟

مترو دوحه

متروی دوحه که به عنوان یکی از مهم‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در قطر و از جدیدترین شبکه‌های متروی آسیا شناخته می‌شود، کار خود را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرد. این شبکه دارای سه خط است و مسافران متروی دوحه از کارت‌های مسافرتی مخصوص استفاده می‌کنند که قابل شارژ است.

این کارت‌ها دارای دو نوع کارت مسافرتی استاندارد (QR10) برای سفر در کلاس استاندارد یا خانوادگی و کارت سفر گلدکلاب (QR100) است که به مسافران اجازه می‌دهد از صندلی‌های مخصوص استفاده کنند. کارت‌ها پنج سال اعتبار دارند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت آنلاین، از طریق اپلیکیشن راه‌آهن قطر یا از طریق باجه‌های بلیت، شارژ کرد.

یکی از ویژگی‌های متروی دوحه این است که خدمات ویژه افراد معلول در بعضی از سکوهای آن قابل دسترسی است و این موضوع حمل‌ونقل عمومی را در پایتخت قطر برای همه افراد جامعه آسان کرده است. همچنین کودکان زیر پنج سال نیازی به ارائه بلیت ندارند و می‌توانند به صورت رایگان در متروی دوحه سوار شوند.

حمل‌ونقل عمومی در قطر چگونه است؟

اتوبوس‌ها و تاکسی‌های قطر

یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی در قطر، اتوبوس است که اداره آن بر عهده شرکت مواصلات (Mowasalat) است. اتوبوس‌های قطر مجهز به کولر و سیستم تهویه پیشرفته و مناسب حال مسافران برای استفاده در آب و هوای گرم قطر است. شرکت مواصلات، خدمات ویژه تاکسی و حتی لیموزین را نیز به مسافران ارائه می‌دهد.

یک آژانس حمل‌ونقل عمومی دولتی، ارائه دهنده خدمات تاکسی در قطر است. این آژانس دارای حدود هفت هزار تاکسی آبی‌رنگ است که در خیابان‌های قطر تردد می‌کنند. همچنین سایر شرکت‌های تاکسیرانی نیز در قطر مشغول فعالیت هستند و رنگ‌های مختلف سقف تاکسی‌ها، نشان‌دهنده یک شرکت تاکسیرانی متفاوت است.

یکی از اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین در قطر، کاروا (Karwa) نام دارد که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. شرکت کاروا، خودروهای لیموزین نیز به مسافران ارائه می‌دهد و بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند از خدمات تردد شهری بهتری برخوردار شوند. شرکت تاکسی اینترنتی اوبر که در بسیاری از کشورها فعالیت دارد، نیز به مسافران و ساکنان قطر، خدمان تاکسی ارائه می‌دهد.

حمل‌ونقل عمومی در قطر چگونه است؟

سیستم ریلی در قطر

شرکت راه‌آهن دولتی قطر تقریباً تمام خطوط راه‌آهن کشور از جمله متروی دوحه و تراموای لوسیل را اداره می‌کند. همچنین "قطر ریل" در پروژه راه‌آهن خلیج فارس مشارکت دارد؛ پروژه‌ای به طول ۲۱۷۷ کیلومتر که خدمات ریلی مسافری و باری را در کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ارائه می‌دهد. ساخت راه‌آهن خلیج فارس در سال ۲۰۲۳ تکمیل می‌شود و روابط دیپلماتیک بین قطر و عربستان سعودی در ژانویه ۲۰۲۱ نویدبخش آینده راه‌آهن منطقه است.

حمل‌ونقل عمومی در قطر چگونه است؟

اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل عمومی در قطر

اپلیکیشن سیلا، یکی از برنامه‌های حمل‌ونقل عمومی قطر است که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. در این برنامه تمام اطلاعات سیستم حمل‌ونقل عمومی قطر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند به‌روزرسانی‌های جدید را مشاهده و سفرهای خود را با مترو، اتوبوس، تاکسی و تراموا برنامه‌ریزی کنند.

مترو دوحه یک برنامه جداگانه برای برنامه‌ریزی سفر و مدیریت کارت حمل‌ونقل عمومی مسافران دارد که برای گوشی‌های اندروید و آی‌اواس در دسترس است. همچنین سازمان حمل‌ونقل قطر برنامه‌ای طراحی کرده است که در آن افراد می‌توانند وسایل نقلیه مختلف را مشاهده و زمان سفر خود را تعیین کنند.

کد خبر 622378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.