آیا توده‌های خوش‌خیم خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که توده‌های خوش‌خیم سرطانی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان اسپانیایی به منظور بررسی تأثیر توده‌های خوش‌خیم بر افزایش خطر ابتلاء به سرطان سینه، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف بیش از ۷۷۰ هزار زن را مورد ارزیابی قرار دادند که ۱۷۸۰۰ نفر آن‌ها درگیر تومورهای خوش‌خیم سینه بودند درحالی‌که تقریباً ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر آن‌ها در طول ۲۰ سال پیگیری به سرطان سینه مبتلا شدند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان با سابقه رشد توده خوش‌خیم سرطان سینه مانند فیبروآندوم و کیست بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به سرطان سینه قرار داشتند. در این مطالعه از هر هزار زن مبتلا به توده خوش‌خیم سینه، تقریباً ۲۵ نفر به سرطان سینه مبتلا شدند. در مقابل حدود ۱۵ نفر از هر هزار زن بدون سابقه ابتلاء به توده خوش‌خیم سینه درگیر سرطان سینه شدند. این پژوهش نشان داد که این خطر حداقل برای دو دهه ادامه داشته است و بدون توجه به سن افراد باقی مانده است.

به گفته محققان رشد بیش از حد توده‌های خوش‌خیم سینه می‌تواند باعث رشد غیرطبیعی سلول‌های اضافی شود و خطر ابتلاء به سرطان سینه در آینده را افزایش دهد؛ بنابراین زنانی که درگیر توده‌های خوش‌خیم سینه هستند باید عوامل خطر سرطان سینه مانند سابقه خانوادگی، آزمایش ژنتیکی ارثی، سبک زندگی و دیگر موارد را در نظر بگیرند.

در اسپانیا زنان بین ۵۰ تا ۶۹ سال هر دو سال یک بار غربالگری مربوط به سرطان سینه را انجام می‌دهند؛ انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌کند که زنان بین ۴۵ تا ۵۴ سال هر سال ماموگرافی انجام دهند. پس از آن، زنان مسن‌تر می‌توانند یک سال در میان غربالگری سالانه انجام دهند.

نتایج این مطالعه در مجله بین‌المللی Environmental Research and Public Health منتشر شده است.

https://www.usnews.com/news/health-news/articles/۲۰۲۲-۱۱-۲۲/how-benign-are-benign-breast-findings-study-finds-link-to-higher-cancer-risk

کد خبر 622133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.