سالمندی پویا و فعال در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار گیرد

سالمندی پویا و فعال که به مفهموم سالمندی با تجربیات مثبت و زندگی طولانی‌تر به همراه فرصت‌های مستمر برای لذت بردن و مولد بودن است، باید در تمام برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز _پنجشنبه سوم آذرماه_ ولی‌الله نصراصفهانی مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در نشست تخصصی محیط دوستدار سالمند، پیامی از علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور قرائت کرد که متن پیام به شرح زیر است:

«سالمندی دوره کمال، پرباری و بلندای زندگی هر انسانی است. جایی از زندگی که می‌توان انسانی را دید که با خردمندی و موشکافی حاصل از تجربه علم به گذشته، امروز و فردا نگاه می‌کند. روند سریع سالخوردگی جمعیت از دستاوردهای توسعه نظیر افزایش امید به زندگی و کاهش موالید سبب افزایش درصد سالمندان در جمعیت شده است.

قرن بیست‌ویکم با دو پدیده پیر شدن جمعیت و گسترش شهرنشینی مواجه است؛ به گونه‌ای که جمعیت سالمندان از ۱۱ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۲۲ درصد تا سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. از سوی دیگر شهرهای با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر در قرن بیستم، پنج برابر افزایش یافته و این دو پدیده در کشورهای در حال توسعه، بیش از کشورهای توسعه‌یافته به وقوع می‌پیوندد.

در حال حاضر جمعیت ایران از نظر ساختاری سالخورده نیست اما با توجه به عوامل فوق در آینده‌ای نزدیک جمعیت سالمندان در ایران بخش شایان توجهی از ساختار جمعیتی کشور را تشکیل خواهد داد.

ازآنجاکه سالمندان منابعی با ارزش برای خانواده و جامعه هستند، ایجاد محیط‌های حمایت‌کننده از آنها بسیار لازم و ضروری است؛ به همین منظور سالمندی پویا و فعال که به مفهوم سالمندی با تجربیات مثبت و زندگی طولانی‌تر به همراه فرصت‌های مستمر برای لذت بردن و مولد بودن است، باید در همه برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد.

سالمندان بخشی از شهروندان آسیب‌پذیر هر شهری به شمار می‌آید و در صورتی که فضاهای شهری برای سالمندان مناسب‌سازی شود، در پی آن سایر اقشار جامعه نیز از رفاه بیشتری برخوردار خواهند بود. بدیهی است درصد بالای جمعیت جوان در شهرها در حال حاضر بیانگر درصد بالای سالخوردگان در دو دهه آینده است.

شهر دوستدار سالمند شهری است که در آن سالمندان و مردم عادی به یک اندازه از حقوق شهروندی برخوردارند و استانداردها و کدهای طراحی در مناسب‌سازی آن رعایت می‌شود و با فراهم ساختن فرصت‌هایی برای سلامت، مشارکت و ایمنی پر کنار سالمندی پویا و افزایش سن افراد، کیفیت زندگی آنها را نیز بهبود می‌بخشد.

دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور مستقر در سازمان بهزیستی در راستای عملیاتی کردن محیط دوستدار سالمند با مشارکت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، مصمم است با بهره‌گیری از نظرات و تجارب مشاوران بین‌المللی، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی، شهرداری و بهزیستی استان اصفهان، بپردازد.»

کد خبر 621830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.