ارتباط بین انجام ورزش و عوارض جانبی درمان مربوط به سرطان سینه چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که انجام ورزش می‌تواند شدت عوارض جانبی درمان مربوط به سرطان سینه را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان سینه یک بیماری رایج در میان زنان است، به طوری که در کشور استرالیا از میان هر هشت زن، یک نفر تا سن ۸۵ سالگی به سرطان سینه مبتلا می‌شود. رادیوتراپی یکی از اجزای مهم درمان سرطان سینه در نظر گرفته شده است، اما این روش درمانی باعث بروز خستگی می‌شود و بر کیفیت زندگی افراد و جنبه‌های عاطفی، فیزیکی و اجتماعی زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

گروهی از محققان دانشگاه ادیت کوان در استرالیا به منظور بررسی تأثیر ورزش بر عوارض جانبی درمان مربوط به سرطان سینه، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، ۸۹ زن را مورد ارزیابی قرار دادند، ۴۳ نفر آن‌ها برای مدت ۱۲ هفته یک برنامه ورزشی هفتگی را دنبال کردند درحالی‌که از بقیه افراد درخواست شد در این برنامه تمرینی شرکت نکنند. زنانی که از برنامه ورزش پیروی می‌کردند، هر هفته یک تا دو جلسه تمرین مقاومتی و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تمرین هوازی انجام می‌دادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عارضه خستگی در میان بیمارانی که ورزش می‌کردند در هنگام انجام رادیوتراپی و بعد از آن سریع‌تر از گروه دیگر بهبود پیدا می‌کرد. همچنین کیفیت زندگی افرادی که ورزش می‌کردند پس از رادیوتراپی بهبود قابل‌توجهی پیدا کرد. هیچ عارضه جانبی ناشی از ورزش نیز توسط این افراد گزارش نشده است.

به گفته محققان، انجام دادن حرکات مقاومتی و هوازی در منزل حین رادیوتراپی بی‌خطر و امکان‌پذیر است و همچنین قادر است خستگی ناشی از سرطان را سریع‌تر بهبود بخشد.

کد خبر 621683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.