آیا بهره وری افراد در دورکاری کاهش می‌یابد؟

در روزهای کرونایی، شاهد افزایش دورکاری و کاهش مراجعه حضوری افراد به محل کار بودیم.

قبل از آن نیز، زنان خانه‌دار و افرادی که توانایی کار در خارج از منزل را نداشتند، مشغول دورکاری در زمینه‌های مختلفی بودند. اما با افزایش دورکاری، یکی از دغدغه‌های کارفرمایان این بود که آیا دورکاری، باعث کاهش بهروری می‌شود یا خیر؟ این سوال که دورکاری چه تاثیری در بهروری نیروی کار دارد، منجر به مطالعات و تحقیقات زیادی در این زمینه شد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کاهش بهروری در دورکاری به عوامل متفاوتی بستگی دارد و صرفا عامل دورکاری موجب کاهش بهروری نمی‌شود.

دورکاری چیست؟

در ابتدا لازم است یاد بگیریم دورکاری چیست و با مفهوم دورکاری آشنا شویم.

"دورکاری (Teleworking) به معنای کار کردن در مکانی دور از محل کار به کمک ابزارهای ارتباطی مانند تلفن و اینترنت است. یکی از رایج‌ترین نمونه‌های دورکاری به کمک تلفن، بازاریابی تلفنی است. البته امروزه منظور از دورکاری، بیشتر مشاغل اینترنتی است. این مشاغل را می‌توان در هر مکانی مانند منزل، کتابخانه، کافی‌شاپ و… با اتصال به اینترنت انجام داد." به زبان ساده‌تر، هنگامی که نیاز نباشد به محل کار بروید و بتوانید فعالیت‌های خود را در منزل یا خارج از محیط کار خود انجام دهید، در واقع مشغول دور کاری هستید. در دورکاری، جلسات و فعالیت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود و تبادلات معمولا در اپلیکیشن‌های ارتباطی برقرار است.

مزایای دورکاری چیست؟

آیا بهره وری افراد در دورکاری کاهش می‌یابد؟

دورکاری مفهوم جدیدی نیست و سابقه‌ای بیش از پنجاه سال دارد. کار در منزل، امروزه رواج بیشتری یافته و کشورهای صنعتی با استفاده از دورکاری در فعالیت‌های خود، به نتایج قابل قبولی دست‌ یافته‌اند. این نوع کار کردن، همچنین مزایای چشمگیری‌ برای کارفرمایان و کارمندان دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از مزایای دورکاری برای کارفرمایان می‌توان به صرفه‌جویی در امکانات و منابع، از جمله هزینه‌های اجاره مکان کار، هزینه سیستم‌ها و آب و برق، هزینه جابه‌جایی و فضای کاری اشاره کرد. همچنین کارفرمایان در زمان دورکاری می‌توانند کارمندان خود را به‌خوبی مدیریت کنند و با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی را دریافت کنند. علاوه بر این، در دورکاری تعارضات و چالش‌های مدیریت کمتر می‌شود و کارفرما آرامش روحی بیشتری دارد.

از طرفی دیگر، کارمندانی که به دورکاری مشغول‌می‌شوند، دیگر دغدغه هزینه‌های رفت و امد به محیط کار و پوشش خود را ندارند. همچنین در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند، وقت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند و فشار روانی کمتری را متحمل می‌شوند. افزایش انعطاف پذیری برنامه کارمندان و گذراندن زمان بیشتر با خانواده نیز، از دیگر مزایای دورکاری برای‌ کارمندان است.

رابطه دورکاری با بهروری نیروی کار چیست؟

همانطور که گفتیم، یکی از دغدغه‌های کارفرمایان در زمان کرونا و کار از خانه، کاهش بهروری کار بود. دراین زمینه، مطالعات زیادی انجام شد و نتایج قابل توجهی به دست آمد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که دور کاری نه تنها هیچ ارتباطی با کاهش بهره وری نیروی کار ندارد، بلکه باعث افزایش بهروری نیز می‌شود. طبق تحقیقات، انعطاف پذیری و رضایت‌مندی شغلی کارکنان و مدیران در زمان دورکاری افزایش یافته است. یکی از مدیران موسسان وارتون به نام مایکل پارک در زمینه رابطه دورکاری با بهروری نیروی کار تحقیقی انجام داد. مایکل پارک تحقیق خود را با روش نظرسنجی شروع کرد و در جامعه آماری خود، از ۹ هزار مدیر و کارمند در ۱۵ کشور در اروپا استفاده کرد. به‌طور میانگین، در هر کشور ۶۰۰ نفر در این تحقیق مشارکت داشتند. طبق بررسی‌های انجام شده تا قبل از شیوع کرونا، تنها ۱۵ درصد شرکت‌ها در حیطه کاری خود، منعطف بودند. اما بعد از شروع پاندمی و گذر از مدیریت سنتی به سمت فعالیت خلاقانه و منعطف، این رقم به ۷۶ درصد رسید. با افزایش رضایتمندی شرکت‌ها از دورکاری، آن‌ها پیشنهاد دادند تا بعد از پایان کرونا نیز فعالیت‌ها به صورت ترکیب دورکاری- حضوری انجام شود.

این تحقیق و تحقیقات مشابه در این زمینه، نشان می‌دهد که دورکاری هیچ تاثیری در کاهش بهره‌وری نیروی کار ندارد و نگرانی‌ها بی‌مورد است. زمانی که کارمندان در محیط و شرایط دلخواه خود مشغول به کار هستند، تمرکز بیشتری دارند. امکانات راحت خانه با محیط کار قابل مقایسه نیست و کارمندان می‌توانند از بودن در خانه و درکنار خانواده و فرزندان خود لذت ببرند و همچنان به کار خود بپردازند.

چه کنیم تا دورکاری به کاهش بهره وری منجر نشود؟

ساعت کار در خانه، تاثیر زیادی در بهره وری نیروها دارد. طبق تحقیقات انجام شده، به گفته kazekami در سال ۲۰۱۸، بازدهی مفید دورکاری در کار تمام وقت کاهش می‌یابد و بهتر است کم‌تر از ۱۸ ساعت در روز باشد.

نکته منفی دورکاری‌که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کاهش نوآوری است. برای افزایش نوآوری در کنار بهروری، راهکارهای متعددی وجود دارد. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا بهره وری افراد در دورکاری کاهش می‌یابد؟

برگزاری جلسات تبادل ایده

خوشبختانه امروزه برقراری ارتباط جمعی با استفاده از تکنولوژی بسیار آسان و در دسترس است. در زمان دورکاری برای افزایش نوآوری می‌توان اقدام به برگزاری جلسات تصویری آنلاین و آفلاین کرد تا کارمندان به تبادل اطلاعات و ایده‌پردازی مشغول شوند.

بررسی امکانات کارمندان

گاهی ممکن است کاهش نوآوری در دورکاری به علت کمبود امکانات کارمندان باشد. بهتر است مدیران امکانات لازم را در اختیار کارمندان قرار دهند تا بازدهی بیشتری داشته باشند.

انعطاف پذیری

به مدیران و کارفرمایان توصیه می‌کنیم تا کارمندان خود را محدود به استفاده از یک برنامه نکنند و اجازه دهند با هر ابزاری که بیشترین کارایی را برایشان دارد، کار کنند.

آموزش دورکاری

ممکن است بعضی کارمندان، در محیط کار به‌خوبی فعالیت کنند اما در زمان دورکاری، عملکرد معمولی یا ضعیفی داشته باشند. در اینجا برگزاری جلسات آموزش دورکاری برای کارمندان مفید است و از طریق آن می‌توانید ارتباط خود را با کارمندان نزدیک‌تر کنید.

مدیریت را فراموش نکنید

تحقیقات نشان می‌دهد مدیرانی که برنامه منظم برای برقراری جلسات و سمینارها داشتند، در زمان دورکاری بازدهی بیشتری دریافت کردند. این مدیران در طول دوران دورکاری نیز روتین برگزاری جلسات خود را حفظ کردند و با این کار موجب افزایش نظم و بهره‌وری در کارها شدند.

نتیجه گیری

گذر از شیوه‌های سنتی و رشد روش‌های نوین و هدفمند، از نشانه‌های حضور تکنولوژی در زندگی انسان است که اکنون وارد حیطه مشاغل نیز شده است. همانطور که اشاره کردیم، توسعه دورکاری و افزایش استقلال کارمندان، موجب رضایت‌مندی شغلی افراد و افزایش بهره وری کارمندان شده است و مطالب گفته شده درباره کاهش بهروری در زمان دورکاری پایه و اساسی ندارد.

همچنین افزایش دورکاری موجب گسترش مشاغل فریلنسری و ایجاد زمینه‌های مختلف اشتغال برای افراد شده است. اگر به این زمینه علاقه دارید، پونیشا بلاگ مرجع تخصصی اطلاعات در حیطه فریلنسری است و شما عزیزان می‌توانید به وبسایت پونیشا سر بزنید و از مطالب آن در این زمینه استفاده کنید.

کد خبر 621321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.