انگلیس ۶- ایران ۲/ شگفتی نه، فقط نحسی بود

تیم ملی ایران در اولین دیدار خود در جام جهانی ۲۰۲۲ برابر تیم قدرتمند انگلیس تن به شکست داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چارچوب رقابت‌های روز نخست گروه B جام جهانی ۲۰۲۲، امروز از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت ایران تیم‌های انگلیس و ایران در ورزشگاه خلیفه به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار در نهایت با پیروزی ۶ بر ۲ انگلیس به پایان رسید.

روز نخست گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

دیدار تیم‌های انگلیس و ایران

ورزشگاه: خلیفه (الریان)

تماشاگر: حدود ۳۰ هزار نفر

گل‌ها: جود بلینگهام (دقیقه ۳۵)، بوکایو ساکا (دقایق ۴۳ و ۶۲)، رحیم استرلینگ (دقیقه ۱+۴۵)، مارکوس رشفورد (دقیقه ۷۱) و جک گریلیش (دقیقه ۹۰) برای انگلیس؛ مهدی طارمی (دقیقه ۶۵ و ۱۰+۹۰) برای ایران

اخطار: علیرضا جهانبخش (دقیقه ۲۵)، مرتضی پورعلی گنجی (دقیقه ۴۸) از ایران

انگلیس: جوردن پیکفورد، هری مگوایر (۷۰- اریک دایر)، جان استونز، کیران تریپیر، لوک شاو، دکلان رایس، جود بلینگهام، میسون مونت (۷۰- فیلیپ فودن)، رحیم استرلینگ (۷۰- جک گریلیشبوکایو ساکا (۷۰- مارکوس رشفورد) و هری کین (۷۵- کالوم ویلسون)

سرمربی: گرت ساوتگیت

ایران: علیرضا بیرانوند (۲۰- حسین حسینی)، مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، میلاد محمدی (۶۳- مهدی ترابی)، صادق محرمی، علی کریمی (۴۶- سعید عزت الهی)، روزبه چشمی (۴۶- محمد حسین کنعانی زادگان)، احسان حاج صفی، احمد نورالهی (۷۷- سردار آزمون)، علیرضا جهانبخش (۴۶- علی قلی زاده) و مهدی طارمی

سرمربی: کارلوس کی‌روش

داور: رافائل کلاوس

شرح بازی:

مصاف انگلیس و ایران از همان ابتدا با عقب نشستن ایران و بازی تهاجمی و مسلط انگلیس آغاز شد. در حالی که بازی دست انگلیس بود در همان ابتدای بازی و قبل از دقیقه ۱۰ مصدومیت بیرانوند باعث شد حدود ۱۲ دقیقه، بازی برای مداوای او و در نهایت تعویضش با حسین حسینی نگه داشته شود. پس از تعویض بیرانوند که برای ایران به نوعی شوکه کننده بود بازی همان روال یک طرفه خود را دنبال کرد و پس از اینکه انگلیس چند موقعیت جدی از جمله ضربه مگوایر که به تیر دروازه برخورد کرد را از دست داد، بالاخره این بلینگهام بود که روی یک ارسال و ضربه سر دروازه ایران را باز کرد. ایران که بازی خوبی به نمایش نمی‌گذاشت و در نبردهای تک به تک اکثراً بازنده بود گل دوم را هم روی یک ضربه کرنر دریافت کرد تا شیرازه تیم از هم بپاشد. گل سوم که بلافاصه پس از گل دوم انگلیس روی اشتباهات خط دفاعی برای انگلیس به ثمر رسید حاصل این آشفتگی ذهنی بازیکنان پس از دریافت گل دوم بود.

ایران در نیمه نخست با سه دفاع مرکزی بازی می‌کرد که روزبه چشمی در قلب آن و مجید حسینی و مرتضی پورعلی گنجی در دو سمت او حضور داشتند. با این حال ضعف ایران در جناحین و البته قطع نکردن ارسال‌های انگلیس در کنار اینکه هیچ فشاری روی هافبک و دفاع این تیم نبود باعث برتری قاطع انگلیس در فاز هجومی شده بود.

در نیمه دوم ایران برای جبران نتیجه و حداقل کم کردن اختلاف با استراتژی متفاوت وارد زمین شد. کی روش در ابتدای نیمه دوم سه تعویض نسبتاً هجومی داشت اما تیمش راه به جایی نبرد و ایران که بالا بازی می‌کرد و از دروازه خودی دور بود بارها اسیر ضد حملات انگلیس شد تا جایی که سه بار دیگر دروازه ایران باز شد. بالا بازی کردن ایران البته بی ثمر نبود و یک بار پس از گل چهارم و یک بار در آخرین ثانیه بازی ایران به گل رسید تا با دو بار باز کردن دروازه انگلیس، بارقه‌ای از امید هم در دل هواداران فوتبال به وجود بیاورد تا شاید در دو بازی بعدی مقابل ولز و آمریکا داستان متفاوتی برای تیم ملی عزیز کشورمان رقم بخورد.

شرح گل‌ها:

۰-۱ (دقیقه ۳۵- انگلیس) - بازی ترکیبی انگلیس در نهایت منجر به یک ارسال بی نقص از سمت چپ توسط لوک شاو شد تا بلینگهام که از میانه میدان به قلب دفاع ایران زده بود با ضربه سر دروازه ایران را باز کند.

۰-۲ (دقیقه ۴۳- انگلیس) - روی یک کرنر ارسالی مگوایر با ضربه سر فرصت شوت زنی را برای ساکا فراهم کرد تا او از روی خط محوطه جریمه با ضربه پای چپ و سنگین دروازه ایران را برای بار دوم باز کند.

۰-۳ (دقیقه ۱+۴۵- انگلیس) - آشفتگی خط دفاعی ایران و اشتباهات پیاپی چشمی باعث شد فرصت ارسال از سمت راست برای انگلیس و هری کین فراهم شود تا رحیم استرلینگ گل سوم را با قطع کردن ارسال کین به ثمر برساند.

۰-۴ (دقیقه ۶۲- انگلیس) - روی یک ضد حمله توپ در محوطه جریمه و در موقعیتی خوب به ساکا رسید و او با حرکت در عرض و ضربه‌ای دقیق از بین مدافعان رو به روی خود توپ را وارد دروازه ایران کرد.

۱-۴ (دقیقه ۶۵- ایران) - در سمت چپ محوطه جریمه انگلیس، علی قلی زاده با پاس در عمق عالی موقعیت گلزنی را برای طارمی مهیا کرد تا او با ضربه‌ای بدون مکث دروازه انگلیس را باز کند.

۱-۵ (دقیقه ۷۱- انگلیس) - در یک ضد حمله پاس کین به رشفورد رسید تا او در موقعیتی خوب درون محوطه جریمه گل پنجم را به ثمر برساند.

۱-۶ (دقیقه ۹۰- انگلیس) - ایران که در نیمه دوم بالا بازی می‌کرد باز هم اسیر یک ضد حمله شد تا این بار جک گریلیش گلزنی کند.

۲-۶ (دقیقه ۱۰+۹۰- ایران) - خطای جان استونز روی پورعلی گنجی باعث خطای پنالتی شد تا مهدی طارمی آن را به گل تبدیل کند.

دقایق حساس:

دقیقه ۳- روی کرنر ارسالی انگلیس در محوطه جریمه ایران برخوردی بین مگوایر و چشمی اتفاق افتاد که داور و البته VAR اعتقادی به پنالتی نداشتند.

دقیقه ۸- روی یک شروع مجدد سریع از سوی بازیکنان انگلیس، فرصت ارسال تیز هری کین از سمت راست به تیر دوم دروازه ایران فراهم شد اما در بین راه اثر کوچک بیرانوند و ضربه بی دقت مگوایر باعث شد توپ به بیرون برود.

دقیقه ۸- برخورد بیرانوند و مجید حسینی در صحنه ارسال انگلیس منجر به مصدومیت بیرانوند از ناحیه بینی شد و حدود هشت دقیقه از زمان بازی صرف مداوای مصدومیت بیرانوند شد. در نهایت پس از اینکه بازی مجدد آغاز شد و چند ثانیه سپری شد، بیرانوند اعلام کرد نمی‌تواند به بازی ادامه دهد و حسین حسینی جانشین او شد.

دقیقه ۳۰- بازی ترکیبی انگلیس در جناح راست با ارسال خطرناک به تیر اول همراه شد که توپ به کین رسید و ضربه خطرناک او از بیرون به تور دروازه ایران برخورد کرد.

دقیقه ۳۲- کرنر ارسالی از سمت راست در محوطه جریمه ایران با ضربه سر بسیار خطرناک مگویار همراه شد اما توپ به تیر افقی دروازه ایران برخورد کرد و در ادامه دور شد.

دقیقه ۱۱+۴۵- در تک حمله خطرناک ایران در نیمه نخست ارسال حاج صفی از سمت چپ در سمت راست محوطه جریمه انگلیس در موقعیتی خوب به جهانبخش رسید اما ضربه بدون کنترل او از بالای دروازه انگلیس به بیرون رفت.

دقیقه ۸+۹۰- روی یک پاس در عمق از سوی ترابی، آزمون در موقعیت تک به تک قرار گرفت اما ضربه او با اثر کوچک پیکفورد تغییر مسیر داد و به تیر افقی دروازه برخورد کرد.

اتفاق ویژه:

در این دیدار شش تعویض برای ایران انجام شد که دلیل یک تعویض اضافه، مصدومیت بیرانوند از ناحیه سر بود. طبق قوانین فیفا، اگر بازیکنی از ناحیه سر آسیب ببینید و تعویض شود، آن تیم می‌تواند یک تعویض اضافه انجام دهد.

بهترین بازیکن:

بوکایو ساکا با به ثمر رساندن دو گل بهترین بازیکن این دیدار بود.

کد خبر 621005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    سلام عرض کردم که آمدن کی روش مساوی است با تحقیر ایران در جام جهانی ببینید این آقا هیچ جا مربی موفقی نبود ریختن بازیکنان داخل محوطه خودی شده سیستم اگه بهترین بازیکنان جهان رو هم به این مربی بدن بهتر از این نتیجه نمیگیره ۷۰ درصد تصاحب توپ در مقابل ۱۵ درصد تحقیر آمیز نیست؟ ۸ ساله که با این مربی یه بازی خوب از تیم ملی ندیدیم تیمی که نیتونه ۴ پاس بهم بدن معلومه مربی نداره این بیفکری شاید در مقابل اسپانیا یکم در نتیجه جواب داد چون اسپانیایی ها رو زمین کار میکنن اما در مقابل انگلیس که از جناحین نفوذ میکنند و توپ رو رو دروازه میفرستند ضعیف ترین سیستم هست چون از دل ۲۰ تا سانتر حتما پنج تاش گل میشه اونم انگلیسی هایی که شوت زن و کله زنن چقدر بسوزم از دست اونایی که نمیفهمند و امور دستشونه این حرفا رو زمانی که بحث برگشت کی روش بود زدم