تاثیر مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ بر احتمال بروز فیبروم

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌های خانگی خطر بروز فیبروم رحمی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فیبروم رحمی می‌تواند موجب خونریزی کنترل نشده و ناباروری در زنان شود. اگرچه علت دقیق بروز این بیماری مشخص نشده است، اما متخصصان معتقد هستند که سن، چاقی، ژنتیک و نژاد ممکن است بر احتمال ایجاد فیبروم رحمی تأثیر بگذارد. مدت‌ها است که مواد شیمایی زیست‌محیطی به عنوان عامل احتمالی افزایش خطر فیبروم در نظر گرفته می‌شود.

گروهی از محققان دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو به منظور بررسی تأثیر مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌های خانگی بر احتمال بروز فیبروز مطالعه جدیدی انجام داده‌اند. آن‌ها برای نیل به این هدف، سلول‌های جداشده اولیه از فیبروم زنان را آزمایش کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مواد شیمیایی سمی به نام فتالات که در بسته‌بندی مواد غذایی یا بطری‌های پلاستیکی آب وجود دارد، در بروز فیبروم رحمی تأثیرگذار است.

محققان، فتالات DEHP و محصولات حاصل از تجزیه آن را در مقادیر بسیار بالا در ادرار زنانی که دارای تومورهای فیبروم رحمی علامت‌دار هستند، شناسایی کردند. آن‌ها با انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیدند که ماده‌ای به نام MEHHP که حاصل تجزیه DEHP است، یک مسیر سلولی خاص را فعال می‌کند که موجب رشد تومور می‎‌شود. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری انجام و نتایج به دست آمده تأیید شود.

فتالات مواد شیمیایی هستند که گاهی اوقات برای مقاوم‌سازی پلاستیک‌ها استفاده می‎‌شود. این مواد در صدها محصول از جمله بسته‌بندی‌های پلاستیکی و محصولات مراقبت شخصی مانند شامپو، صابون و اسپری مو استفاده می‌شود. مردم همواره با خوردن نوشیدن مواد غذایی از بسته‌بندی حاوی فتالات و تنفس ذرات آن از هوا، در معرض این ماده شیمیایی قرار می‌گیرند.

فتالات مختل‌کننده غدد درون‌ریز شناخته شده‌اند و برای سلامت انسان مضر هستند؛ بنابراین سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از فتالات در محصولات پلاستیکی را محدود کرده، البته هنوز استفاده از آن ممنوع نشده است.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-phthalates-accelerate-the-growth-of-uterine-fibroids

کد خبر 620869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.