6 کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

شاید شما هم اسم ورق گالوانیزه را زیاد شنیده باشید اما دقیقاً ندانید که چه کاربردهایی دارد و اساساً تفاوت آن با سایر محصولات فولادی چیست؟

تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا از ویژگی‌های ورق گالوانیزه بگوییم، با کاربردهای این محصول در صنایع مختلف آشنا شوید و در این زمینه به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنید.

ورق گالوانیزه چیست؟

برای آشنایی با کاربردهای ورق گالوانیزه، ابتدا باید به یکی از آسیب‌هایی اشاره کنیم که می‌تواند متوجه محصولات فولادی شود. این آسیب پدیده اُکسیدشدن یا همان زنگ‌زدگی است.

از شیوه‌های مختلفی برای مقابله با این پدیده استفاده شده که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. گالوانیزاسیون یا «روی‌اندود کردن» یکی از این راهکارهاست که برای مصون نگه داشتن محصولات فولادی از زنگ‌زدگی کاربرد دارد. در واقع ورق گالوانیزه یا آهن گالوانیزه همان ورق‌های فولادی است که لایه‌ای از جنس فلز روی بر سطح خارجی آن قرار گرفته است.

این فرایند باعث می‌شود که محصولات فولادی به سادگی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی آسیب نبینند و در صنایع مختلف ماندگارتر باشند؛ به گونه‌ای که گاهی میزان ماندگاری و عمر مفید آن‌ها به 50 سال هم می‌رسد.

ورق گالوانیزه چه ویژگی‌هایی دارد؟

6 کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

ورق گالوانیزه از ویژگی‌ها و مزایای متعددی برخوردار است و همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد باعث شده است که امروزه کاربرد فراوانی در صنایع مختلف داشته باشد. برخی از مزیت‌های ورق گالوانیزه عبارتند از:

  1. با هزینه کمتری تولید می‌شود.
  2. تعمیر و نگهداری آن‌ها آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.
  3. به راحتی می‌توان این ورق‌ها را جوشکاری کرد.
  4. تمیز کردن این ورق‌ها به راحتی قابل انجام است.
  5. عمر آن‌ها در محیط‌های روستایی، شهری و ساحلی بسیار بالاست.
  6. انعطاف‌پذیری ورق‌های گالوانیزه باعث می‌شود که تغییر شکلشان با سهولت بیشتری انجام شود.
  7. کیفیت ظاهری و درخشندگی ورق‌های گالوانیزه بر جذابیت آن‌ها افزوده است.
  8. معاینه فنی این محصولات ساده‌تر است و در صنایع مختلف از اعتبار فنی بیشتری برخوردارند.

کاربردهای ورق گالوانیزه

6 کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

ورق گالوانیزه چه کاربردهایی دارد؟ مقاومت ورق‌های گالوانیزه در مقابل زنگ‌زدگی باعث شده است که در بسیاری از صنایع شاهد استفاده از این محصول باشیم. برخی از مهم‌ترین کاربردهای ورق گالوانیزه در صنایع مختلف عبارتند از:

  1. کابینت‌های آشپزخانه
  2. کانال‌های تهویه هوا و کانال‌های خنک‌کننده
  3. مخازن ساکن یا متحرک مانند مخازن تانکرها
  4. لوازم‌ خانگی و تجهیزات آشپزخانه مانند یخچال، کولر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی
  5. صنایع برق و الکترونیک، انواع سیم‌کشی‌ها و تابلوهای برق شهری یا صنعتی
  6. صنعت ساختمان مانند سقف، دیوارهای جانبی، پارتیشن‌ها، پانل‌ها، ناودان‌های کرکره‌ای، نرده‌ها، سقف‌های کاذب، دیوارهای جداکننده و درهای کرکره‌ای
  7. تجهیزات ترافیکی مانند گاردریل‌ها، تابلوها و علائم جاده‌ای
  8. قطعات خودرو مانند بدنه خودرو، اتوبوس و کامیون، کف کابین، فیلترهای هوا و روغن، مخازن سوخت و روغن و لوله‌های خروجی
  9. سقف‌ و دیواره سالن‌ها و سوله‌های بزرگ

صنعت برق و الکترونیک

ورق گالوانیزه در صنایع برق و الکترونیک کاربرد فراوانی دارد که به عنوان مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد: روشنایی جاده‌ها، سینی کابل گالوانیزه، نردبان کابل، سینی مشبک، سینی توری، سینی کابل پانچ‌شده، سه‌راهی سینی کابل، سی چنل، تراکینگ فلزی، لوله فولادی برق، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و دستگاه‌های سخت‌افزاری و ابزار دقیق.

صنعت خودروسازی

تا پیش از دهه 80 میلادی ورق گالوانیزه کاربرد چندانی در خودروسازی نداشت و خودروسازان برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن ورق‌های سیاه معمولی به‌کاررفته در درب‌ها و شاسی خودروها، از رنگ و پوشش‌های خاص استفاده می‌کردند که البته آن هم اثر چندانی نداشت.

در اوایل دهه 80 خودروهای ژاپنی با فریم گالوانیزه و گارانتی در برابر خوردگی و زنگ زدن وارد بازار شدند و از این مقطع زمانی بود که تولیدکنندگان خودرو استفاده از ورق گالوانیزه را در دستور کار قرار دادند؛ به گونه‌ای که امروزه حدود 80 درصد بدنه و شاسی یک خودرو از ورق گالوانیزه ساخته ‌شده است.

ورق گالوانیزه برای تولید لوازم خانگی

ورق گالوانیزه چه کاربردهایی دارد و چرا در تولید لوازم خانگی از آن استفاده می‌شود؟ استفاده از ورق گالوانیزه برای تولید لوازم خانگی از این جهت اهمیت دارد که عملکرد بسیاری از لوازم خانگی مانند یخچال، کولر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی وابسته به استفاده از آب است و طبیعتاً ورق سیاه معمولی نمی‌تواند دوام چندانی در برابر رطوبت موجود در این وسایل داشته باشد.

بنابراین برای افزایش عمر این وسایل بهترین گزینه این است که از ورق گالوانیزه استفاده شود تا در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.

ساخت تجهیزات ترافیکی با ورق گالوانیزه

استفاده از ورق گالوانیزه در تابلوهای راهنمایی و رانندگی، ایستگاه‌های اتوبوس، گاردریل‌ها و سایر تجهیزات ترافیکی یک ضرورت انکارناپذیر است؛ چرا که در صورت استفاده از ورق سیاه معمولی، سالانه هزینه‌های گزافی جهت تعمیر این تجهیزات به شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی تحمیل می‌شود.

سیلوهای گالوانیزه

استفاده از ورق گالوانیزه برای ساخت سیلوهای مواد غذایی باعث هزینه کمتر، ماندگاری بیشتر، کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، نظافت آسان‌تر و طراحی مطلوب سیستم تهویه و کنترل دما می‌شود. بدون استفاده از ورق گالوانیزه شاید بسیاری از سیلوها دوام و ماندگاری چندانی نداشتند.

ورق گالوانیزه در ساخت‌وساز

ورق گالوانیزه چه کاربردهایی دارد و چرا در ساخت‌وساز تا این اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ استفاده از محصولات فولادی در ساختمان‌سازی هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند تا از هرگونه رطوبت احتمالی و پوسیدگی جلوگیری شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان عبارتند از:

  1. سیستم‌های تهویه
  2. انواع کولر آبی و گازی
  3. شومینه
  4. لوله بخاری
  5. دودکش موتورخانه
  6. فن‌کوئل
  7. سیستم شوتینگ زباله
  8. سقف شیروانی ویلا
  9. سقف ساختمان‌های مسکونی بزرگ و کوچک (عرشه گام 65 و 75 میلیمتر)
  10. سقف سوله‌های ورزشی و صنعتی
  11. سقف آلاچیق
  12. نرده و حفاظ
  13. لوله‌کشی ساختمان

منظور از کوتینگ ورق گالوانیزه چیست؟

میزان ضخامت لایه روی بر سطح فلز را کوتینگ می‌گویند. در واقع کوتینگ بیشتر ورق گالوانیزه نشان‌دهنده ضخامت بیشتر لایه فلز روی بر سطح ورق است.

ورق‌های فولادی چگونه روی‌اندود می‌شود؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چگونه و با استفاده از چه شیوه‌ای اقدام به روی‌اندود کردن ورق‌های فولادی می‌کنند. برای پوشاندن سطح ورق‌های فولادی با فلز روی راه‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

روش الکتروگالوانیزه

در این روش از جریان‌های الکتریکی و محلول الکترولیتی سولفات روی استفاده می‌شود و ورق‌های گالوانیزه هم از ضخامت کمتر و قابلیت رنگ‌آمیزی بیشتری برخوردارند. از این ورق‌ها معمولاً در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود.

روش گالوانیزه گرم یا حرارتی

در این روش ورق‌های فولادی در یک استخر پر از فلز روی قرار می‌گیرند تا کاملاً با روی آغشته شوند. با این شیوه که صرفه اقتصادی نیز دارد، می‌توان همه محصولات فولادی را به خوبی روی‌اندود کرد و بر استحکام ورق‌های فولادی افزود.

روش پیش‌گالوانیزاسیون

برای پیش گالوانیزاسیون در ابتدا ورق‌های فولادی با استفاده از یک مایع تمیز می‌شوند و سپس در استخر پر از روی قرار می‌گیرند تا یکنواختی بیشتری داشته باشند.

روش گالوانیلینگ

در روش گالوانیلیک نیز ابتدا پوششی از جنس فلز روی بر سطح ورق‌های فولادی قرار می‌گیرد و سپس ورق‌ها در کوره‌های مخصوص گداخته می‌شوند تا آلیاژی از روی و آهن تولید شود.

خرید ورق گالوانیزه

در صورتی که قصد خرید این محصول را دارید، بهتر است با تولیدکنندگان اصلی این محصولات همکاری کنید. گروه فولادیار کوروش https://fouladyargroup.com/ مجموعه‌ای خوشنام است که اطلاعات لازم در این زمینه را در سایت رسمی خود منتشر کرده و می‌توانید با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

کد خبر 620762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.