نقش دانش‌های بین‌رشته‌ای در توسعه علوم پایه

یک عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران گفت: اگر علوم بین رشته‌ای مورد توجه قرار گیرد، علاوه بر اینکه دانشجویان می‌توانند از دانش علوم پایه خود بهره‌وری بیشتری داشته‌ باشند با علوم دیگری نیز آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرخ سررشته‌داری شامگاه گذشته _چهارشنبه بیست‌وپنجم آبان‌ماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: هنگامی که در رابطه با توسعه علوم پایه در سطح مدرسه و جامعه صحبت می‌شود، ابتدا بهتر است که هدف خود را از این توسعه تعیین کنیم.

وی افزود: امروزه بهتر است که به‌جای توسعه علوم پایه در مقاطع تحصیلی و در سطح جامعه، تلاش کنیم که داشتن رویکردی علمی نسبت به مسائل اطراف را در سطح جامعه و بین مردم رواج دهیم.

این عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: داشتن رویکرد علمی به این معنا است که هنگام برخورد با مسائل و مشکلات بتوانیم با راه‌حل‌های علمی جواب مشکل خود را پیدا کنیم؛ این مسئله اگر مورد توجه قرار گیرد راهی برای توسعه علوم پایه نیز محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: درواقع هنگامی که شخصی به‌دنبال یافتن پاسخ یک مسئله علمی باشد به‌طورمشخص باید به علوم پایه مراجعه کند؛ بنابراین ترویج این رویکرد منجر به ترویج علوم پایه در سطوح مختلف جامعه نیز خواهد شد.

سررشته‌داری در رابطه با دیدگاه جامعه نسبت به رشته‌های علوم پایه گفت: امروزه جامعه به سمتی هدایت شده که دانش‌آموزان را برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه تشویق نمی‌کند و یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله بازار کار نامطلوب رشته‌های علوم پایه است.

وی افزود: دانشجو هنگامی که رشته‌ای انتخاب می‌کند باید آینده خود را در نظر بگیرد و از همین جهت بازار کار رشته نیز حائز اهمیت است. مسئله دومی که منجر به کاهش علاقه‌مندی جامعه نسبت به رشته‌های علوم پایه است، تغییر نیازهای مردم است.

این عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: درحال‌حاضر دنیا به سمتی هدایت شده است که علوم مختلف را به یکدیگر مرتبط می‌سازد و همواره اشتراک رشته‌ها افزایش می‌یابدغ امروزه علوم بین رشته‌ای به شدت مورد توجه قرار گرفته و هم‌راستا با نیاز جامعه توسعه یافته است.

وی تاکید کرد: با توسعه علوم بین رشته‌ای می‌توان جایگاه علوم پایه را نیز بهبود بخشید؛ درواقع نباید به دنبال توسعه علوم پایه باشیم، بلکه این رشته‌ها باید کاربرد خود را در جامعه نشان دهند.

سررشته‌داری افزود: البته برخی از رشته‌های علوم پایه بسیار بنیادی بوده و قطعاً برای توسعه نیازمند حمایت مالی است، اما بسیاری از حوزه‌های علوم پایه را می‌توان به صورت مؤثر در حل نیازهای جامعه دخیل کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: درواقع یکی از دلایلی که باعث شده امروزه رشته‌های علوم پایه به صورت مؤثر در صنعت کشور فعال نباشند به جایی بازمی‌گردد که بسیاری از فعالیت‌ها نیازمند اجتماع چند دانش مختلف است.

این عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: با توجه به این مسئله اگر علوم بین رشته‌ای مورد توجه قرار گیرد، علاوه بر اینکه دانشجویان می‌توانند از دانش علوم پایه خود بهره‌وری بیشتری داشته‌باشند با علوم دیگری نیز آشنا می‌شوند.

وی اشاره کرد: علوم بین رشته‌ای در حوزه‌های مختلفی وجود دارد و همواره قابل توسعه است. از جمله علوم بین رشته‌ای که در دانش فیزیک وجود دارد می‌توان به فیزیک مهندسی یا فناوری کوانتوم که در دنیای امروزی به شدت مورد توجه قرار گرفته است، اشاره کرد.

سررشته‌داری با اشاره به اهمیت توسعه علوم بین رشته‌ای گفت: با گسترش علوم بین‌رشته‌ای متناسب با نیاز علاوه بر توسعه کشور، آینده دانشجویان نیز مشخص می‌شود؛ البته در کنار این موضوع گسترش پژوهشکده‌ها نیز می‌تواند در بهبود جایگاه علوم پایه مؤثر باشد.

کد خبر 619916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.