بخش صنعت اعتقادی به حل مشکلات توسط دانشگاهیان ندارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: امروزه فضای دانشگاه به نحوی است که نیازها منطبق بر صنعت و جامعه دیده نمی‌شود، از طرفی بخش صنعت چندان اعتقاد و باوری به حل مشکلات توسط دانشگاهیان و پژوهشگران دانشگاهی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا صفوی امروز سه‌شنبه _ پانزدهم آذرماه_ در نشست مشارکت دانشگاه‌ها، استانداری و مراکز علمی با موضوع توسعه و بهبود وضعیت استان اصفهان، اظهار کرد: دانشگاه می‌تواند در حل و فصل بسیاری از مسائل و مشکلات تأثیرگذار و نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: این توانایی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف دانشگاهی وجود دارد، اما در مواردی مغفول مانده است و توجه چندانی به این موضوع مهم و علمی نمی‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه یکی از نکته‌های مغفول مانده تعامل نداشتن و آشنا نبودن صنعت با دانشگاه و جامعه است، خاطرنشان کرد: امروزه فضای دانشگاه به نحوی است که نیازها منطبق بر صنعت و جامعه دیده نمی‌شود، از طرفی بخش صنعت چندان اعتقاد و باوری به حل مشکلات توسط دانشگاهیان و پژوهشگران دانشگاهی ندارد.

صفوی تاکید کرد: گاهی شاهد هستیم که اعتبارات بخش پژوهش به سمت و سویی می‌رود که ماهیت پژوهشی و کار علمی ندارد و صرف خرید امکانات و تجهیزات و طرح‌های دیگر می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه در عرصه‌های مختلف از جمله محیط زیست، آب، خاک و هوا جای کار پژوهشی زیادی وجود دارد، تصریح کرد: ناآرامی‌ها و آشوب‌هایی که طی هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم، ریشه‌ها و پیش زمینه‌هایی دارد که باید پیش از این دیده و کار پژوهشی روی آنها انجام می‌شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: اشتغال و بیکاری، مهاجرت، فرار سرمایه‌ها از استان، حاشیه‌نشینی و مواردی از این دست هرکدام مشکلات و چالش‌هایی هستند که می‌توان برای حل آنها کار پژوهشی انجام داد و به نتیجه مطلوب رسید.

صفوی گفت: سازمان‌های اجرایی هرکدام مشغولیات متعددی دارند و ممکن است کمتر به موارد پژوهشی ورود کنند، اینکه ریشه چالش‌ها و مشکلات شناخته و برای حل آنها طرح و برنامه علمی ارائه شود، اهمیت دارد، اما اینکه برخی به مقوله پژوهش نگاه درستی ندارند، باید اصلاح شود.

وی افزود: اشتباه امروز و دیروز ما این است که از سرمایه‌هایی همچون آب، منابع معدنی و نفت استفاده می‌کنیم در حالی که اگر می‌خواهیم ایده‌ها و طرح‌هایمان به نتیجه برسد باید بساط این مایه‌خواری را جمع کنیم.

بی‌توجهی به هنر و فرهنگ اصفهان

در ادامه این نشست نیلوفر ملک، معاون دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: اصفهان مهد هنر و فرهنگ ایران زمین است، اما کمترین توجهی به معماری و هنر در این کلان‌شهر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کم لطفی و کم توجهی به هنر و هنرمند در این خطه هنرپرور، قابل قبول و پذیرفتنی نیست. امروز بسیاری از هنرها و صنایع‌دستی رو به فراموشی است و این موضوع مهم اهمیت چندانی ندارد.

تشکیل شورای پژوهش در دستگاه‌های اجرایی

مهدی کریمی، مدیریت اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: لازم است تفاهم‌نامه‌ای بین نهادهای اجرایی و دانشگاه‌ها منعقد شود تا دستگاه‌های اجرایی ملزم شوند با مراکز آموزش عالی همکاری کنند، تشکیل شورای پژوهش در ارگان‌های اجرایی و دولتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، نبود زبان مشترک میان صنعت و دانشگاه، توجه به اسناد بالادستی، مهارت نداشتن دانشجویان، جزیره‌ای عمل کردن دانشگاه‌های استان اصفهان و ضرورت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمله مباحثی بود که در این نشست مشترک مطرح و بررسی شد.

کد خبر 624975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.