ارتقای استانداردهای کیفی نشر جهاد دانشگاهی

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: آیین تقدیر از بهترین‌های نشر جهاد دانشگاهی اصفهان در سال ۱۴۰۰ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد و سه مولف و داور در این گردهمایی قدردانی شدند.

نفیسه باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تقدیرشدگان انتشارات جهاد دانشگاهی، شامل دو نفر نویسنده کتاب و یک داور و ارزیاب بودند که کتاب‌های آن‌ها در مراکز آموزش عالی کشور با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این آئین «خدابخش حیدری» مترجم کتاب «برنامه آموزش انفرادی»، «هادی صالحی» مؤلف کتاب «انگلیسی برای دانشجویان مدیریت» و «محمود اقدامی» داور آثار وارده به نشر جهاد دانشگاهی تقدیر شدند.

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان در ادامه با اشاره به مهمترین محورهای سخنان سخنرانان این برنامه تصریح کرد: روی آوردن از سنت شفاهی به سنت الکترونیک و اینکه حلقه مفقوده‌ای بین این دو سنت بنام سنت مکتوب وجود دارد که در فرهنگ ما آن‌طوری که باید شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه آنچه امروز درگیر آن هستیم و در قالب آسیب‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی می‌بینیم، به خاطر بی‌توجهی به همین دست آورده‌ای مکتوب است که کمرنگ شده‌اند، ادامه داد: اگر جهاد دانشگاهی در سال‌های گذشته کتاب‌های چاپی بیشتری در حدود ۵۰ تا ۶۰ جلد در سال منتشر می‌کرد، اما این رویه تغییر کرده از کمیت‌گرایی به کیفیت‌گرایی و رعایت استانداردهای بیشتر در این زمینه روی آورده است.

کتاب خوب مخاطب دارد

باقری تصریح کرد: کیفیت‌گرایی در انتشار کتاب طی سال ۱۴۰۰ بیشتر شد و کتاب‌هایی با استاندارهای بالاتر علمی منتشر شدند که می‌توانند به مرجع درسی و دانشگاهی تبدیل شوند؛ درواقع اگر کتاب خوبی چاپ شود مخاطب خودش را پیدا می‌کند و با استقبال مخاطب روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: انتشار کتاب خوب همچون کاشت بذر گیاه می‌ماند و باید بردبار باشیم تا ثمره جوانه زدن و رشد همان بذر را ببینیم؛ در نشر جهاد دانشگاهی نیز همین موضوع صادق است و اگر کتابی خوب باشد با استقبال دانشگاهیان و علاقه‌مندان مواجه می‌شود.

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: برای هر دو کتاب تقدیر شده در نشر جهاد دانشگاهی اصفهان نیز همین اتفاق افتاد که به مرور مخاطبان خود را شناختند و پرفروش شدند و جایگاه خود را در میان دانشگاه‌های کشور پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: از کتاب «برنامه آموزش انفرادی» به‌ویژه استقبال زیادی شده و در دانشگاه‌های متعددی تدریس می‌شود، همچنین درگاه فروش اینترنتی بنام سایت ۱۶ داریم که با می‌توانید شمار خرید کتاب از شهرها و دانشگاه‌های مختلف را ببینید.

باقری تصریح کرد: با وجود اینکه کتاب در اسفندماه سال ۱۴۰۰ وارد بازار نشر و مطالعه شد، اما در عرض شش ماه مخاطب خود را پیدا کرد و تبدیل به منبع درسی مراکز آموزش عالی شد.

وی با بیان اینکه نویسنده آموزش انفرادی دومین همکاری با نشر جهاد دانشگاهی را داشته است، افزود: دقت در فرآیندهای انتشار و دقت نظر در امر داوری در این دوره باعث استاندارد بالاتر آثار چاپی شده است.

مدیر نشر جهاد دانشگاهی ادامه داد: مؤلف کتاب انگلیسی برای دانشجویان مدیریت ۱۶ ماه برای کتاب زحمت کشیده و نکته جالب درباره این کتاب این بود که در رشته مدیریت، مرجعی برای زبان تخصصی این رشته با ۹ گرایش وجود نداشته است. با چاپ این کتاب، کمبود در این حوزه برطرف شد و طی چند ماه اول انتشار در همان ماه‌های ابتدایی، چاپ اول کتاب فروش رفت و به بلافاصله به چاپ دوم رسید.

ارزیابی کتاب در دو مرحله

وی با اشاره به اینکه دو فیلتر برای چاپ کتاب در انتشارات جهاد دانشگاهی مشخص شده است، اضافه کرد: مرحله او ارزیابی اجمالی و مرحله دوم ارزیابی تفصیلی کتاب است. ارزیابی اجمالی در شورای نشر جهاد دانشگاهی انجام می‌شود به این شکل که ابتدا کتاب به شکل کلی بازبینی می‌شود که آیا محتوا در حیطه موضوعاتی که نشر جهاد منتشر می‌کند تهیه شده و استانداردهای لازم را دارد.

باقری با اشاره به اینکه پس از این مرحله، داوری و ارزیابی تفصیلی کتاب صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ادبیات و علوم انسانی، پزشکی و شهر موضوعات محوری مورد نظر نشر جهاد دانشگاهی هستند؛ هر تحقیق و پژوهشی که در رابطه با شهر صورت گیرد و در ارزیابی پذیرفته شود منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام مراحل چاپ در نشر جهاد دانشگاهی انجام می‌شود ادامه داد: این مراحل شامل ویراستاری، صفحه‌آرایی و طراحی جلد کتاب است تا هویت بصری کتاب حفظ شود و کتاب از استاندارد این نشر برخوردار باشد.

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: تأثیرگذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی، تازگی و نوآوری در موضوع و ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب از جمله معیارهای تقدیر از برترین‌های نشر با رعایت استاندارهای تألیف و ترجمه در این انتشارات بود.

کد خبر 619761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.