بسته خبری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برنامه‌های خود در هفته گذشته شامل نمایش «چشم‌های معصوم مهتاب»، وبینار «ابعاد سواد رسانه‌ای» و نشست «چگونه در دل کسب و کار جا باز کنیم؟» را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، هفته گذشته با آغاز «هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» و همچنین «بیست‌وپنجم آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان»، برنامه‌های مختلفی از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در شهر اصفهان برگزار شد؛ از این بین، نمایش «چشم‌های معصوم مهتاب» ویژه خانواده و با موضوع کودکان کار همچنان روی صحنه تئاتر است، همچنین در نشست وبینار «ابعاد سواد رسانه‌ای» که به همت فرهنگسرای رسانه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، مهارت‌ها، ساختارهای دانش و طرح شخصی به عنوان سه ضلع سواد رسانه‌ای مطرح شدند و در نشست «چگونه در دل کسب و کار جا باز کنیم؟» راه حل‌های گوناگونی برای توسعه کسب و کار نوجوانان مطرح شد.

چشم‌های معصوم مهتاب در آئینه تئاتر

نویسنده و کارگردان نمایش «چشم‌های معصوم مهتاب» با بیان اینکه این نمایش ویژه خانواده و درباره کودکان کار و برشی از زندگی آنها است، اظهار کرد: معمولاً کودکان کار را در خیابان و سر چهارراه‌های شهرها می‌بینیم و این نمایش لایه‌های پنهان زندگی این کودکان را نشان می‌دهد. در نمایش چشم‌های معصوم مهتاب مشکلی برای یکی از اعضای خانواده یک کودک کار پیش می‌آید و تلاش‌های این کودک برای رفع مشکل خانواده‌اش نمایش داده می‌شود.

سعید الهیاری درباره انتخاب موضوع کودکان کار برای نمایش خود افزود: سال ۹۶ و پس از اعلام فراخوان جشنواره ملی کودک و نوجوان رضوی به دنبال سوژه بودم. یک روز که در ماشین پشت چراغ قرمز توقف کرده بودم یک کودک کار درخواست کرد از او گل بخرم و نام امام رضا (ع) را بر زبان آورد. این شد که ایده نوشتن نمایشنامه‌ای درباره کودکان کار برای جشنواره رضوی در ذهنم شکل گرفت. پس از تحقیق درباره وضعیت کودکان کار، این نمایشنامه را نوشتم که یک بار در سال ۹۶ در فرهنگسرای کوثر به روی صحنه رفت و امسال پس از تغییراتی در داستان، در تالار سوره حوزه هنری اصفهان در حال اجرا است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: یکی از مشکلات تئاتر کشورمان این است که معمولاً رده سنی تماشاگران و سلیقه مخاطبان در نظر گرفته نمی‌شود و نمایش‌ها معمولاً بسته به نگاه مخاطب بزرگسال، داوران و اهالی تئاتر و نقد و تعریف آنها تولید می‌شود که از نظر فنی و تکنیکی درست است، اما سلیقه مخاطب عام مغفول می‌ماند؛ بنابراین همواره تلاش کرده‌ام مردم از تماشای کار من راضی باشند چون آنها هستند که با حضور در سالن‌های تئاتر به اجراها رونق می‌بخشند.

وی اضافه کرد: متن بیشتر نمایش‌های خود را به شکلی می‌نویسم که تمام اعضای خانواده از کودک و نوجوان گرفته تا پدر و مادر آنها هم با داستان ارتباط برقرار کرده و هم احساس جاری در نمایش را حس کنند. خوشبختانه داستان نمایش چشم‌های معصوم مهتاب و استفاده از بازیگران ۶ تا ۳۳ ساله باعث شده تماشاگران از تمام سنین با آن ارتباط برقرار کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش «چشم‌های معصوم مهتاب» درباره عوامل این نمایش بیان کرد: آوین صالحی و بهاره احمدی دو بازیگر نقش اصلی یعنی مهتاب هستند که در شب‌های مختلف به روی صحنه می‌روند. همچنین مهدیه نوروزی، محمدحسن نصیری، حدیثه نصیری و مهدی ثابت‌پی (بازیگران)، مهسا خدایی (دستیار کارگردان)، الهه عبدالهی و عادل بنایان (مدیران صحنه)، سحر اسلامیان (منشی صحنه) و امینه محمودی و مجتبی صادقی (دستیاران صحنه) دیگر عوامل این نمایش هستند.

الهیاری گفت: نداشتن سالن اختصاصی مشکل همیشگی تئاتر کودک، نوجوان و خانواده است. در تالار هنر و سالن استاد فرشچیان نیز بیشتر نمایش‌های ویژه بزرگسالان به روی صحنه می‌رود. به همین دلیل برای یافتن سالن مشکل داشتیم که در نهایت با رایزنی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و حوزه هنری سالن سوره در اختیار ما قرار گرفت.

نمایش «چشم‌های معصوم مهتاب» با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و حوزه هنری اصفهان تا ۳۰ آبان‌ماه هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ در تالار سوره حوزه هنری به روی صحنه می‌رود که علاقه‌مندان می‌توانند بلیط این نمایش را از سایت gisheh8.com تهیه کنند.

مهارت‌ها، ساختارهای دانش و طرح شخصی

مدرس رشته ارتباطات دانشگاه تهران تقویت مهارت‌ها، ساختارهای دانش و داشتن طرح شخصی را سه ضلع سواد رسانه‌ای دانست و توضیح داد که چرا افراد زیر ۱۸ سال نباید تلفن همراه شخصی داشته باشند.

احسان شاه‌قاسمی در وبینار «ابعاد سواد رسانه‌ای» که به همت فرهنگسرای رسانه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و انتشارات جهاد دانشگاهی و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، عمر آموزش جدی سواد رسانه‌ای در ایران را یک دهه دانست و گفت: با وجود مزایای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی متأسفانه در کشورمان نیز از آن استفاده درستی نمی‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های فراوان برای آموزش سواد رسانه‌ای افزود: نتیجه این آموزش‌ها در مقایسه با پولی که برای آن صرف شده آن‌قدر ناچیز است که اصلاً به چشم نمی‌آید. از طرف دیگر جز معدود کشورهایی هستیم که برای آموزش سواد رسانه‌ای هزینه می‌کنیم که البته بسیاری از این آموزش‌ها نه‌تنها مفید نیست بلکه حتی زیان‌بار بوده است.

این مترجم، نویسنده و مدرس دانشگاه با انتقاد از کتاب سواد رسانه‌ای که در دوره متوسطه دوم تدریس می‌شود و ضعف علمی و راهبردی آن، گفت: سواد رسانه‌ای که در این کتاب از آن صحبت شده با نوعی سوء‌تفاهم درباره این مفهوم منتشر شده و از نظر راهبری نیز ضعیف است چون نوجوانان را به مقاومت و موضع‌گیری در برابر این آموزش‌ها وادار می‌کند.

شاه‌قاسمی با بیان اینکه دو نگاه آرمان‌شهرگرایانه و ویران‌شهرگرایانه به سواد مجازی وجود دارد، ادامه داد: این نگاه‌ها بسیار افراطی است؛ عده‌ای می‌گویند اینترنت ما را بدبخت کرده و در مقابل عده‌ای هم معتقدند اینترنت بشریت را نجات داده است.

به گفته وی، سواد رسانه‌ای دارای سه بلوک مهارت‌ها، ساختارهای دانش و طرح شخصی است. متأسفانه در سال‌های اخیر مهارت در کودکان و نوجوانان را به هوش تقلیل داده‌ایم. مغز در حدود ۱۳ سالگی به بلوغ و تکامل می‌رسد اما یک نوجوان هر چه باهوش باشد چون تجربه ندارد فریب می‌خورد و به همین دلیل است که سلبریتی‌ها با فریب نوجوانان آنها را به ابزار و برده‌های بی‌جیره و مواجب خود تبدیل کرده‌اند.

مترجم کتاب سواد رسانه‌ای نوشته «جیمز پاتر» با بیان اینکه برای استفاده خوب از رسانه‌ها نیاز به دانش داریم، اضافه کرد: سینما زبان و نشانه‌هایی دارد و هر صحنه می‌تواند اشاره به برخی نشانه‌ها داشته باشد. عوام متوجه این نشانه‌ها نمی‌شوند اما اگر فردی ساختار دانش گسترده‌ای داشته باشد این نشانه‌ها را درک می‌کند.

شاه‌قاسمی با بیان اینکه تجربه به دانش انسان ساختار می‌دهد تا به راحتی فریب نخورد، تصریح کرد: این امر باعث می‌شود رسانه‌ها نتوانند به راحتی از ما استفاده کنند و ما هستیم که تلاش می‌کنیم از رسانه‌ها استفاده کنیم. بودجه رسانه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از مردم تأمین می‌شود بنابراین حق داریم هر طور خواستیم از آنها استفاده کنیم اما این موضوع برعکس است.

وی با اشاره به لزوم تقویت ساختارهای دانش برای تشخیص اخبار جعلی بیان کرد: بر اساس تجربه خود می‌توانیم صحت اخبار را درک کنیم یا دست‌کم بفهمیم چه بخشی از یک خبر راست یا دروغ است.

بسته خبری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اهمیت فراوان بلوک سوم سواد رسانه‌ای یعنی طرح شخصی اظهار داشت: برای استفاده از رسانه‌ها مانند اینستاگرام و تلویزیون باید طرح شخصی داشته باشیم یعنی در بمباران محتواهای رسانه‌ای، به‌جای غرق شدن در آن که نتیجه‌ای جز خستگی هم ندارد، برای خود محدودیت زمانی تعیین کنیم و بدانیم قرار است از هر رسانه چه استفاده‌ای ببریم. پیش از آموزش سواد رسانه‌ای به فرزندان خود باید آنها را به صورت طبیعی پرورش دهیم یعنی باید با فرزندان خود گفت‌وگو و بازی کنیم نه اینکه پدر و مادر هرکدام مشغول استفاده از رسانه‌ها باشند.

شاه‌قاسمی تأکید کرد نوجوانان با وجود داشتن مهارت بالا فاقد ساختار دانش هستند و به دلیل نداشتن تجربه، طرح شخصی ندارند و به همین دلیل اتفاقات ناگواری در جامعه می‌افتد که بسیاری از ما از آنها خبر نداریم.

وی با بیان اینکه افراد کمتر از ۱۸ سال نباید تلفن همراه داشته باشند، افزود: کمتر از ۱۰ درصد از کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال از فضای مجازی خوب استفاده می‌کنند، بنابراین پسران باید از تلفن همراه پدر و دختران از تلفن همراه مادر استفاده کنند و به اندازه کافی سواد رسانه‌ای کسب کنند تا زمانی که به ۱۸ سالگی رسیدند و تلفن شخصی داشتند، در این فضا فریب نخورند و دچار آسیب نشوند.

وی با بیان اینکه امروزه نوجوانان امکانات زیادی در اختیار دارند و هر کاری دوست دارند انجام می‌دهند اما می‌گویند حالشان بد است، گفت: نسل گذشته از خوشبختی لذت می‌برد و نوجوانی خوبی داشت اما نوجوانان امروزی بر لذت متمرکز شده‌اند و چون لذت برخلاف خوشبختی مقطعی است، حال آنها خوب نیست.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هوش توانایی رسیدن از پیچیدگی به سادگی است، اضافه کرد: پیچیده‌ترین کار دنیا این است که دو انسان بتوانند بدون مشکل با هم حرف بزنند اما کودکان امروز قادر به گفت‌وگو با یکدیگر نیستند و ترجیح می‌دهند به جای بازی کردن با کودکان دیگر، تنها با تلفن‌های همراه خود سرگرم باشند و این یک زنگ خطر بزرگ است.

شاه‌قاسمی فراگیری اصول، فراگیری زبان و روایت، شکل‌گیری شَک، اکتشاف تجربی و تحسین انتقادی را سطوح سواد رسانه‌ای دانست و گفت: بالاترین سطح سواد رسانه‌ای مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. کسی که به این سطح از سواد رسانه‌ای رسیده باشد می‌داند بهترین شیوه زندگی در جامعه، زندگی اخلاقی است. این فرد دیگران را رنج نمی‌دهد، کمتر رنج می‌کشد و فرد مفیدی برای جامعه است.

چگونه در دل کسب و کار جا باز کنیم؟

مسعود گوهریان رئیس دانشگاه عتیق و فاطمه اکبرزاده مسئول خانه جوان در نشست «چگونه در دل کسب و کار جا باز کنیم؟» راه حل‌های گوناگونی برای توسعه کسب و کار نوجوانان مطرح کردند.

در این نشست نوجوانانی فعال و پویا در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی حضور یافتند که برای ایجاد شغل و کسب و کار، دغدغه‌ها و مشکلات خود را بازگو کنند تا با راهنمایی‌های ارائه شده بتوانند در آینده موفق شوند. عدم حمایت خانواده‌ها از فرزندان خود برای ایجاد و توسعه کسب و کار، کاهش روحیه و انگیزه توسط دوستان و اطرافیان برای ایجاد شغل، نبود امکانات و شرایط کافی برای ایجاد و توسعه شغل و پذیرا نبودن جامعه با شغل‌های قدیمی و خانوادگی افراد که همگی عامل ایجاد موانع در کسب و کار هستند از جمله دغدغه‌های نوجوانان بود که در این نشست مطرح شد.

رئیس دانشگاه عتیق در ادامه با ایجاد فضایی شاد برای تقویت روحیه جوانان به راه حل‌های مختلف برای ورود به کسب و کار پرداخت و گفت: پس از آشنایی با مجموعه نوجوان کارا، متوجه تیم‌هایی شدم که علاقه‌مند به وارد شدن در حوزه کسب و کار هستند و به یادگیری مفاهیمی برای وارد شدن در کسب و کار نیاز دارند، به همین دلیل این نشست با هدف آموزش ورود به کسب و کارها برگزار شد تا هم برای جوانان و هم برای صاحبان کار، منفعت ایجاد کند.

مسعود گوهریان افزود: شرایط الان به گونه‌ای است که ایجاد و توسعه کسب و کار مستقل، امری سخت و دشوار است و باید برای وارد شدن در کسب و کار دیگران ابتدا بدانیم به چه شغل‌هایی علاقه داریم و گذشتگان ما در چه شغل‌هایی موفق بوده‌اند تا در آن شغل، مهارت و حرفه لازم را کسب کنیم.

بسته خبری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی

وی در ادامه با سر فصل "از محبت خارها گل می‌شود" به اهمیت محبت کردن به دیگران اشاره کرد و گفت: به همان اندازه که نیاز به دریافت محبت داریم و محبت کردن به دیگران مهم است، در ایجاد اعتماد و وارد شدن به کسب و کار دیگران نیز امری بسیار مؤثر است.

رئیس دانشگاه عتیق با اشاره به موانع غریزی ورود در کسب و کارها تصریح کرد: برخی از موانع در کسب و کارها، باعث عدم اعتماد صاحبان کار می‌شود، این موانع شامل ماهر نبودن در حرفه مرتبط با شغل، ترس هدر دادن و از بین بردن منابع کار، پخش شدن نوع تولیدات و شغل در بین رقیب‌ها و ترس از دشمن است.

وی در خصوص راه حل‌های موانع غریزی ادامه داد: انجام برخی آداب و رفتارها، باعث ایجاد اعتماد صاحبان کار می‌شود، این آداب شامل محبت‌های پر فایده، شفاف‌گویی واقعیات، ساده سازی در رفتار و قبول کردن شرایط و قواعد کار است.

گوهریان در ادامه با اشاره به سر فصل "پنج حتماً، پنج هرگز" گفت: برای ایجاد و ورود به کسب و کارها، باید در شغلی که به آن علاقه داریم به شدت حرفه‌ای شویم و برای ایجاد کسب و کار خود یک شریک قابل اعتماد پیدا کنیم، سپس برای تولید محصول مورد نظرمان تحقیق کنیم و آزمایش انجام دهیم، همچنین باید برای حرفه و کسب و کار مورد نظرمان مداوم وقت بگذاریم و در شغل خود، صرفه‌جویی و پس‌انداز کنیم.

رئیس دانشگاه عتیق با اشاره به برخی از مواردی که در کسب و کارها نباید انجام دهیم گفت: برای موفقیت در کسب و کارها، نباید هیچ‌گاه به سمت رِبا خواری برویم، همچنین باید از کپی کردن آثار دیگران و استفاده آنان در محصولات خودمان پرهیز کنیم و از تحقیر افراد در کسب و کار دیگران، اجتناب کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود خطاب به نوجوانان برای ایجاد و ورود به کسب و کارها افزود: سعی کنید همیشه کسب و کار مورد علاقه خود را انتخاب کنید، تا بتوانید در آن شغل نفوذ کنید و به گونه‌ای کار کنید تا بتوانید روز به روز بهتر شوید، همچنین با دیگران به گونه‌ای رفتار کنید که می‌خواهید با شما رفتار کنند.

کد خبر 536617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.