علت اصلی دزدی در کودکان چیست؟ + علائم، بهترین برخورد و درمان

امروزه به علل مختلف مسئله دزدی در کودکان شدت بیشتری پیدا کرده است که خانواده ها را به آگاهی از راه های درمان و مقابله با این رفتار وادار کرده است.

به گزارش ایمنا، مسئله دزدی کودکان یکی از مهم‌ترین مسائل تعلیم و تربیت است. به همین دلیل این موضوع برای بسیاری از خانواده‌ها و مدرسه‌ها مسئله آفرین و مشکل ساز شده است بنابراین آنها در صدد رفع این مشکل هستند.

معنی لغوی دزدی

دزدی از نظر لغت به معنی مال و ثروت دیگری را به صورت پنهان و غیر مشروع و بدون اجازه مالک، صاحب شدن است.

علت دزدی کودکان چیست؟

دزدی در کودکان علت‌های مختلفی دارد. این مورد همچنین در بزرگسالان هم صدق می‌کند. عده‌ای از کودکان به دلیل حس عصبانیتی که دارند، دزدی می‌کنند. عده‌ای دیگر برای اینکه توجه دیگران را به خود جلب کنند، دست به این کار می‌زنند. بعضی از کودکانی که خشونت‌های فیزیکی و روانی بر آنها وارد شده است، برای اینکه به دیگران بفهمانند که کمک نیاز دارند، دست به دزدی می‌زنند. علاوه بر این، برخی از محرومیت‌هایی که به کودک خود تحمیل می‌کنیم، می‌تواند او را به این کار ناپسند وادار کند.

علت اصلی دزدی در کودکان چیست؟ + علائم، بهترین برخورد و درمان

علائم دزدی در کودکان

  • برداشتن و پنهان کردن اشیای دیگران
  • ناسازگاری اجتماعی
  • بی‌کفایتی و نداشتن اعتماد به نفس
  • فرار از منزل و مدرسه
  • دروغگویی
  • مخفی کردن وسایل دزدیده شده
  • پرخاشگری و ضرر رساندن به اطرافیان

علت برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان

  • علل مادی
  • علل اجتماعی
  • علل روانی

علل مادی دزدی کودکان

کودکانی که فقیر هستند و نمی‌توانند به نیازهای اولیه خود دست پیدا کنند، دست به برداشتن وسایل دیگران می‌زنند.

علل اجتماعی دزدی کودکان

کودکان به علت شخصیت تقلیدی که دارند، هنگامی که والدین آنها در مورد دزدی صحبت کنند یا اینکه خود پدر و مادر جلوی کودک دست به این کار بزنند، کودک آن را یاد می‌گیرد. برخی از کودکان هم این کار را از دوستان و هم بازی‌های خود یاد می‌گیرند.

علل روانی کودکان

بی توجهی و بی مهری اطرافیان کودک به ویژه والدین او موجب می‌شود که کودک برای اینکه توجه دیگران را به خود جلب کند، دست به دزدی بزند. این مسئله بیشتر در فرزندان میانی و خانواده‌هایی که فرزند زیادی دارند، دیده می‌شود. چراکه در این خانواده‌ها، به علت پرجمعیت بودن، کودک، محبت و توجه کافی را از سوی خانواده خود دریافت نمی‌کند.

با دزدی کودکان چه باید بکنیم؟

در برابر کودکانی که دست به دزدی می‌زنند، بهتر است بیشتر از قبل به کودک خود توجه کنید و او را زیر نظر بگیرید. برای مثال زمانی که می‌خواهید کیف او را مورد بررسی خود قرار دهید، از او اجازه بگیرید. به این ترتیب او یاد می‌گیرد که هرگز نباید بدون اجازه سر کیف شما برود. با این کار شما حریم شخصی را به کودک خود یاد می‌دهید.

بهترین برخورد والدین با دزدی کودکان

بهترین رفتار با دزدی کودکان این است که مفاهیم صداقت و درستکاری را به روش حساب شده به کودک آموزش دهیم. والدین بهتر است نسبت به این کار ناشایست کودک، بی توجهی کنند چراکه واکنش زیاد در مقابل این کار می‌تواند در ادامه آسیب‌های زیادی را به وجود آورد.

روانشناسی دزدی در کودکان

کودکان ۵ ساله به خوبی معنی و مفهوم مالکیت را درک می‌کنند و اگر به دلایلی دست به برداشتن وسایل دیگران بدون اجازه او بزنند، نشان می‌دهد که این مفهوم هنوز در او شکل نگرفته است. اگر جلوی این رفتار در دوران کودکی گرفته نشود، می‌تواند مشکلات زیادی را در دوران بزرگسالی و بلوغ فرد به وجود آورد.

راه‌های مقابله با دزدی کودکان

  • توضیح معنی خرید برای کودک
  • آموزش مفهوم مالکیت به کودک
  • یاد دادن عذرخواهی به کودک
  • به او یاد دهید که در مقابل وسوسه‌ها مقاومت کند

برخورد مناسب با دزدی کودکان

اگر مشاهده کردید که کودک شما چیزی را برداشته است، از بروز واکنش شدید بپرهیزید. در این موقعیت توصیه می‌شود که رفتارهای مناسب و منطقی را از خود بروز دهید. در غیر این صورت موجب می‌شود که عزت نفس کودک خدشه دار شود.

علت اصلی دزدی در کودکان چیست؟ + علائم، بهترین برخورد و درمان

بدترین روش با دزدی کودکان

هرگز به کودک خود در مقابل دیگران برچسب دزدی نزنید چراکه باعث می‌شود کم کم کودک به دروغگویی پناه ببرد. این رفتار را می‌تواند بدترین روش برخورد با دزدی کودکان دانست.

چگونه با دزدی کودکان برخورد کنیم؟

بهتر است در برخورد با کودک خود صداقت را پیش بگیرید و از داستان‌های جذاب برای آموزش رفتار درست به او استفاده کنید. چراکه استفاده از برخورد نامناسب می‌تواند این رفتار را تشدید کند.

چگونه دزدی را از سر کودکان بیندازیم؟

در ابتدا باید علت دزدی کودک خود را پیدا کنید و در خلوت با او به صورت جدی برخورد کنید. در این شرایط از اینکه فرزند خود را در موقعیت اعتراف قرار دهید، دوری کنید. شما در این موقعیت تنها پاسخ‌های دروغ و انکار گونه از کودک خود می‌شنوید.

کد خبر 619652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.