۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
علم غیرکاربردی!

درحال‌حاضر ایران از نظر کمی جزو کشورهای تولیدکننده علم در جهان محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه پایان‌نامه‌ها واقعی نیست، داده‌های دانشگاهی نیز اشتباه بوده و عملاً علوم کشور کاربردی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علم و دانش یکی از مباحث بسیار حائز اهمیت در توسعه کشورها محسوب می‌شود و هر کشوری همواره تلاش می‌کند سطح علمی خود را افزایش دهد؛ از طرفی دانشجویان نیز همواره به دنبال کسب علم و دانش هستند و عملاً سطح علمی جامعه را همین دانشجویان تعیین می‌کنند. در ارتقا یا کاهش سطح کیفی دانش کشور عوامل بسیاری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تقلب، نبود زیرساخت و تعداد کم اساتید با دانش بالا اشاره کرد.

نقش اساتید در سطح کیفی دانش کشور

علی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه‌های معتبر در رابطه با عوامل مؤثر در سطح کیفی دانش کشور به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یکی از عوامل مؤثر در تعیین سطح کیفی دانش، نحوه آموزش است.

وی می‌افزاید: به طور کلی نحوه آموزش اهمیت بسیاری دارد که در این راستا وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید در جذب هیئت علمی و استخدام اساتید بسیار دقت کنند.

این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌دهد: هیئت علمی از اهیمت بسیاری برخوردار است و تمام متقاضیان نمی‌توانند وارد این عرصه شوند؛ درواقع برای هیئت علمی شدن باید متقاضی قدرت بیان و انتقال علم را در بالاترین سطح ممکن دارا باشد.

وی در رابطه با اهمیت قدرت بیان می‌گوید: برخی از اشخاص ممکن است از سطح علمی بالایی برخوردار نباشند، اما بتوانند همان دانشی که دارند را به بهترین شکل ممکن انتقال دهند، اما افرادی هستند که در علم خود جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند، اما توانایی انتقال دانش خود به دانشجویان را ندارند.

علی تاکید می‌کند: این پارامتر بسیار حائز اهمیت است و باید در هنگام جذب اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل اگر نظرات دانشجویان در جذب اساتید هیئت علمی مدنظر قرار گیرد نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌دهد: شاید نظر دانشجویان در هنگام انتخاب اساتید برای عضویت در هیئت علمی فیلتر مطلوبی محسوب شود، زیرا استاد در گام نخست باید بتواند به بهترین شکل علم خود را در اختیار دانشجو بگذارد.

تأثیر تقلب بر کیفیت دانش کشور

عیسی چراتی، دکترای جامعه‌شناسی در رابطه با تأثیر خرید و فروش پایان‌نامه و تقلب در هنگام تحصیل بر کیفیت دانش کشور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خرید و فروش پایان‌نامه و تقلب در کسب مدرک قطعاً تأثیر بسیاری در کیفیت دانش کشور خواهد داشت.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ایران از نظر کمی جزو کشورهای تولیدکننده علم در جهان محسوب می‌شود.

این دکترای جامعه‌شناسی ادامه می‌دهد: با این وجود برخلاف اینکه مقاله‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف توسط اساتید ایرانی نوشته شده است این کشور در عرصه‌های مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با مشکلاتی مواجه است.

وی تاکید می‌کند: ایران تولیدکننده علم جهان محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه پایان‌نامه‌ها واقعی نیست، داده‌های دانشگاهی نیز همراه با اشتباه بوده و عملاً علوم کشور کاربردی نمی‌شود.

چراتی تصریح می‌کند: کیفیت علوم دانشگاهی کشور کیفیت چندانی ندارد؛ البته تمام مقاله‌های کنونی این چنین نیست و بسیاری از افراد واقعاً در تحریر پایان‌نامه تلاش می‌کنند و مقاله‌های آن‌ها نیز واقعاً کاربردی است.

وی در رابطه با تأثیر نادرست بودن داده‌های علمی در کشور می‌گوید: در حال حاضر اگر در دانشگاه طی یک دوره تحصیلی ۵۰۰ مقاله و پایان‌نامه تحریر شود، تنها بخشی از آن‌ها واقعی است و درصد کمی از این تعداد کاربردی می‌شود.

این دکترای جامعه‌شناسی ادامه داد: نادرست بودن داده‌ها باعث می‌شود که جامعه و صنعت نیز به علوم دانشگاهی بی‌اعتماد شوند.

لزوم توجه به سه فاکتور دانش، علم و اکتشاف در مقاطع تحصیلی

کامران شماعی، مدیر یک مرکز آموزشی و دانشجوی مقطع دکترای رشته جغرافیای سیاسی در رابطه با عوامل مؤثر در سطح کیفی دانش کشور به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به طور کلی عوامل متعددی بر ساختار علمی کشور می‌تواند تأثیر داشته‌باشد.

وی می‌افزاید: برای افزایش سطح علمی کشور، ابتدا باید بتوانیم بستر مناسبی در بخش آموزش عالی و مقاطع پیش از دانشگاه برای آموزش فراهم شود.

این مدیر مرکز آموزشی ادامه می‌دهد: در این راستا باید بتوانیم از تمام فرآیندهای موجود در جهت ارتقای سطح کیفت آموزش استفاده کنیم تا دانش‌آموز به بهترین نحو علم را فرابگیرد.

شماعی اشاره می‌کند: برای افزایش علم دانش‌آموزان و مستحکم ساختن پایه علمی آن‌ها راهکارهای بسیاری وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به محتوای آموزشی کتب درسی در رشته‌های مختلف است.

وی در همین رابطه می‌گوید: محتوای آموزشی کتاب‌های مربوط به هر رشته باید با توجه به ظرفیت‌ها و مباحث مورد نیاز کشور تدوین شود؛ درواقع باید ابتدا به این مسئله توجه کنیم که در کشور برای رسیدن به اهداف عالی به چه شاخه‌های علمی نیاز داریم.

این دانشجوی مقطع دکترای رشته جغرافیای سیاسی می‌افزاید: با توجه به این مسائل باید پایه‌های علمی دانش‌آموزان را در مقاطع پایین و پیش از ورود به دانشگاه مستحکم ساخت تا نتیجه آن را در مقطع دانشگاه ببینیم.

وی اشاره می‌کند: برای تکمیل فرآیند آموزشی در هر شخص سه فاکتور اصلی دانش، علم و اکتشاف وجود دارد که باید به طور کامل مورد توجه قرار گیرد تا در نتیجه دانش به اکتشافی کاربردی تبدیل شود.

شماعی ادامه می‌دهد: درواقع اکتشاف می‌تواند پروسه و نتیجه نهایی دانشجویی باشد که از علم خود استفاده کرده است.

وی در رابطه با اهمیت توجه به سه فاکتور دانش، علم و اکتشاف می‌گوید: هنگامی که دانشجو به صورت تئوری دانشی را به دست می‌آورد آن را به علم تبدیل کرده و سپس با اکتشاف مسیر آموزشی خود را تکمیل می‌کند.

این مدیر مرکز آموزشی تاکید می‌کند: شخصی که در حال گذراندن این مراحل است، باید همواره به کسب علم توجه داشته باشد تا در مقطع دانشگاه بتواند به اکتشاف رسیده و نتیجه علم خود را به‌دست آورد.

وی می‌افزاید: میان سه فاکتور دانش، علم و اکتشاف همواره ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد و اگر بین این سه فاکتور وقفه‌ای ایجاد شود در نهایت بازده مطلوبی نخواهد داشت؛ بنابراین باید در هر رشته به این سه فاکتور توجه ویژه‌ای داشت.

شماعی خاطرنشان می‌کند: با توجه ویژه به سه فاکتور دانش، علم و اکتشاف دانشجویان، دانشمندان و جوانان این کشور اسلامی در هر زمینه‌ای می‌توانند به رتبه‌های بالایی دست یابند؛ درواقع ما جوانان بسیار توانمندی در کشور داریم و فقط باید مسیر و چگونگی استفاده از علم را به آن‌ها آموزش دهیم.

کد خبر 619629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.