نقش «علاقه» در هدایت تحصیلی و اشتغال

یکی از مهم‌ترین چالش‌های‌ بازار کار ایران، پدیده ناهمخوانی تحصیل-شغل است که به صورت نبود تناسب میان نیروی کار تحصیل‌کرده و نیروی کار مورد نیاز مشاغل انعکاس پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسان در مسیر زندگی خود با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود که در برخی از آن‌ها انتخاب‌های سرنوشت‌سازی وجود دارد. یکی از چالش‌های پیش‌روی هر شخص، انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب است که در آینده او بسیار تأثیرگذار است.

انتخاب رشته تحصیلی و شغل، ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارد و هیچ‌گاه نمی‌توان این دو مؤلفه را از یکدیگر جدا کرد، زیرا انتخاب رشته تحصیلی به شکلی مقدمه انتخاب شغل مورد نظر افراد است؛ بنابراین بهتر است پیش از انتخاب رشته، شغل مورد علاقه خود را در نظر بگیرید و سپس با رشته‌های مرتبط آشنا شوید.

متاسفانه درحال‌حاضر شرایط جامعه به‌گونه‌ای است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان از رشته انتخابی خود راضی نیستند، سپس در حوزه‌ای مشغول به کار شده‌اند که ارتباطی با دانش و مدرک آن‌ها ندارد.

«استعدادیابی» لازمه ایجاد همخوانی بین رشته و شغل

علی، دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد یکی از دانشگاه‌های معتبر اصفهان در رابطه با عوامل موثر در ناهمخوانی بین تحصیل و شغل به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یکی از دلایل مهمی که منجر به ایجاد ناهمخوانی بین تحصیل و شغل می‌شود، نداشتن علاقه به کسب‌وکار مرتبط با تحصیل است.

وی می‌افزاید: درحال‌حاضر شغل‌های مرتبط با رشته‌های تحصیلی وجود دارد، اما به دلیل اینکه دانشجو در مقاطع پایین‌تر مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد و علاقه‌مندی او شناسایی نمی‌شود با اجبار والدین وارد رشته‌ای می‌شود که علاقه به ایجاد کسب‌وکار در آن زمینه ندارد.

این دانشجوی کارشناسی‌ارشد اشاره می‌کند: معمولاً چنین افرادی از انتخاب رشته و تحصیل خود راضی نیستند، این مسئله به دلیل نبود استعدادیابی در مقاطع پایین رخ می‌دهد و نشان‌دهنده اهمیت علاقه در انتخاب رشته است.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: برخی از افراد نیز انتخاب شغل برایشان اهمیت ندارد و تنها هدفشان دریافت مدرک است، به همین دلیل پس از گذراندن دوره تحصیل از رشته خود هیچ بهره‌برداری نخواهند داشت.

این دانشجو تاکید می‌کند: به‌طورکلی مهم‌ترین عامل در ایجاد ناهمخوانی بین تحصیل و شغل، نبود استعدادیابی در مقاطع پایین‌تر و اهمیت ندادن به علاقه افراد است. متاسفانه مسئله استعدادیابی در بسیاری از کشورهای دنیا از سنین کودکی انجام می‌شود، اما در ایران به این مسئله توجهی نمی‌شود.

وی در رابطه با مشکلات ناشی از ایجاد ناهمخوانی بین تحصیل و شغل می‌گوید: هنگامی که رشته و مدرک دانشگاهی فردی با شغل آن مرتبط نباشد، قطعاً اتصالی بین این دو شکل نخواهد گرفت.

این دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد ادامه می‌دهد: در این هنگام اگر کسی در رشته حسابداری تحصیل کند و در حوزه‌ای مشغول به کار شود که ارتباطی با تحصیلات آن نداشته‌باشد، فقط عملی را انجام می‌دهد که براساس تجربه فراگرفته است.

وی می‌افزاید: هنگامی که فردی دانش‌آموخته در حوزه‌ای مشغول به کار شود که با مدرک دانشگاهی آن در ارتباط است، قطعاً بهره‌وری شغل وی افزایش می‌یابد و با ایجاد ارتباطی بین مدرک و شغل می‌تواند از علم خود نهایت استفاده را ببرد.

علی تاکید می‌کند: یکی از مسائل حائز اهمیت کمبود فعالیت‌های عملی در دانشگاه است، اما قطعاً شخصی که بتواند جایگاه شغلی خود را مرتبط با رشته تحصیلی انتخاب کند، بهره‌وری بیشتری خواهد داشت.

وی اشاره می‌کند: با این وجود افرادی هستند که علم و مهارتی را به صورت تجربی فراگرفته‌اند و از افرادی که در این زمینه تحصیل کرده‌اند نیز عملکرد بهتری دارند.

«علاقه» مهم‌ترین عامل در تعیین سرنوشت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

حمید خسرویان، مشاور تحصیلی در رابطه با عوامل موثر در ایجاد ناهمخوانی بین تحصیل و شغل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در انتخاب رشته علاقه در درجه نخست قرار دارد و این ارزیابی باید از مقطع متوسطه اول انجام شود.

وی می‌افزاید: متاسفانه در شرایط کنونی بیشتر دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی به علاقه اهمیت نمی‌دهند؛ درواقع در هدایت تحصیلی سال نهم باید دو آیتم توانایی و علاقه مورد توجه قرار بگیرد، اما بسیاری از اولیا به این امر توجه نمی‌کنند و دانش‌آموز را مجبور به تحصیل در رشته‌ای می‌کنند که علاقه‌ای به آن ندارند.

این مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: بسیاری از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی یا هنری علاقه‌مند هستند، اما به دلیل اجبار والدین در رشته‌های نظری تحصیل می‌کنند که این مسئله در آینده منجر به ایجاد ناهمخوانی بین تحصیل و شغل می‌شود.

وی تاکید می‌کند: درحال‌حاضر کمترین توجه به علاقه و توانایی در انتخاب رشته می‌شود و این موضوع در آینده باعث می‌شود که دانشجو مدرک دانشگاهی خود را دریافت می‌کند، اما علاقه‌ای به اشتغال در رشته تحصیلی خود ندارد.

خسرویان در همین رابطه می‌گوید: یکی دیگر از عواملی که در ایجاد ناهمخوانی بین تحصیل و شغل ایجاد می‌شود اجبار والدین، مشخص نبودن ظرفیت جامعه، نیازهای آموزش و پرورش و نهادهای دیگر مرتبط است.

وی تصریح می‌کند: درواقع این مسائل موجب می‌شود که ناهمخوانی بین تحصیل و شغل ادامه پیدا کند و به مرور افزایش یابد، به همین دلیل ایجاد ارتباط بین علم و صنعت بسیار حائز اهمیت است.

این مشاور تحصیلی تاکید می‌کند: یکی از مسائل مهم در انتخاب رشته توجه به هدایت تحصیلی است؛ درواقع دانش‌آموزان پیش از انتخاب رشته دوره متوسطه باید استعدادسنجی شوند و آموزش و پرورش نیز باید ظرفیت‌های لازم را مشخص کند.

وی اشاره می‌کند: درحال‌حاضر در رشته‌های علوم تجربی و انسانی ازدحام متقاضیان بسیار زیاد است و در این شرایط قطعاً رشته‌های مهندسی و ریاضی به سمت انقراض پیش می‌رود که این مسئله منجر به ناهمخوانی بین ظرفیت مشاغل و متقاضیان شده و در نهایت میزان اشتغال در جامعه را کاهش می‌دهد.

خسرویان در رابطه با ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌گوید: به‌طورکلی ارتباط بین دانشگاه و صنعت بیشتر در رشته‌های فنی مشاهده می‌شود، اما در رشته‌های نظری این ارتباط بسیار کم است.

وی می‌افزاید: در مقطع متوسطه معمولاً دانش‌آموزان از محیط‌های آزمایشی و کارگاهی مدارس استفاده نمی‌کنند و این مسئله به کمبود امکانات آموزشی و نداشتن توانایی اساتید نیز مربوط می‌شود.

این مشاور تحصیلی اشاره می‌کند: به‌طورکلی در مقطع متوسطه ارتباط بسیار ناچیزی بین دانش و مهارت ایجاد می‌شود، اما اگر این مسئله در دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد، قطعاً تاثیرات مطلوبی خواهد داشت.

وی در رابطه با اهمیت معرفی رشته‌های دانشگاهی به دانش‌آموزان می‌گوید: یکی از مسائل حائز اهمیت معرفی رشته‌های دانشگاهی از مقطع ابتدایی به دانش‌آموزان است؛ این عمل خارج از کشور در حال انجام است.

خسرویان ادامه می‌دهد: متاسفانه در ایران این مسئله خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و برخلاف وجود متخصصان بسیار در حوزه مشاوره، بسیاری از مدارس ابتدایی، مشاور تحصیلی ندارند.

کد خبر 616001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.