نقطه‌ضعف کنکور کارشناسی چیست؟

در مصاحبه مقطع دکتری مسائلی مانند مقاله‌نویسی، مدرک زبان، فعالیت‌های تحقیقاتی و رتبه‌های المپیادی بسیار تأثیر دارد، اما متأسفانه یکی از ضعف‌های کنکور کارشناسی اثر نداشتن تحقیقات و مقاله‌نویسی داوطلبان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور جمعیت بسیاری از جوانان را برای کسب پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار داده است و عملاً سرنوشت جوانان را تعیین می‌کند. این آزمون یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی محسوب می‌شود و باعث شده بسیاری از انتشاراتی‌ها و شرکت‌های سودجو از این بستر ایجاد شده سوءاستفاده کنند.

به‌طورکلی کنکور آزمونی است که سرنوشت دانش‌آموزان را مشخص می‌کند و از این جهت بسیاری از خانواده‌ها نیز دغدغه موفقیت فرزندشان در این آزمون را دارند، اما این استرس و دغدغه در مقطع دکترا خیلی مشاهده نمی‌شود؛ درواقع کنکور مقطع دکترا ویژگی‌ها و شرایطی دارد که آن را از کنکور مقطع کارشناسی متمایز می‌کند و حتی برخی از افراد معتقدند پذیرش دانشجو در این مقطع عادلانه‌تر از کنکور کارشناسی است. با این وجود تحصیل در مقطع دکترا نیز مشکلات و چالش‌های خود را دارد که بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان گله‌مند این مشکلات هستند.

تفاوت بین کنکور دکترا و کارشناسی چیست؟

عیسی چراتی، دکترای جامعه‌شناسی در رابطه با تفاوت‌های کنکور کارشناسی و دکترا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از تفاوت‌هایی کنکور دکترا نسبت به کارشناسی نبود منبع مشخص برای مطالعه است.

وی می‌افزاید: در کنکور مقطع دکترا منابع مطالعاتی بسیار است؛ بنابراین منابع در این مقطع مشخص نیست و به همین دلیل هرچه دانش داوطلب بیشتر باشد، رتبه بهتری کسب می‌کند.

این دکترای جامعه‌شناسی ادامه می‌دهد: این شرایط در کنکور مقطع کارشناسی مشاهده نمی‌شود؛ درواقع در این مقطع منابع، حجم کتب و حتی تعداد سوالات از هر درس مشخص شده است.

وی اشاره می‌کند: یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی کنکور دکترا با مقطع کارشناسی، وجود مصاحبه در مقطع دکترای تخصصی است؛ درواقع داوطلبان مقطع لیسانس برای کنکور مصاحبه انجام نمی‌‎دهند.

چراتی در همین رابطه می‌افزاید: البته برخی از دانشگاه‌ها مانند فرهنگیان برای پذیرش دانشجو، مصاحبه انجام می‌دهد، اما این مصاحبه جنبه علمی ندارد در صورتی که در مقطع دکترا مصاحبه کاملاً علمی بوده و از دروس تخصصی هر رشته سوال مطرح می‌شود.

کنکور باید حذف شود

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نبود مصاحبه در کنکور مقطع کارشناسی کمبود محسوب می‌شود، می‌گوید: درواقع مسئله قابل توجه این است که آزمون سراسری نباید وجود داشته‌باشد، به همین دلیل نیازی به افزودن مصاحبه به کنکور این مقطع نیز احساس نمی‌شود.

این دکترای جامعه‌شناسی اشاره می‌کند: در مقطع دکترا از دانشجویان به‌طور تخصصی مصاحبه انجام می‌شود و متقاضیان این مقطع نیز محدود هستند، اما به‌دلیل اینکه داوطلبان کنکور کارشناسی جمعیت زیادی را تشکیل می‌دهند عملاً مصاحبه کردن از این تعداد داوطلب در توان فعلی کشور نیست.

کسب علم و دانش در هر شرایطی ارزشمند است

وی در رابطه با اهمیت تحصیل در مقطع دکترای تخصصی می‌گوید: به طور کلی کسب علم‌ودانش در هر شرایطی ارزشمند است؛ درواقع در کشورهای دیگر داوطلبان برای کسب پول ادامه تحصیل نمی‌دهند، بلکه هدف آن‌ها از این کار علاقه‌ای است که به علم و دانش دارند.

چراتی تصریح می‌کند: «علاقه» در ادامه تحصیل مهم‌ترین مسئله محسوب می‌شود که متأسفانه در ایران این مسئله مهم جزو پارامترهای بعدی قرار دارد، یعنی داوطلبان در ایران ابتدا به این مسئله فکر می‌کنند که آیا با وقتی که صرف کسب دانش می‌کنند، ثروتی کسب می‌کنند یا خیر؟.

وی ادامه می‌دهد: علم و دانش همیشه ارزشمند است و به همین دلیل باید برای کسب دانش وقت گذاشت، زیرا تحصیل و درس خواندن تنها در مقطع سنی به‌خصوصی امکان‌پذیر است در صورتی که افراد می‌توانند در هر سنی اقدام به کسب ثروت کنند.

وجود کنکور برای پذیرش دانشجویان الزامی است

حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی در رابطه با تفاوت‌های کنکور دکترا و کارشناسی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مسائلی که از گذشته تاکنون در روند تحصیل دانشجویان وجود داشته ماراتن نفس‌گیری به‌نام آزمون سراسری یا کنکور است که وجود آن برای ارزیابی و پذیرش داوطلبان الزامی است.

وی می‌افزاید: کنکور کارشناسی تقریباً برای تمام اقشار جامعه شناخته‌شده است و همیشه استرس بسیاری برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها ایجاد می‌کرده است، اما این مسئله در کنکور مقطع دکترا بسیار متفاوت است.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: در کنکور مقطع دکترا دانشجو از نظر عقلی و سنی رشد کرده است و اکثر دانشجویان نیز مشغول به کار شده‌اند؛ بنابراین دیگر کنکور این مقطع برایشان دغدغه نیست.

وی تصریح می‌کند: در کنکور مقطع دکترا جامعه آماری متقاضیان کاهش می‌یابد که یکی از دلایل آن دشوار بودن این آزمون است و همین مسئله موجب می‌شود که کسب شغل پیش از مقطع دکترا الزامی باشد.

یوسفی اشاره می‌کند: به طور کلی پیشنهاد می‌شود، پیش از اقدام به ادامه تحصیل در مقطع دکترا آقایان حتماً مسئله خدمت سربازی را رفع کنند، زیرا این مسئله در مقطع دکترا بسیاری از فرصت‌های شغلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

ضعف کنکور کارشناسی نسبت به دکترا چیست؟

وی در رابطه با برتری‌های کنکور دکترا نسبت به کارشناسی می‌گوید: یکی از تفاوت‌های دیگر کنکور دکترا با کارشناسی وجود مصاحبه پس از آزمون دکترای تخصصی است؛ درواقع در مقطع لیسانس داوطلبان تنها از طریق آزمون سنجش می‌شوند و فقط برخی از رشته‌های به‌خصوص مصاحبه دارند.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: در مصاحبه مقطع دکترا مسائلی مانند، مقاله‌نویسی، داشتن مدرک زبان خارجه، فعالیت‌های تحقیقاتی و رتبه‌های المپیادی بسیار تأثیر دارد، اما متأسفانه یکی از ضعف‌های کنکور کارشناسی تأثیر نداشتن تحقیقات و مقاله‌نویسی داوطلبان است.

وی اشاره می‌کند: در مصاحبه مقطع دکترا برخی از اساتید راهنما بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند و حتی وضعیت تأهل را نیز ملاک قرار می‌دهند، زیرا تلاش دارند کسانی را برای ادامه تحصیل گزینش کنند که وقت خود را به طور کامل صرف تحقیقات و کسب دانش کند.

تحصیل در مقطع دکترا به تمام دانشجویان پیشنهاد نمی‌شود

یوسفی با اشاره به اینکه بار استرسی در کنکور دکترا نسبت به کارشناسی خیلی کمتر است، می‌گوید: به‌طورکلی تحصیل در مقطع دکترا به تمام دانشجویان پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این مقطع بسیار وقت‌گیر بوده و ادامه تحصیل در این دوره نیز دشوار است.

وی تصریح می‌کند: در این دوره از تحصیلات، مقاله‌نویسی، تحقیقات و داشتن مکاتبه با داخل و خارج از کشور بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین تحصیل در مقطع دکترا تنها به افرادی پیشنهاد می‌شود که بتوانند کامل در خدمت علم باشند.

عدالت در کنکور دکترا بیش از کارشناسی مشاهده می‌شود

این دکترای شیمی آلی تاکید می‌کند: با توجه به تفاوت‌های موجود بین کنکور دکترا و کارشناسی می‌توان گفت که کنکور مقطع دکترا از نظر عدالت بهتر از مقطع لیسانس است.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: در مقطع کارشناسی تنها برای رشته تجربی چندین هزار داوطلب وجود دارد در حالی که ظرفیت دانشگاه‌های این رشته محدود است، اما در مقطع دکترا این مشکلات وجود ندارد و تعداد متقاضیان کمتر از ظرفیت دانشگاه‌ها است.

یوسفی اشاره می‌کند: درواقع در کنکور مقطع دکترا تقریباً تمام داوطلبان پذیرش می‌شوند و فقط نوع دانشگاه حائز اهمیت است.

کد خبر 614672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.