آیین‌نامه استقرار مدارس غیردولتی بازنگری شود

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان درخصوص ضرورت بازنگری آیین‌نامه استقرار مدارس غیردولتی، گفت: آیین‌نامه استقرار مدارس غیردولتی، فشار مضاعفی برای مؤسسان ایجاد می‌کند و با اتمام مدت سه سال تمدید استحکام ساختمان‌های آموزشی با کاربری مسکونی، دیگر صدور مجوزها قابل اجرا نیست.

مجید نسیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در سال ۱۳۹۵ مصوب شد و پیرو آن سال ۱۳۹۸ «آئین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف» تصویب و ابلاغ شده است، اظهار کرد: مطابق با این آئین‌نامه، موضوع صدور مجوز ساختمان مدارس منوط به انطباق مواد قانونی و آئین‌نامه‌های به روز کشور است.

وی درخصوص یک اشتباه قانونی در قوانین تصویب شده آئین‌نامه استقرار، افزود: براساس ماده ۶ این آئین‌نامه، ایمنی ساختمان‌های غیردولتی موجود و تأیید استحکام بنای آن و ضوابط طراحی بناهای غیردولتی تازه‌ساخت در روندی قانونی سنجیده می‌شود، لذا به‌هیچ عنوان یک بنای مورد استفاده با قدمت بالا را نمی‌توان با آئین‌نامه‌های جاری و ملی مورد ارزیابی قرار داد و چنین امری غیرممکن است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان تصریح کرد: اگر فردی درصدد احداث ساختمان مدرسه جدید است، باید بعد از تهیه نقشه‌ها و طرح‌های معماری، طبق آئین‌نامه استقرار از سازمان نوسازی مدارس تاییدیه‌های لازم را دریافت کند، همچنین باید طی پنج تا ۱۰ سال آینده نیز مدرسه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل‌های اجرایی و آئین‌نامه‌ها، اداره کل نوسازی مدارس را مکلف کرده است که اگر بخواهیم ساختمان مسکونی با قدمت ۲۰ تا ۴۰ سال را به فضای آموزشی تبدیل کنیم، باید مطابق قوانین و مقررات ملی کشور عمل شود.

نسیمی درخصوص ضرورت بازنگری آئین‌نامه استقرار مدارس غیردولتی، تاکید کرد: آئین‌نامه استقرار مدارس غیردولتی، فشار مضاعفی برای مؤسسان ایجاد می‌کند و با اتمام مدت سه سال تمدید استحکام ساختمان‌های آموزشی با کاربری مسکونی، دیگر صدور مجوزها قابل اجرا نیست.

رفع چالش فضای‌های آموزشی با بازنگری آئین‌نامه استقرار

وی با بیان اینکه آئین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف، طبق ضوابط مواد سیزده‌گانه تصویب شده است، گفت: مطابق ماده ۶ این آئین‌نامه، ایمنی ساختمان‌ها و تأیید آن برعهده سازمان نوسازی مدارس کشور و ادارات تابعه قرار گرفته است، دستورالعمل اجرایی ابلاغ شده در این بخشنامه به نوسازی مدارس اجازه داده برای مسائل این حوزه از شرکت‌های مشاور ذی‌صلاح استفاده کند، البته این ناقض مسئولیت نوسازی مدارس نیست و نظر نهایی با اداره کل نوسازی مدارس خواهد بود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به اصلاح و بازنگری بند ۶ آئین‌نامه استقرار، اظهار کرد: اگر ساختمان‌هایی که اکنون با کاربری مسکونی برای فضای آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است، بخواهند «آئین‌نامه ایمنی ساختمان، تأیید استحکام بنا و ضوابط طراحی و رعایت» را به طور کامل اجرایی کنند، بسیاری از تاییدیه‌هایی که برای بناهای فعال در گذشته ارائه شده است، با توجه به آئین‌نامه جدید و استقرار استحکام بنایی برای تأیید مجدد با دغدغه‌ها و چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

کد خبر 619304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.