تأثیر سیل‌های فاجعه‌بار بر ناامنی غذایی

خسارت ناشی از سیل با جمع‌آوری سیلاب‌ها و رواناب‌ها برطرف نمی‌شود، این رویداد آب‌وهوایی می‌تواند به ناامنی غذایی دامن بزند و شرایط یافتن غذا را بسیار دشوار کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقوع سیل‌های فاجعه‌بار و ویرانگر همچون سیلاب‌های ناشی از بارش‌های موسمی که یک‌سوم پاکستان را زیر آب فرو برد، به‌طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که با تداوم تغییرات آب‌وهوایی، افزایش وقوع سیل بخش خطرناکی از آینده زمین خواهد بود.

آسیب‌های جانبی ناشی از سیل با جمع‌آوری و فرورفتن سیلاب‌ها در زمین از بین نمی‌رود. ترومای عاطفی و اختلال استرس پس از سانحه، از دست دادن دارایی‌های گران‌قیمت، نابود شدن مواد ارزشمند و مواردی از این دست، از پیامدهای مادی و معنوی ناشی از سیل به‌شمار می‌رود.

سیل و تأثیر آن بر امنیت غذایی

محققان به‌تازگی در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده است، نگاهی دقیق به تأثیرات این حجم بالا از آب‌های اضافی در قالب سیل بر کاهش و نابودی امنیت غذایی کره زمین داشتند. در این مطالعه ۱۲ کشور در غرب، شرق و جنوب آفریقا مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد سیل می‌تواند امنیت غذایی بیش‌از ۵.۶ میلیون نفر را در سراسر این قاره تحت‌تأثیر قرار دهد.

یافته‌های این مطالعه نشان داد سیل امنیت غذایی را بلافاصله و در ماه‌های پس از وقوع تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در بسیاری از حوادث سیل مورد ارزیابی در این مطالعه، خسارت‌های قابل توجهی به زیرساخت‌ها، زمین‌های زراعی و دام‌ها در مناطق سیل‌زده وارد شده است که در کنار منابع آب و بهداشت برای تولید و دسترسی به مواد غذایی و درنهایت امنیت غذایی حیاتی هستند.

محققان بررسی کردند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ چگونه ویژگی‌های کلیدی سیل، از جمله مکان، مدت و وسعت آن، بر مقیاس طبقه‌بندی فاز امنیت غذایی یکپارچه (IPC) تأثیر گذاشته است. شدت ناامنی غذایی با استفاده از مقیاس پنج درجه‌ای، از حداقل امنیت غذایی (IPC1) تا قحطی (IPC5) اندازه‌گیری می‌شود.

IPC یک معیار ناامنی غذایی است که توسط سیستم هشدار اولیه قحطی آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) استفاده می‌شود. USAID یک آژانس مستقل از دولت فدرال ایالات‌متحده است که مسئولیت اصلی اداره کمک‌های غیرنظامی خارجی و مساعدت‌های توسعه را برعهده دارد و یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های کمک‌رسانی رسمی در جهان به‌شمار می‌رود.

نتایج مطالعه تأثیر سیل بر امنیت غذایی

محققان در بررسی خود دریافتند که حدود ۱۲ درصد از افرادی که ناامنی غذایی را تجربه کردند تحت‌تأثیر عواقب مخرب سیل در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ قرار گرفته‌اند، با این حال بسته به دوره زمانی و مقیاس منطقه‌ای، تأثیرات مفیدی در این بازه زمانی نیز وجود داشته که ناامنی غذایی را رفع کرده است.

نتایج حاکی از آن بود که سیل‌ها می‌توانند اثرات متضادی بر امنیت غذایی در مقیاس‌های فضایی مختلف، به‌ویژه در دوره‌های زمانی پس از وقوع داشته باشند، برای مثال در یک سال معین، بارش بیش‌ازحد ممکن است، بلافاصله منجر به سیل شود که این امر تمام محصولات یک منطقه محلی را از بین می‌برد، اما در عین حال با شرایط رشد مفیدی همراه است که تولید محصول را در مقیاس کشوری افزایش می‌دهد.

محققان خاطرنشان کردند که تیم تحقیق هیچ‌گونه تضمینی برای تأثیرات مثبت سیل که برای همه احساس شود ارائه نمی‌دهد و این یافته‌های سودمند در اصل جمع‌آوری داده‌های بهبود یافته در مورد سیل و امنیت غذایی را فراهم می‌آورد که برای کمک به برنامه‌ریزی سازگاری آب‌وهوایی و واکنش بهتر در برابر بلایا مفید است.

آنچه که این مطالعه به‌طور خاص برجسته می‌کند این است که سیل اثرات مهم اما پیچیده‌ای بر امنیت غذایی در مقیاس‌های زمانی و مکانی مختلف دارد، البته این امر به میزان لازم در سطح جهانی مورد مطالعه قرار نگرفته و به‌خوبی درک نشده است. بهبود دانش در مورد مکان، زمان و میزان تأثیر سیل بر امنیت غذایی، به‌ویژه برای تصمیم‌گیرندگان و مسئولان در مناطق روستایی مستعد سیل که به تأمین مواد غذایی منطقه و جهان کمک می‌کنند، بسیار مهم است.

مطالعه حاضر نشان داد که امنیت غذایی به‌جای یکنواختی بیشتر در بین کشورها، در سطح محلی و به‌شیوه‌ای متفاوت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. تیم تحقیق از مطالعه خود به‌عنوان شاهدی یاد کردند که نشان می‌دهد رابطه بین سیل و امنیت غذایی به‌دلیل پویایی‌هایی همچون تغییرات قیمت مواد غذایی نیست که در هر کشور متفاوت است، بلکه دلیل آن «تأثیر شرایط خاص بر تولید غذا» به‌شمار می‌رود. این نوع تأثیرات شامل از دست دادن محصولات معیشتی، تخریب زیرساخت‌ها و ایجاد مشکل در دسترسی به غذا و کمبودهای بهداشتی است که منجر به بروز و شیوع بیماری‌های ناشی از آب می‌شود.

کد خبر 619058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.