ابتلای ۴۵۰ هزار نفر در اصفهان به دیابت/ ۷۰ درصد بیماران دیابتی‌ بر اثر سکته فوت می‌شوند

مدیر مسئول دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انتظار می‌رود ۴۵۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به بیماری دیابت باشند و ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت بر اثر سکته‌های مغزی و قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رامش حسین‌خانی امروز _شنبه بیست‌ویکم آبان‌ماه_ در نشست خبری خیریه دیابت استان اصفهان، اظهار کرد: شیوع دیابت با سرعت بسیاری در حال افزایش است و سریع‌ترین بیماری مزمن رو به رشد در جهان محسوب می‌شود. میزانی از شیوع دیابت در سال ۲۰۱۱ برای سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده بود، اما در بیشتر نقاط جهان به خصوص خاورمیانه این پیش‌بینی در سال ۲۰۲۱ حاصل شد.

وی افزود: خاورمیانه یکی از شایع‌ترین مناطق دنیا برای بیماری دیابت محسوب می‌شود و کشورهای عربی از نظر شیوع دیابت، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. سال ۱۳۹۶ یک سند ملی برای بیماری‌های غیرواگیر با بازه‌ای ۱۰ ساله در کشور تنظیم شد که در همان سال سند استانی آن را نیز تدوین کردیم. یکی از اهداف موجود در این سند برای بیماری دیابت بوده است که اعلام شده بود بیماری دیابت طی ۱۰ سال به قدری شیوع زیادی دارد که نمی‌توان کاهشی برای آن در نظر گرفت، اما سعی می‌شود شیوع این بیماری ثابت نگه داشته شود.

مدیر مسئول دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: طبق مطالعه انجام شده در سال ۱۳۹۵، شیوع دیابت در استان اصفهان برابر با ۱۱.۶۹ درصد بود و سال ۱۳۹۹ میزان شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال این استان برابر با ۱۳.۶۸ درصد ثبت شد که بیانگر افزایش دو درصدی شیوع این بیماری در استان اصفهان طی چهار سال است؛ در صورتی که رسالت این بود که طی ۱۰ سال میزان شاخص‌های این بیماری ثابت نگه داشته شود. شیوع بیماری دیابت در کشور نیز با روند چهار سال بیان شده، از ۱۰.۵ به ۱۴ درصد رسیده و افزایشی چهار درصدی داشته است.

۶۰ هزار بیمار دیابتی از بیماری خود اطلاعی ندارند

وی با بیان اینکه استان اصفهان میانگین کمتری از شیوع دیابت را نسبت به میانگین کشوری به خود اختصاص داده است، ادامه داد: انتظار می‌رود ۴۵۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به بیماری دیابت باشند. با غربالگری‌های انجام شده آگاهی از ابتلاء به دیابت در افراد بالا رفته است و از ۱۰۰ بیمار مبتلا به دیابت در استان اصفهان، ۱۴ نفر از بیماری خود اطلاعی ندارند؛ در واقع ۶۰ هزار نفر از ۴۵۰ هزار بیمار مبتلا به بیماری دیابت در استان اصفهان از بیماری خود اطلاعی ندارند.

حسین‌خانی با بیان اینکه از تعداد افراد دارای آگاهی از ابتلاء به بیماری دیابت، ۷۷ درصد تحت درمان قرار دارند و ۲۳ درصد درمانی انجام نمی‌دهند، گفت: افراد دارای بیماری دیابت علاقه به داشتن برچسب بیمار دیابتی ندارند و افراد دیابتی حدود دو تا پنج سال ابتلای خود به این بیماری را قبول نمی‌کنند یا به راه‌هایی مانند تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن روی می‌آورند، اما تغییرات سبک زندگی و رفتاری، تغییراتی بسیار دشواری است و بسیاری توان انجام این تغییرات را ندارند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابتی که به درمان روی نمی‌آورند، مدت زمانی طولانی را از دست می‌دهند و مستعد تمام عوارض بیماری دیابت خواهند بود، اضافه کرد: دیابت ۳۵ درصد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند کنترل می‌شود و حدود ۲۰۰ هزار نفر از دارو برای کنترل این بیماری استفاده می‌کنند، اما بیماری آنها کنترل نمی‌شود، چرا که به توصیه‌های پزشک دقت نمی‌کنند، در روند درمانی خود دخالت می‌کنند یا به علت نبود دارو و گرانی آنها از درمان عقب می‌مانند.

لزوم کنترل چربی، فشار و قند خون بیماران دیابتی

مدیر مسئول دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: مقرر شده است که بیمه‌ها تا آخر امسال داروهای بسیار عالی بازار را تحت پوشش بیمه قرار دهند و این اقدام سبب افزایش دسترسی بیماران به داروها می‌شود. باید آموزش‌هایی در راستای خود مراقبتی به بیماران دیابتی ارائه شود. اگر آموزش‌ها نیز تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد و بیماران برای آموزش به مراکز مراجعه کنند، شاهد روندی بسیار بهتر خواهیم بود.

وی گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت به علت سکته‌های مغزی و قلبی جان خود را از دست می‌دهند. اولین فاکتور حائز اهمیت برای کنترل بیماری دیابت در افراد، کنترل چربی است و به همین علت هر فرد دیابتی بالای ۴۰ سال باید قرص آترواستاتین مصرف کند. میزان فشار خون بیماران دیابتی نیز دارای اهمیت بالایی است و فشار خون این بیماران در هر ویزیت باید چک شود.

حسین‌خانی با تاکید بر اینکه بیماران باید از معنی قند کنترل شده اطلاع داشته باشند و در راستای آن خود مراقبتی‌ها را در دستور کار قرار دهند، اظهار کرد: پیش‌دیابتی‌ها به افرادی گفته می‌شود که هنوز مبتلا به دیابت نیستند، اما در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار دارند. قند خون این افراد بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ است و هنوز به معیار تشخیص دیابت که ۱۲۶ محسوب می‌شود، نرسیده است. این بیماران باید تحت مراقبت قرار گیرند؛ چرا که شیوع بیماری دیابت بسیار زیاد است و باید در راستای کاهش میزان شیوع این بیماری برآییم.

وی با بیان اینکه آمار نشان داده است که اگر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران دیابتی با سکته‌های مغزی و قلبی فوت می‌کنند، افراد پیش‌دیابتی نیز به همین میزان در معرض خطر قرار دارند، ادامه داد: کنترل چربی و فشار خون افراد پیش دیابتی نیز دارای اهمیت بسیاری است و افراد باید حداقل یک بار در سال آزمایش قند و چربی دهند. افراد پیش‌دیابتی باید هفت درصد وزن خود را کم کنند و بهتر است از کارشناس تغذیه کمک گیرند، این افراد باید سیگار را ترک کنند و سراغ مصرف دخانیات نروند، کنترل استرس و پرهیز از مصرف الکل نیز باید در دستور کار این افراد قرار گیرد.

کد خبر 618800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.