اجرای ۲۳ طرح شاخص هدیه شهرداری اصفهان به شهروندان در هفته کتاب

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: رونمایی از مستند از سارویه تا کتابخانه مرکزی، کتاب‌درمانی؛ مشاوره به شهروندان با کتاب، برگزاری نمایشگاه کتب خطی و صدای کتاب؛ برنامه بلندخوانی کتاب توسط شهروندان در فضای طراحی‌شده بخشی از ۲۳ برنامه شاخص این سازمان در هفته کتاب است.

مجتبی شاهمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۷۰ سالن مطالعه و کتابخانه در چهار بخش تخصصی، عمومی، سازمانی و اختصاصی در زیرمجموعه مدیریت کتابخانه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به‌منظور استفاده اقشار و گروه‌های مختلف مردمی وجود دارد.

وی افزود: انواع کتاب با تنوع بالا در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد و همه آن‌ها دارای سالن مطالعه است و عموم مردم می‌توانند برای عضویت در این مراکز اقدام کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در کتابخانه مرکزی شهرداری، علاوه بر عضویت جامع، امکان عضویت ویژه و اختصاصی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شده است.

وی تصریح کرد: عضویت ویژه هزینه بالاتری به نسبت عضویت جامع دارد و اعضای این بخش می‌توانند تعداد کتاب‌های بیشتری امانت بگیرند و مطالعه کنند.

اجرای ۲۳ طرح شاخص هدیه شهرداری اصفهان به شهروندان در هفته کتاب

شاهمرادی با اشاره به طرح «کتاب در خانه» ادامه داد: اگر فردی توان یا امکان حضور در کتابخانه برای دریافت کتاب ندارد، می‌تواند با عضویت در کتابخانه، کتاب مورد نظر خود را در منزل تحویل بگیرد و پس از مطالعه به کتابخانه بازگرداند.

وی «امانت بین‌کتابخانه‌ای» را طرح دیگر این مجموعه فرهنگی اعلام کرد و گفت: این طرح مابین کتابخانه مرکزی شهرداری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی علوم پزشکی، اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی، هنر، مالک اشتر، مرکز تحقیقات، خانه ریاضیات و دانشگاه پیام‌نور اجرا می‌شود. در این طرح، افرادی که دارای عضویت ویژه هستند، می‌توانند از پایان‌نامه‌های مراکز استفاده کنند و اگر به کتابی نیاز داشتند آن را به کتابخانه اعلام می‌کنند تا از طریق پیک برای آن‌ها ارسال شود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان افزود: طرح دیگری به‌نام «مرکز مبادله کتاب شهروند» در کتابخانه میرداماد و تخصصی حقوق واقع در خیابان نیکبخت طراحی شده است. شهروندان متقاضی این طرح می‌توانند کتاب‌هایی را که در منزل دارند، مطالعه کرده‌اند و دیگر نیازی به آن ندارند را به این مجموعه تحویل بدهند و به‌جای آن، کتاب مورد علاقه خود را دریافت کنند. همچنین باشگاه مبادله کتاب نوجوان در فرهنگسرای نوجوان راه‌اندازی شده است و نوجوانان می‌توانند پس از مطالعه کتاب خود آن را در اختیار دوستان خود قرار دهند.

اجرای ۲۳ طرح شاخص هدیه شهرداری اصفهان به شهروندان در هفته کتاب

۶۸۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های شهرداری

وی خاطرنشان کرد :۶۸۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های وابسته به شهرداری اصفهان هستند که از این تعداد ۳۱۰ هزار نفر زن و ۳۷۰ هزار نفر مرد هستند و در رده‌های سنی مختلف از کودک تا بزرگ‌سال و حتی سالمندان ۷۰ سال به بالا، در میان اهالی کتاب و مطالعه حضور دارند. بیشترین گروه سنی در بین اعضا را جوانان تشکیل می‌دهند و همچنین مقاطع تحصیلی دیپلم و لیسانس بیشترین تعداد اعضا را شامل می‌شوند.

اجرای ۲۳ عنوان برنامه در هفته کتاب

شاهمرادی در ادامه با تشریح برنامه‌ها و طرح‌های معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، اظهار کرد: به همین مناسبت از بیست‌وچهارم تا سی‌ام آبان‌ماه، ۲۳ برنامه متنوع و محتوایی در شهر اصفهان اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: جشن ۲۰ سالگی کتابخانه مرکزی شهرداری و هم‌زمان تقدیر از کتابداران روز بیست‌وچهارم آبان، ساعت ۹ تا ۱۳ در باشگاه شماره دو شهرداری برگزار خواهد شد.

وی رونمایی از مستند «از سارویه تا کتابخانه مرکزی» را یکی از برنامه‌های هفته کتاب اصفهان اعلام کرد که به تاریخ کتابخانه‌ها در اصفهان می‌پردازد و ادامه داد: سارویه یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های ایران است که در اصفهان قرار داشته و در محل تپه اشرف در نزدیکی پل شهرستان بوده است. این اثر در تاریخ بیست‌وششم آبان‌ماه ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. رونمایی از این مستند یکشنبه _بیست‌ونهم آبان‌ماه_ در تپه اشرف اصفهان صورت می‌گیرد.

اجرای ۲۳ طرح شاخص هدیه شهرداری اصفهان به شهروندان در هفته کتاب

معاون شهردار اصفهان با اشاره به امکان عضویت رایگان برای همه شهروندان در کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب، تصریح کرد: متقاضیان عضویت ویژه هم می‌توانند با ۵۰ درصد تخفیف در این بخش عضو شوند و از کتاب‌های تخصصی بیشتری استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: «صدای کتاب» عنوان طرح دیگری است که از بیست‌وچهارم تا سی‌ام آبان‌ماه در محور چهارباغ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ اجرا خواهد شد. در این طرح بلندخوانی کتاب در را در یک باکس شیشه‌ای خواهیم داشت و کتابی که مورد علاقه مخاطب است به شکل پرفورمنس یا تئاتر کوتاه اجرا خواهد شد.

اجرای ۲۳ طرح شاخص هدیه شهرداری اصفهان به شهروندان در هفته کتاب

شاهمرادی برگزاری نمایشگاه کتاب‌های خطی از بیست‌وچهارم تا بیست‌وهشتم آبان‌ماه با عنوان گنج پنهان را برنامه دیگر هفته کتاب اعلام کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب، مبادله کتاب و عضوگیری در ایستگاه مترو میدان امام حسین (ع) هم از جمله طرح‌هایی است که از بیست‌وچهارم تا سی‌ام آبان‌ماه اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: چندین برنامه متنوع و محتوایی مانند رونمایی از پرتال کتابخانه دیجیتال شهرداری مرکزی در بیست‌وهشتم آبان‌ماه و رونمایی از یادمان اهداکنندگان کتاب در همان روز برگزار خواهد شد. در این طرح ستون‌هایی برای خیران کتاب در نظر گرفته شده است که در آن نام خیران به‌صورت خطی حک می‌شود. مخاطبان علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به پرتال این مجموعه به آدرس www.dlim.ir که به‌تازگی به همت اداره کتابخانه‌ها از نو طراحی و بازآفرینی شده است از امکانات کتابخانه دیجیتال استفاده کنند.

اجرای ۲۳ طرح شاخص هدیه شهرداری اصفهان به شهروندان در هفته کتاب

معاون شهردار رونمایی از پادکست‌های اداره کتابخانه‌ها در روز بیست‌وهشتم آبان‌ماه را یادآور شد و گفت: این طرح به‌منظور ترویج فرهنگ مطالعه و استفاده از ظرفیت‌های جدید ایجادشده به معرفی کوتاه و مختصر کتاب‌های منتخب می‌پردازد. تاکنون شش قسمت از پادکست‌های تولیدشده در این اداره با عنوان مرور منتشر شده است که در هر قسمت به معرفی یک کتاب می‌پردازد و از طریق سایت شنوتو قابل‌استفاده است.

گنجینه فرهنگی شهر

وی اظهار کرد: کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گنجینه‌ای از کتاب‌های نفیس و ارزشمند را در خود جای داده که کمتر مورد دید عموم قرار گرفته است، از این‌رو اداره کتابخانه‌ها در نظر دارد کتاب‌های انتخاب شده از گنجینه نفائس را در قالب موشن به شهروندان معرفی کند.

شاهمرادی با بیان اینکه اداره کتابخانه‌ها همواره به‌منظور ترویج مطالعه و آشنایی شهروندان با کتاب در زمینه‌های موضوعی مختلف اقدام به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی و نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و کارشناسان کرده است، افزود: این نشست‌ها تحت عناوین متفاوت از جمله کتاب‌خوانی، خوانش کتاب و همخوان برگزار می‌شود. در هفته کتاب دو نشست همخوان توسط کتابخانه‌های علامه امینی و کتابخانه بانوان در مرکز آفتاب برگزار می‌شود که به‌نقد و بررسی کتاب مهارت‌های زندگی زناشویی نوشته متیو مک‌کی و کتاب «پنج زبان عشق» نوشته گری چاپمن می‌پردازد.

اجرای ۲۳ طرح شاخص هدیه شهرداری اصفهان به شهروندان در هفته کتاب

وی «سیمرغ دانایی» را طرح دیگری ویژه هفته کتاب سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان دانست و گفت: این برنامه به پنج رده سنی کودکی، نوجوانی، جوانی میان‌سالی و کهن‌سالی می‌پردازد و در آن کتاب‌های متناسب با این مقطع سنی آماده و با کارشناس کتاب مشورت می‌شود و سپس به‌صورت پرفورمنس به اجرا درمی‌آید. مسابقه «کتاب‌واره شهدای اصفهان» نیز هم‌زمان با هفته کتاب و سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان، ویژه کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها و مدارس به‌صورت مکتوب ارائه می‌شود و دانش‌آموزان با ساخت پازل و نوشتن داستان در این مسابقه شرکت می‌کنند و در انتها بر اساس نوع داستان و خلاقیتشان جوایزی دریافت خواهند کرد.

اجرای ۲۳ طرح شاخص هدیه شهرداری اصفهان به شهروندان در هفته کتاب

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نقد کتاب زاینده‌رود «از سرچشمه تا مرداب» با حضور نویسنده کتاب در روز بیست‌ونهم آبان‌ماه در مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل، برگزاری دومین جلسه «نبض فرهنگ» با موضوع نقد فرهنگ با موضوع عملکرد مدیریت شهری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، نصب مجدد «مجسمه کتاب‌خوان» در بلوار هشت‌بهشت و معرفی کتاب‌های دفاع مقدس در قالب لمپست در شهر را از دیگر برنامه‌های شاخص شهرداری اصفهان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی مطرح کرد.

کد خبر 618742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.