لزوم ترویج فرهنگ مناظره در دانشگاه‌ها

مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: زمان ثبت‌نام در یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت.

ابراهیم کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص برگزاری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، اظهار کرد: مناظره یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است و ایشان در بیانات متعدد آزاداندیشی، نوآوری، تحول و ساختارشکنی پایه‌های هویت ملی را مطرح کردند؛ از این رو برگزاری جلسات مناظره برمبنای فرمایش مقام معظم رهبری حائز اهمیت و مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه زمان ثبت‌نام در یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان اصفهان تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: مباحث دانشجویی، علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مناظره در دانشگاه در دستور کار است و جهاد دانشگاهی سراسر کشور موظف به برپایی این دوره از مسابقات هستند.

مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن تشریح فرآیند این دوره از مسابقات، تصریح کرد: فرآیند مناظره به این صورت است که چهار دانشجو گروهی تشکیل می‌دهند و گزاره‌هایی به آن‌ها ارائه می‌شود که نسبت به مخالف یا موافق بودن با این گزاره اعلام موضع می‌کنند. اعضای گروه از دو نفر محقق و دو نفر مناظره‌کننده تشکیل می‌شود، همچنین با حضور در مسابقه می‌توانند از یکی از اعضای هیئت علمی به عنوان مشاور استفاده کنند.

وی اضافه کرد: هیئت داوران از اعضای هیئت علمی دانشگاه انتخاب می‌شوند و صحبت‌های گروه موافق و مخالف در زمان‌بندی مشخص یعنی ۶ دقیقه ابتدایی و دو زمان سه دقیقه‌ای برای پاسخ دادن به سوالات و چهار دقیقه پایانی به عنوان جمع‌بندی در نظر گرفته می‌شود، سپس نتایج مشخص می‌شود و گروه‌ها به مراحل بالاتر صعود می‌کنند.

کمالی با بیان اینکه گروه منتخب استان در مسابقات منطقه‌ای شرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: البته دو گروه از استان اصفهان معرفی می‌شود، زیرا تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر است؛ همچنین دو گروه به نمایندگی از استان اصفهان در دوره منطقه‌ای شرکت می‌کند، مشروط بر اینکه در دوره مسابقات منطقه‌ای پیروز شوند آن زمان می‌توانند در مرحله کشوری این مسابقات شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه جوایزی برای یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان اصفهان در نظر گرفته شده است، گفت: به گروه نخست این مسابقات سه میلیون تومان و به گروه دوم نیز دو میلیون تومان تعلق خواهد گرفت؛ در مسابقات منطقه‌ای و کشوری نیز به صورت جداگانه جوایزی در نظر گرفته شده است، علاوه‌بر جوایز نقدی، تمام گروه‌های شرکت‌کننده از تخفیف‌های مراکز آموزشی، انتشارات و مباحث مربوط به آموزش گروه‌ها می‌توانند بهره‌مند شوند.

مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به این پرسش که میزبانی مرحله استانی این مسابقات به کدام دانشگاه سپرده شده است، افزود: پیش‌تر میزبانی مسابقات با دانشگاه صنعتی اصفهان بود، اما در سال جاری این مسابقات با همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه صنعتی اصفهان به صورت مشترک برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: درحال‌حاضر گروه‌ها در جریان پرسش و پاسخ هستند تا از نحوه چگونگی برگزاری مسابقات اطلاعاتی به دست آورند، اما به صورت تقریبی از تمام دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور، علمی و کاربری و دانشگاه‌های دولتی تماس‌هایی داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی از این دوره از مسابقات صورت گیرد.

کمالی افزود: لازم است فضای بحث، گفت‌وگو، تجزیه و تحلیل و برخورد مناسب برای طرح موضوع را در دانشگاه ایجاد کنیم تا از هرج و مرج جلوگیری شود و دانشجویان کارهای گروهی را فرابگیرند تا در آینده شغلی و زندگی آن‌ها اثرگذار باشد.

لزوم ترویج فرهنگ مناظره در دانشگاه‌ها

کد خبر 618042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.