حضور ۲۴ استان در پنجمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: ۲۴ استان در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند و این نشان دهنده سطح کمی و کیفی این مسابقات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رضایی در آئین افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان حضوری و مجازی اظهار کرد: ۲۴ استان در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند و این نشان دهنده سطح کمی و کیفی این مسابقات است.

وی در ادامه گفت: هدف از برگزاری این مسابقات برد و باخت نیست بلکه هدف اصلی بالا بردن مهارت دانشجویان در حوزه‌های مختلف مخصوصاً فن بیان و سخنوری است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه مسابقات مناظره دانشجویی سبب می شود که افراد تفکرات خود را مطرح کنند، تصریح کرد: این مسابقات زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که دانشجویان بتوانند با مطالعه و تحقیق به نحوی شایسته در یک گفتمان شرکت کنند و از این طریق خواسته ها و نیازهایشان را مطرح کنند.

رضایی ادامه داد: در مناظرات یک توافق دوطرفه ایجاد می شود و به معقول‌ترین نتیجه می‌توان دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه مهارت ها است، مطرح کرد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در حوزه مناظرات همواره پیشتاز بوده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به اینکه مسابقات مناظره دانشجویی باعث رشد و تعالی دانشجویان می شود، اظهار کرد: در این دوره از مسابقات سعی شده با اصلاح آئین‌نامه و تدوین شیوه نامه تا حد امکان عدالت برقرار شود و دانشجویان از نتایج راضی باشند.

در ادامه احسان مشگلانی، رئیس مرکز آموزش علمی‌کاربردی سیتی‌سنتر اصفهان اظهار کرد: بعد از اینکه در دوران مدرنیته فلسفه توسعه پیدا کرد تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی به عنوان دو بال مدرنیته روز به روز عمق بیشتری پیدا کرد و نتیجه این فرآیند فردگرایی بود.

وی در خصوص فردگرایی تصریح کرد: در پس فردگرایی دیالوگ به مونولوگ تبدیل می‌شود؛ یکی از مشکلات جامعه مدرن امروزی مونولوگ بودن افراد است همچنین ارتباط متقابل موثر بین انسان‌ها کمرنگ شده است.

رئیس مرکز آموزش علمی‌کاربردی سیتی‌سنتر اصفهان با بیان اینکه ایده مناظرات دانشجویی توسط جهاد دانشگاهی مطرح شد، اضافه کرد: در زمان سقراط دیالوگ بسیار مهم بود و پرسشگری سقراطی به عنوان یکی از تئوری های مهم دنیای مدرن مطرح شد که در سالیان بعد افت پیدا کرد. ایده مناظرات دانشجویی توسط جهاد دانشگاهی مطرح شد و رشد پیدا کرد. دانشگاه جامع علمی کاربردی همچون دیگر دانشگاه‌ها و وزارت علوم به این ایده پرداختند تا در ادامه این مسابقات به شکلی که امروز مشاهده می‌شود برای تبدیل شدن مونولوگ به دیالوگ شکل بگیرد.

مشگلانی با اشاره به اینکه باید فرهنگ گفت‌وگو در بین افراد جامعه رواج پیدا کند، گفت: باید بتوانیم خود را در جایگاه دیگران قرار دهیم و از نگاه آنها به موضوعات نگاه کنیم و تنها به تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی که روش تحقیق علمی مطرح می کند، اکتفا نکنیم. 

وی با تاکید بر اینکه فرآیند مناظرات  مهم تر از برد و باخت است اضافه کرد: باید بتوانیم راجع به یک موضوع صحبت کنیم و نظرات مخالف یا موافق خود را بیان کنیم. فرآیند گوش دادن موثر، پرسشگری قدرتمند و بازخورد موثر را یاد بگیریم تا در تمام جوانب زندگی و روابط مختلف خانوادگی و اجتماعی از آن استفاده کنیم تا جریان معرفت شناختی جدید و عمیقی ایجاد شود.

کد خبر 575137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.