گسترش فرهنگ گفت‌وگو با برگزاری مناظرات دانشجویی

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند؛ در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی سعی شد فرهنگ گفت‌وگو با برگزاری مناظرات دانشجویی در بین دانشجویان گسترش یابد و به‌دنبال آن هستیم که این فرهنگ در کل جامعه توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «بهزاد رضایی» امروز _سه‌شنبه بیستم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری پنجمین دوره مناظرات دانشجویی دانشگاه‌های علمی‌کاربردی کشور، اظهار کرد: اصفهان نقش مهمی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در توسعه فرهنگی به خصوص در حوزه دین، هنر، اندیشه، صنعت و کشاورزی داشته و تمدن‌ساز بوده است. امیدواریم مشکلات زیست‌محیطی اصفهان حل شود و شاهد توسعه گردشگری در این استان باشیم. ارتباط فرهنگی بین‌الملل مختلف می‌تواند در توسعه مبانی نظری یک شهر نقش ایفا کند.

وی افزود: تعامل، گفت‌وگو و آموزش فرهنگ آن به نسل جوان از جمله اهداف مناظرات دانشجویی است. بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، به دلیل تضارب بین منطق اتفاق افتاده است. عدم تعامل و گفت‌وگو منجربه اتفاقاتی همچون خشکسالی شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند؛ در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی سعی شد فرهنگ گفت‌وگو با برگزاری مناظرات دانشجویی در بین دانشجویان گسترش یابد و به دنبال آن هستیم که این فرهنگ در کل جامعه توسعه یابد.

رضایی اضافه کرد: معاونت فرهنگی و علمی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تلاش کردند این مناظرات به شکل خوبی برگزار شود. مرکز جامعه اسلامی نیز در استان‌ها برگزار کننده این مسابقات بوده است. در هفته آینده این مسابقات به مدت سه روز از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود، اما مناظرات مرحله فینال به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان حوزه ستاد نیز در اختتامیه این رویداد شرکت کنند. برای اولین بار، ۲۴ تیم از ۲۴ استان در این رویداد شرکت می‌کنند. امیدواریم اصفهان بتواند میزبان خوبی برای مسابقات بوده و مسابقات با رعایت عدالت برگزار شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: جلسات و کارگاه‌هایی برای آموزش دانشجویان و ایجاد هماهنگی بین داوران تا کنون برگزار شده است. داوران باید در محل برگزاری مسابقات حضور داشته باشند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد در مرحله اول داوران از استان اصفهان باشند. برای مرحله فینال به دانشگاه‌های مختلف فراخوان داوری داده شده است. مشخصات داوران در سایت مسابقات کاملاً اطلاع‌رسانی شده است.

وی اضافه کرد: اساس نمره‌دهی داوران کاملاً شفاف‌سازی شده و کارگاه‌های آموزشی نیز برای آنان برگزار شده است. همچنین آئین‌نامه‌ها کاملاً شفاف بوده و به اطلاع همه استان‌ها رسیده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان به عنوان یک برگزارکننده بی‌طرف، به دنبال آن هستیم که همه ابزار علمی لازم فراهم شود تا اجحافی در حق گروه‌ها انجام نشود. ناظر این مسابقات ستاد مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

رضایی اضافه کرد: سعی شده در مناظرات حتماً مباحث با شعار سال مرتبط باشد. روز برگزاری فینال مسابقات مصادف با فتح خرمشهر است و هر یک از تیم‌ها با نام یکی از شهدای شاخص نام‌گذاری شده است. وظیفه اصلی دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزایش مهارت و به دنبال آن ساخت زندگی بهتر برای همه مردم است.

در ادامه این نشست غلامرضا مالکی، دبیر علمی پنجمین دوره مناظرات دانشجویی دانشگاه‌های علمی‌کاربردی کشور اظهار کرد: هر استان یک تیم در مسابقات شرکت می‌کند، هر تیم شامل شش نفر، یک نفر مربی، یک نفر سرپرست و چهار دانشجو شامل دو سخنران و دو محقق است.

وی افزود: ابتدا متناسب با شرایط روز و مأموریت‌های دانشگاه حدود ۱۷۰ گزاره احصا و به دبیرخانه مسابقات در تهران ارسال شد. از مجموع این گزاره‌ها، ۱۳۹ مورد به تأیید رسید و دانشجویان از بین آن‌ها موضوعات خود را انتخاب کردند.

دبیر علمی پنجمین دوره مناظرات دانشجویی دانشگاه‌های علمی‌کاربردی کشور گفت: ۱۶۶ مرکز علمی‌کاربردی از سراسر کشور در این مسابقات شرکت کرده و منتخبان استان‌ها در مرحله کشوری شرکت خواهند کرد. این مسابقات ابزاری برای توانمند کردن دانشجویان برای ارائه نظرات است.

مالکی اضافه کرد: در این دوره از مسابقات برای نخستین‌بار داوران از بین مدرسان دانشگاه علمی‌کاربردی انتخاب شده‌اند؛ همچنین برای نخستین‌بار استان‌ها ملزم به برگزاری مسابقه بین دانشجویان و معرفی تیم‌های برتر شدند. به رغم حاکم شدن شرایط کرونایی بر مراکز دانشگاهی، حدود یک سوم مراکز فعال کشور در مرحله استانی این مسابقات تیم داشتند. ۱۶۶ تیم از مراکز مختلف در مرحله استانی این مسابقات شرکت کردند که آمار قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: احترام به نتیجه، یکی از نکاتی است که در این دوره از مسابقات زبانزد بود. فرم‌ها و آئین‌نامه‌های داوری متناسب با شرایط دانشگاه علمی کاربردی بومی‌سازی شد. پنجمین دوره مناظرات دانشجویی که به میزبانی استان اصفهان برگزار می‌شود کاملاً بومی است.

دبیر علمی پنجمین دوره مناظرات دانشجویی دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور گفت: دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در بخش مناظرات دانشجویی برتر از سایر دانشجویان کشور هستند. سال گذشته تیم مناظرات دانشجویی استان اصفهان حائز مقام دوم منطقه شش و قهرمان مسابقات مناظرات دانشجویی کشور در بین مجموعه دانشگاهیان شده است.

مالکی اضافه کرد: شیوه‌نامه برگزاری مسابقات در شورایی با ترکیب معاون فرهنگی، مدیرکل امور فرهنگی و دو دبیرخانه مجری پیشین مسابقات اصلاح و تصویب شد همچنین سعی شده اشکالات آن برطرف شود.

وی تصریح کرد: در این دوره از مسابقات، کمیته فنی دبیرخانه نرم‌افزاری تهیه کرد که با توجه به شأن تیم‌های موافق و مخالف گزاره‌ها مشخص شده و برنامه‌ریزی مسابقات انجام می‌شود.

کد خبر 574144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.