بی‌توجهی به فرهنگ؛ عامل نیمی از مشکلات اقتصادی امروز

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت: بخشی از بحران‌هایی که امروز در گوشه و کنار برخی شهرهای کشور شاهد هستیم، در کنار شیطنت قوی و سازماندهی شدن دشمن، محصول کارکردهای غلط مدیریت فرهنگی در سه دهه گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن بنیانیان روز پنجشنبه_چهاردهم مهرماه_ در سومین نشست «نبض فرهنگ» از سلسله نشست‌های مربوط به پیوست فرهنگی اظهار کرد: این پیش فرض ذهنی که همه چیز به اقتصاد و مسائل اقتصادی گره خورده است، غلط است.

به گفته وی، عامل اصلی بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی، بی‌توجهی به مباحث فرهنگی است و تا زمانی که بر روی حل و فصل موضوعات فرهنگی سرمایه گذاری نشود، رفع بقیه مشکلات به این راحتی‌ها مقدور نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعریف «رفتار فرهنگی» تصریح کرد: اگر رفتار را طوری اصلاح کنیم که ریشه در علاقه فرد داشته و این موضوع به تقویت باور او منتهی شود، در اینجا تقویت باور اگر ریشه در احساسات نداشته باشد شاهد شکل گرفتن تعریف درستی از رفتار فرهنگی در جامعه هستیم.

وی افزود: برخی رفتارها مقطعی و برخی همیشگی و دائمی است. ما در شناخت عالمانه فرهنگ با معضلی به نام «شناخت تجربی از فرهنگ» روبرو هستیم که همین عامل باعث ایجاد تنبلی و بی حوصلگی می‌شود؛ معضل و آسیبی که در همه سطوح مدیریتی شاهد هستیم.

بنیانیان با اشاره به اینکه مسأله امروز ما تنها مسلمان کردن افراد جامعه نیست، اظهار کرد: مسئولان باید به این فهم برسند که سرمایه‌های فرهنگی اقتدار مملکت را شکل داده و همچنین توسعه در کشور ما نیازمند «تحول فرهنگی» است.

وی اضافه کرد: جهانی سازی یک امر ارادی نیست و آسیب‌های پرشماری برای ایران و دیگر کشورهای جهان سوم ایجاد کرده است بنابراین این ما هستیم که باید فرهنگ را مدیریت کنیم چرا که شاهد و ناظریم که تهاجم فرهنگی شدید و پیچیده‌ای روی سرزمین ما متمرکز و سوار شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تعاریف مختلف از تمدن ادامه داد: گاهی از تمدن به بخش تجسم یافته فرهنگ تعبیر شده و در جایی نیز تمدن را محصول عینیت یافته فرهنگ در جامعه معرفی کرده‌اند.

وی با یادآوری اینکه در ۴۰۰ سال گذشته شاهد محور شدن نیازهای مادی و حیوانی در گستره جهانی هستیم، تاکید کرد: محور شدن نیازهای دنیایی باعث ضعیف شدن ارتباط بشر با خالق می‌شود؛ بنابراین این نیاز مادی رقیب نیاز روحی و فطری است و همین می‌شود که ما باید بتوانیم خودمان را زودتر به فطرت جوان و نوجوانمان برسانیم و از طرف دیگر دشمن می‌کوشد شهوت را زودتر به آنها برساند پس در اینجا کار دشمن راحت‌تر و کار ما سخت‌تر و زمان برتر است.

بی‌توجهی به فرهنگ؛ عامل نیمی از مشکلات اقتصادی امروز

به گفته بنیانیان، ذات دین اسلام طوری است که برای همه عرصه‌های زندگی افراد حرف و برنامه دارد. زمانی که حضرت امام خمینی (ره) قیامشان را آغاز کردند فهمیدند که اگر حکومت نداشته باشیم نمی‌توانیم دین را در جامعه ساری و جاری کنیم؛ نبود حکومت باعث می‌شود دین به مرور در برابر ساختارهای مدرن ضعیف شده و به حاشیه رانده شود.

وی تاکید کرد: بخشی از بحران‌هایی که امروز در گوشه و کنار برخی شهرهای کشور شاهد هستیم، در کنار شیطنت قوی و سازماندهی شدن دشمن، محصول کارکردهای غلط مدیریت فرهنگی در سه دهه گذشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه در فرهنگ مدیران نوعی مانع فرهنگی وجود دارد، افزود: این مدیران به هر امر اصلاحی که می‌خواهند دست بزنند به شکل بسیار افراطی به دنبال قانون و دستورالعمل‌ها می‌روند، چرا که قرن‌های متمادی استبداد در این کشور حاکم بوده و هر آنچه را که اراده می‌کرده، انتظار اجرای آن را داشته است.

وی گفت: از زمانی که مردم‌سالاری حاکم می‌شود بخشی از مسائل را به مجلس می‌بریم و تبدیل به قانون و بخش‌نامه می‌کنیم؛ این در حالی است که داروی بسیاری از رفتارهای جامعه ابتدا به ساکن، تربیت و فرهنگ سازی است تا اینکه فرد از درون باور کند و کاری را انجام دهد.

بنیانیان تاکید کرد: اگر خواستار این هستیم که ولی‌فقیه در کشورمان محبوب باقی بماند، داروی اصلی آن تربیت و فرهنگ سازی یعنی همان تحول در درون افراد است تا ابتدا دوستدار ولی‌فقیه باشند و به توصیه‌های او عمل کنند. به میزانی که از این سرمایه کاسته شود بستر رشد معضلات دیگر فراهم م شود.

به تصریح وی، اگر در همه بخش‌ها با رویکرد فرهنگی کار کنیم و پیش برویم حکمرانی ما نیز بهتر و راحت‌تر خواهد شد. گاهی شاهد هستیم قانون در کشور ما به سخره گرفته شده و برخی می‌گویند قانون را اصلاح کنید تا مسائل حل شود، در حالی که با اصلاح قانون هم این موارد و مشکلات حل نخواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز متأسفانه هم قانون را خراب کرده‌ایم و هم فرهنگی که پشتوانه همان قانون است راهم به بیراهه برده‌ایم. همچنین انحراف زیادی به علت فرهنگ استبدادی حک شده چندصد ساله در ذهن مدیران شاهد هستیم که با توسل به زور و قانون بدون پشتوانه فرهنگی گمان می‌کنند کاری از پیش می‌برند. نمونه آن چادر و حجاب دختری است که از ترس پدر و نه از روی شناخت و فطرت درونی بر سر کرده؛ همین باعث برداشته شدن چادر و حتی کنار رفتن دین افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر مدیران و خانواده‌ها درک عالمانه‌ای از فرهنگ داشته باشند و به تدریج و آرام جایگاه فرهنگی خود را بازیابند، بسیاری از معضلات حل و فصل خواهد شد.

بنیانیان گفت: اگر می‌خواهید فرهنگ را به مخاطب خود معرفی کنید نقطه شروع آن خانواده و رابطه فرهنگ با این نهاد اولیه است.

وی اظهار کرد: آموزش مقدمه تربیت است که اگر متناسب باشد و ما اراده این را داشته باشیم که از این تناسب، باور استخراج کنیم،؛ این مقدمه اولیه تربیت رسمی است. اگر توانستیم باور را دستکاری کرده و متحول کنیم، ارزش نیز به طور اتوماتیک در فرد نهادیه و خلق می‌شود. به‌عنوان نمونه اگر توانستیم وجود قیامت را برای فرزندمان باورپذیر کنیم، آن وقت این فرزند برای نماز اهمیت قائل می‌شود و این برای او ارزش خواهد شد و همین به رفتار تبدیل می‌شود. تکرار این رفتار همان کار فرهنگی است که ما به دنبال آن هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این فرآیند لوازمی دارد که نخستین آن ایجاد یک محیط صمیمانه و وجود روابط گرم و دوستانه بین مربی و متربی است. نقطه شروع فرهنگ سازی آگاهانه، آموزش است و باید بدانیم کسی در فضای مجازی دیندار نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید آسیب‌های این فضا شناخت، آنها را کم کرد و از موضع انفعال خارج شد. شهرداری‌ها در موضوع آسیب شناسی می‌توانند آموزش و پرورش را یاری کنند. در همین شهر اصفهان چندهزار مدرسه داریم که عصرها تعطیل بوده و هزاران معلم بازنشسته آماده خدمت به مادران و خانواده دانش‌آموزان و دیگر اقشار مردم هستند.

بنیانیان اظهار کرد: نگاه ما به مقوله فرهنگ، حداقلی است. نکته مهمی که سه دهه از تذکر رهبر انقلاب نسبت به آن می‌گذرد و این نگاه حداقلی همچنان باوجود این تذکرها و تاکیدها تداوم و جریان دارد.

وی افزود: همان‌طور که قطعه سازی مقدمه خودرو سازی است، در فرهنگ نیز کار به همین شکل است و باید تدریجی، با دقت همراه با آموزش و تربیت این روند را طی کرد تا به نقطه مطلوب رسید.

به گزارش ایمنا، نشست مدیران و کارشناسان مجموعه‌ها و مراکز تابعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و تنی چند از مسئولان فرهنگی دیگر مجموعه‌های شهرداری این شهر در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.

کد خبر 610192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.