نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در امنیت روانی جامعه

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: کارشناسان حوزه رسانه معتقد هستند رسانه به حدی تاثیرگذار است که می‌تواند ذهن و رفتار مخاطبان را به هر سمت و سویی که می‌خواهد هدایت کند.

سرهنگ مسعود طُریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه صاحب‌نظران علوم ارتباطات با بیان توانایی شگرف رسانه‌های جمعی در شکل‌دهی افکار، نگرش‌ها و رفتار افراد، مطالعات مختلفی را در مورد سنجش میزان و نوع تأثیرات رسانه‏‌ها انجام می‌‏دهند.

وی ادامه داد: کارشناسان عنوان می‌کنند که وسایل ارتباط جمعی قادر هستند با کارکردهای منفی و تخطی از اخلاق رسانه‌ای، سلامت فکری و اخلاقی آحاد جامعه را تهدید کنند و الگوهای ناهنجار رفتاری را در جامعه تثبیت کنند، از سوی دیگر می‏‌توانند با توجه به کارایی و توان رسانه‏‌ها، نرخ وقوع انحرافات اجتماعی را کاهش دهند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: برخی از کارشناسان بر ضرورت اطلاع‌رسانی به هنگام، جامع و مفید درباره وقوع جرم و علل شکل‌گیری آن با هدف جلوگیری از دامنه جنایات تاکید می‌کنند، در این نکته شکی نیست که از زمان وقوع جرم تا زمان انتشار آن فاصله بسیار کوتاهی وجود دارد، هیچ خبری را نمی‌توان سربسته نگاه داشت، بلکه اصرار بر این شیوه نادرست زمینه گسترش شایعات و افزایش شاخ و برگ‌های یک حادثه را ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان حوزه رسانه معتقد هستند رسانه به حدی تأثیرگذار است که می‌تواند ذهن و رفتار مخاطبان خود را به هر سمت و سویی که می‌خواهد، هدایت کند و گاهی می‌تواند آن‌ها را به افرادی پرخاشگر، خشونت‌طلب و سرکش تبدیل کند و به وسیله آن‌ها جامعه‌ای را به آشوب کشد و امنیت روانی جامعه را بر هم بریزد.

نقش رسانه‌های بیگانه بر امنیت ذهنی مردم

طریفی گفت: در حال حاضر رسانه‌های بیگانه در تلاش هستند تا هدایت افکار عمومی جامعه را به دست گرفته و اهداف خود را از طریق انتشار و گزارش‌های مغرضانه، دروغ و شایعه‌سازی دنبال کنند و با این شیوه بر ذهن و روان مخاطبان خود تأثیر گذارند، به طوری که هر فرد احساس کند مدافعان امنیت مردم افرادی ظالم و آشوبگران عده‌ای مظلوم هستند.

وی اضافه کرد: در حقیقت این شبکه‌ها جای ظالم و مظلوم را جابه‌جا می‌کنند و فردی که سواد و دانش رسانه‌ای لازم و بصیرت کافی نداشته باشد نمی‌تواند خبر درست و صحیح را از خبر دروغ، جعلی و شایعه تشخیص دهد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: در وقایع اخیر نیز عده‌ای از جوانان و نوجوانان ناآگاه و هیجان‌زده توسط رسانه‌های بیگانه تحریک شده و با رفتارهای هنجارشکنانه امنیت جامعه را مخدوش کردند که نشان داد چگونه این رسانه‌ها بر ذهن این قشر از مخاطبان تأثیرگذار است.

کد خبر 617983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.