بهترین راهکار مقابله با پوکی استخوان چیست؟

یک متخصص ارتوپدی گفت: دویدن، جهیدن، کوه‌نوردی، ورزش‌های گروهی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و دیگر ورزش‌های با راکت، اسکی، اسکیت و ورزش‌های رزمی، بهترین فعالیت‌های بدنی و ورزشی برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش ورزش در سلامت استخوان و کاهش پوکی استخوان، اظهار کرد: برای داشتن استخوان‌های قوی باید از آن‌ها استفاده کرد، هرچه به استخوان نیروهای بیشتری اعمال شود، قوی‌تر می‌شوند.

وی ادامه داد: فضانوردانی که مدت زیادی در حالت بی‌وزنی به‌سر می‌برند به علت کاهش فشار وزن روی استخوان‌هایشان به تدریج دچار پوکی استخوان می‌شوند، همچنین افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند و کم راه می‌روند، کاهش تراکم استخوان پیدا می‌کنند؛ زنان باید نسبت به مردان تاکید بیشتری به سلامت استخوان‌های خود داشته باشند.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه بهترین زمان برای قوی کردن استخوان‌های بدن، زمان نوجوانی یعنی بین ۱۰ تا ۲۰ سالگی است، تصریح کرد: استخوان‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی نیز قوی‌تر می‌شوند، اما در سال‌های بعد از ۳۰ سالگی تراکم استخوان‌های بدن شروع به کاهش می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که ورزش چگونه مانع پوکی استخوان می‌شود، اضافه کرد: استخوان بافت زنده است، در بافت استخوانی سلول‌هایی وجود دارد که به‌طورمرتب استخوان نو می‌سازند، در کنار آن سلول‌هایی هستند که استخوان را جذب می‌کنند.

قزوینیان ادامه داد: دویدن، جهیدن، کوه‌نوردی، ورزش‌های گروهی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، ورزش‌های آئروبیک، تنیس و دیگر ورزش‌های با راکت، اسکی، اسکیت و ورزش‌های رزمی، بهترین فعالیت‌های بدنی و ورزشی برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

وی در تعریفی از پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ها ضعیف و دچار نقص می‌شوند که این مسئله منجر به افزایش احتمال شکستگی آن‌ها خواهد شد.

متخصص ارتوپدی گفت: افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است به طور قابل توجهی دچار کاهش توده استخوانی شوند که از لحاظ بالینی به این معنا است که تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) به مقدار مشخصی کمتر از سطح متوسط در افراد بزرگسال می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش توده استخوانی منجر به شکننده شدن استخوان‌ها نسبت به استخوان‌های با تراکم طبیعی می‌شود، خاطرنشان کرد: مشخصه عمده در پوکی استخوان، بروز شکستگی‌هایی است که با وارد شدن حداقل آسیب رخ می‌دهد.

قزوینیان افزود: این نوع شکستگی‌ها به شکستگی با حداقل تروما (Minimal Trauma Fractures) معروف هستند که ممکن است بر حرکات و عملکرد بدن اثر بگذارد، منجر به ناتوانی و از دست دادن استقلال فرد شود و روی کیفیت زندگی و تعاملات اجتماعی وی نیز تأثیرگذار باشد؛ شکستگی‌های لگن در افراد مسن یک نتیجه شایع از پوکی استخوان است که با آمار بالای بیماری و مرگ‌ومیر در این افراد نیز در ارتباط است.

کد خبر 616556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.