موافقان استیضاح فاطمی‌امین در صحن علنی مجلس چه گفتند؟

نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت افزایش قیمت خودرو و تعلل در واردات خودرو را از علل اصلی استیضاح وزیر صمت اعلام کردند که این موضوع با انتقاد مخالفان استیضاح مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه _دهم آبان‌ماه_ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقان استیضاح دلایل خود را بیان کردند.

خرید خودرو برای جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است

جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه دهم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: همیشه و در همه حال خداوند قادر و توانا را بر افکار و گفتار و کردار خود ناظر دانسته و جز برای رضای او کلامی بر زبان جاری نکرده‌ام و تمام تلاشم تا این لحظه بر این بوده تا با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویم و صدای ملت باشم و در دفاع از حقوق حقه مردم با احدی تعارف نکنم.

وی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ضمن ارادت قلبی به شما و تأیید جنابعالی به عنوان فردی دست پاک و سلیم النفس که شرط لازم برای پذیرش هر نوع مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است به شما می‌گویم که برای مدیریت مجموعه عریض و طویل به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر سالم بودن نفس، شرط کافی توانمندی، مدیریت و برنامه‌ریزی و از همه مهم‌تر شجاعت است، شجاعت ایستادن در مقابل مافیای زر، زور و تزویر.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر می‌رسید که وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد، امروز صرفاً به موضوع خودرو و واردات آن می‌پردازم و سعی می‌کنم صادقانه سخن بگویم تا شرمنده نباشم.

رشیدی کوچی تصریح کرد: از دولت فساد ستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند، مگر مقام معظم رهبری نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است، بفرمائید در راستای رضایتمندی مردم و رفع دغدغه مقام معظم رهبری چه اقدامی انجام دادید. مگر در مصاحبه‌ها و جلسات مختلف به ویژه جلسه سران قوا قول ندادید که نه تنها اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید بلکه در جهت کاهش قیمت‌ها گام برمی‌دارید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: به طور مثال خودروی پارس در مهرماه ۱۴۰۰، ۲۸۰ میلیون تومان بود اما در آبان ماه ۱۴۰۱ قیمت آن به ۴۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته ۱۶۰ میلیون تومان بود اما در آبان سال جاری به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو ۲۰۷ مهر سال گذشته ۳۳۵ میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم، اظهار کرد: بگویید آیا مسئله افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها، دهن‌کجی به مردم نیست.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود، فرصت برای ایجاد رضایتمندی مردم که با تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو فراهم شد را با یک آئین‌نامه ضعیف به نفع خودروسازان سوزاندید و بار دیگر آرزوی این مردم نجیب و صبور را برای سوار شدن بر یک خودروی روز و ایمن را تا حدودی از بین بردید.

رشیدی کوچی تصریح کرد: ای کاش به صحبت دلسوزان در زمان تنظیم آئین‌نامه واردات خودرو دقت می‌کردید. بسیاری از جوانان دغدغه‌مند و گاهاً معترض که با آنها صحبت می‌کردم بعد از معیشت دومین مطلبی را که بر زبان جاری می‌کردند، مسئله خودرو بود؛ یکی از این جوانان جمله‌ای گفت «فرض کنید در شغلی با درآمد ماهانه ۲۰ میلیون تومان شاغل شوم، با گذشت یک سال کماکان نمی‌توانم یک خودروی پراید تهیه کنم».

وی گفت: امروز به دلیل عدم توانمندی و نظارت شما بر صنعت خودرو، خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی هرگونه که دوست دارند بر گرده مردم سوار شدند و به یکه تازی خود مفتخر هستند. چرا باید در کشور ما خودروی ۸۰ هزار دلاری به قیمت ۷۰۰ هزار دلار و خودروسازان و مونتاژکاران داخلی خودروی ۱۵ هزار دلاری را به قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش برسانند. چرا باید خودروی ۲۴ هزار دلاری پس از مونتاژ در ایران با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صحبت از واردات خودروی اقتصادی برای افراد کم درآمد و ضعیف جامعه است اما به گونه‌ای آئین‌نامه تنظیم شده که خودروی ۱۰ هزار دلاری با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان به دست مردم می‌رسد، چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها نیست، آیا نمی‌شد با منشأ ارز خارجی اجازه واردات بدهید و دولت با تعریف پلکانی تعرفه‌ها برای مردم رضایتمندی و برای خود درآمد کسب کند.

وی گفت: برخی‌ها صحبت از مسائلی می‌کنند که وزیر نیز نمی‌تواند در مقابل برخی افراد مقاومت کند، سوال من به عنوان نماینده مردم این است که این افراد چه کسانی هستند که زور مجلس، وزیر و دولت به آنها نمی‌رسد و هرگونه که می‌خواهند در این کشور در حوزه خودرو ورود و دخالت می‌کنند و عرصه را بر مردم تنگ نمودند.

رشیدی کوچی تاکید کرد: امروز چشم مردم ایران به نمایندگان است، از شما انتظار داریم با شجاعت و صداقت در این خصوص و در دفاع از کیان مجلس قدم بردارید، امروز نگاه مردم به نمایندگان مردم است، قصه خودرو، قصه‌ای پرغصه است که مبتلا به تمامی جامعه است. امروز تمامی مردم قضاوت می‌کنند که نمایندگان در این زمینه چگونه تصمیم گرفته‌اند. اجازه دهید دولت با فردی جدید و قوی‌تر در حوزه صنعت معدن و تجارت به مسیر خود ادامه دهد.

فاطمی امین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرد

حسن نوروزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، دهم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، اظهار کرد: بنده طبق اصول ۶۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶ و ۸۹ با ملت ایران سخن می‌گویم و همچنین باید بگویم آقای فاطمی امین تحصیل کرده ایران، جوانی متدین و سکان دار فعلی وزارت صمت است اما به نظرم این انسان در حوزه مبارزه با فساد در وزارتخانه تحت مدیریت خود ضعیف عمل کرده است.

وی خطاب به وزیر صمت، ادامه داد: شما در رابطه با خودرو به مجلس قول دادید که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را ظرف مدت ۲ ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کنید اما اکنون ۸ ماه گذشته و کاری انجام ندادید، چرا دروغ گفتید؟ در حالی که می‌توانستید بگویید یک سال دیگر این کار را انجام می‌دهم.

وی افزود: اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می‌رسانید؟ قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار است که اگر هر دلار را ۳۰ هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید ۲۷۰ یا ۲۸۰ و یا ۲۹۰ میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می‌کنید، در واقع روزانه میلیون‌ها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می‌کنید. وزیر پاکدست باید دقت بیشتری داشته باشد و این سوال مطرح است چرا شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آنها واگذار نمی‌کنید؟

نوروزی تاکید کرد: تأخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان علیرغم قول‌ها چرا همچنان صورت نگرفته است، تأخیر در این کار و طولانی شدن پذیرش خودروهای پر تیراژ در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه گذاران و سهامداران چرا صورت می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در رابطه با قیمت سیمان در بازار، گفت: آقای وزیر شما در مورد سیمان گفته‌اید که قیمت آن از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۹ هزار تومان کاهش دادید در حالی که سیمان امروز در کارخانه کیسه‌ای ۲۳ هزار تومان تحویل داده می‌شود لذا باید پرسید چرا ۴۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و این مبلغ در این بین به کجا می‌رود؟ در واقع ۲۰ هزار تومان برای هر کیسه که روزانه هزاران هزار کیسه تولید می‌شود به جیب کدام دلال‌ها می‌رود؟

وی ادامه داد: اگرچه آقای فاطمی امین عضو کمیته پولشویی است اما تاکنون یک بار هم در این کمیته شرکت نکرده‌اند لذا باید از ایشان پرسید چرا در کمیته پولشویی شرکت نمی‌کنند؟

وی در پایان با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار مورد گزارش مشکوک آمده اما حتی یک مورد بررسی نشده است، افزود: چرا سامانه تجارت را به مرکز پولشویی وصل نمی‌کنید.

هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه دهم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه دو را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این دو از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!

وی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: شما امید میلیون‌ها ایرانی بوده و هستید؛ آن روز که انتخاب شدید سنگینی مسئولیتتان را درک کردید و در جلب اعتماد ایرانیانی که از گرفتاری سنگینی اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از کرونا و هزاران هزار درد دیگر اما پای صندوق آمدند و پای هزار امید و آرزو ایستادند تا نمایش کارآمدی و مبارزه همه جانبه با فساد و رسیدگی عاجل به مشکلات خلق‌الله را در این دولت و در قامت بزرگمردان اجرایی همچون شما ببینند.

چنارانی ادامه داد: هزاران هزار بارقه امید و نگاه‌های منتظر، منتظر تصمیم سریع‌الاجابه شما است تا زندگی‌های زیادی که به خاک سیاه نشسته، اوضاع بد اقتصادی، شرایط سخت بورس، سفره‌های آب رفته مردم، مسکن، صنعت و کلاف سردرگم ماجراهای خودرو و جالب‌تر اینکه بازاری که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده و نه میلیون‌ها سهامدار مرتبط در این حوزه رضایت ندارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: شما همگی در نطق‌ها و تذکرات کتبی و شفاهی روزانه درد مردم هر کوی و برزن را در مجلس بازگو می‌کنید؛ مجدداً افتخار می‌کنیم مجلسی که مقام معظم رهبری به عنوان انقلابی‌ترین مجلس پس از انقلاب از آن یاد کرد و معظم له تک تک نمایندگان مردم را خطاب کردند؛ مجلسی که در آن شاهد حضور نمایندگان، جوانان پرانگیزه، با ایمان، تحصیلکرده و کارآمد در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سابقه نمایندگی هستیم؛ ایشان مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش خطاب کردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شخصی سقف خانه‌اش ترک برداشت، وی به همسرش گفت بهار و تابستان آمد چه زمانی می‌خواهی سقف خانه را تعمیر کنی؟ پاییز آمد، اولین باران پاییزی سقف خانه‌اش را خراب کرد؛ سخنان فاطمی امین در روز رأی اعتماد را چندین بار گوش کردم و وی بیش از ۲۰ بار تأکید کرد که ان شاء الله درستش می‌کنیم. بهار و تابستان به پایان آمده و پاییز سخت و سرد از راه رسیده است لذا نباید منتظر ماند و بی‌تدبیری کرد. باید برای خرابی سقف منزل مردم تدبیر کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت اظهار کرد: آقای وزیر دوران ان شاء الله و ماشاء الله تمام شده است، مردم بعد از یک سال می‌خواهند عمل و اقدامی از شما ببینند؛ آن‌گونه شما از رشد اقتصادی و رسیدن به عرض صحبت کردید که باورمان شد اما مردم کار و اقدام انقلابی می‌خواهند، مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند، قیمت مصالح ساختمانی و خوار و بار لحظه به لحظه بالا رفته و بازار کاملاً رها شده است.

وی گفت: آقای وزیر خبر دارید کارخانه لاستیک، لاستیک‌های زیادی را دپو کرده تا گران‌تر بفروشند؟ مشکلات اصلی کامیون‌داران این مرز و بوم دقیقاً همین موضوع است.

چنارانی تصریح کرد: در حوزه تورم عنوان کردید بعد از یک سال به نصف سال قبل می‌رسد، اما می‌توانید پاسخ دهید زیرا پاسخ هیچ کنترل نشده و روند صعودی به خود گرفته است؛ در واقع این رویه بیانگر ناتوانی در حوزه کنترل بازار است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت بیان کرد: مدیران وزارتخانه شما پشت تریبون خوب حرف می‌زنند و استدلال روی کاغذشان عالی است اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند، آقای وزیر سه ماه طول کشید استیضاحتان از کشوها خارج و به صحن مجلس برسد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: فقط شش ماه دیگر برای ارائه گزارش به مردم فرصت دارید؛ آنچه امروز در کف بازار می‌بینید متأسفانه بیانگر نارضایتی مردم است که ۳۰ درصد آن به وزارت صمت بازمی‌گردد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر صمت گفت: باید از شما و تیم‌تان تقدیر کرد زیرا بعد از کسب رأی اعتماد از مجلس و با توجه به دغدغه‌های مردم و رهبری بلافاصله کارهای اساسی در حوزه خودرو انجام دادید از جمله افزایش قیمت خودروهایی که بیشتر ارابه مرگ هستند تا خودرو و این در حالی است که طبق آمار می‌توان مشاهده کرد کشته سالیانه و مصدومان سوانح چقدر است؛ جالب است برای به دست آوردن ارابه مرگ هزاران بلا سر مردم می‌آید. قرعه‌کشی توهین مسلم به شعور مردم ایران است و روش آن نیز غلط بوده و عادلانه نیست.

وی گفت: آرزو داریم روزی در دست هر ایرانی فقط یک کارت باشد و با همان یک کارت تمام خدمات ارائه شود اما امروز متأسفانه در یک خانواده سه خودرو وجود دارد و افراد برای اعضای دیگر نیز اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند و این در حالی است که در برخی از خانواده‌ها حتی یک چرخ نیز ندارند چه برسد به دوچرخه و اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند که هیچ‌گاه به نام آنها قرعه‌ای خارج نمی‌شود.

چنارانی اظهار کرد: مجلس امروز باید فریاد بزند، انحصار خودروسازی و استانداردهای جهانی دو موضوع مهم است؛ در مجلس اجازه داده شد یکسری خودروها با استانداردهای روز دنیا وارد بازار شود؛ نمایندگان امروز مخالف رأی می‌دهند اما اگر از فردا به وزیر صمت تذکری داده شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد لذا انحصار خودروسازی در کشور باید بشکند. آقای وزیر شما قدرت اجرایی دارید و می‌دانید چه مافیای پشت واردات خودرو وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت گفت: به عنوان رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها می‌گویم امیرکبیر در سال ۱۸۵۱ در اولین نمایشگاه لندن برای ایران ۹۲ متر غرفه گرفت اما امروز این پست توسط وزیر به روابط عمومی خندوانه داده شده است، خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده‌ایم، این چه وضعی است.

تکمیل می‌شود..

کد خبر 616097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.