اکنون زمان مناسبی برای استیضاح وزیر صمت نیست/دولت جایگزینی برای فاطمی‌امین ندارد

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: اکنون وقت مناسبی برای استیضاح فاطمی‌امین نیست، زیرا دولت فعلاً مهره‌ای که به این میزان در صنعت اشراف داشته باشد در اختیار ندارد.

عباس هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در موضوع استیضاح وزیران، نمایندگان مجلس به نظرات بخش خصوصی توجهی ندارند؛ اکنون نیز مسائلی بین دولت و مجلس به وجود آمده که منجر به استیضاح وزیر صمت شده است.

وی افزود: در شرایط فعلی برخی مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت کلان و خارج از حیطه عملکرد وزارتخانه است. عمده مشکلاتی که گریبانگیر صنعت است کلان بوده و وزیر صمت به تنهایی نمی‌تواند آن را رفع کند. برای رفع معضلات فرابخشی و مشکلات کلانی که وجود دارد، نیازمند هماهنگی بین وزارت صمت، اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، گمرکات و سیستم بانکی هستیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: سیاست‌های انقباضی که در سیستم بانکی اتخاذ شده مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است؛ اکنون بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات شرط ۲۰ درصد تودیع سپرده‌های ثابت بدون بهره بانکی را اجباری کرده‌، ضمانت‌نامه‌هایی دریافت می‌کنند و میانگین رسوب کف حساب واحدهای تولیدی را مبنای ارائه تسهیلات قرار داده‌اند.

هاشمی اضافه کرد: صنعتگر در کشور ما هیچ قداستی ندارد. پروانه کسب کارخانه‌ها در بانک به عنوان وثیقه مقبول نمی‌شود و حتی سرقفلی‌ها نیز بی‌اعتبار است. در چنین مواردی وزارت صمت هرچند باری که اقدام کند نیز با توجه به به عملکرد سیستم بانکی، بی‌تأثیر خواهد بود. بانک‌ها هم مقصر نیستند و با کمبود منابع مواجه شده‌اند، بنابراین باید سیاست‌های کلی با هماهنگی فرابخشی اجرایی شود.

احتمالاً استیضاح وزیر صمت ناشی از عملکرد وی در حوزه خودرو است

وی تصریح کرد: احتمالاً استیضاح وزیر صمت بیشتر ناشی از عملکرد وی در حوزه خودرو است. انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران بازوی مشورتی وزارت صمت است. درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و کالای تقلبی، هر هفته جلسات مشترکی با حضور وزیر صمت برگزار می‌شود. کارگروه رسانه‌ای ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق در وزارت صمت تشکیل شده تا از ظرفیت‌های رسانه‌ای به صورت چندوجهی برای ترویج مصرف کالای داخلی و مبارزه با پدیده شوم قاچاق استفاده کنیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: عمق‌بخشی به تولیدات داخلی و توسعه شبکه خدمات پس از فروش ازجمله مواردی است که با وزارت صنایع بررسی شده و در حال پیشروی است. برخی اختلاف‌نظرها با وزارت صنایع داریم اما همه این موارد کارشناسی است.

هاشمی با تاکید بر اینکه اکنون بزرگ‌ترین مشکلی که خارج از عهده وزارت صمت بوده، تأمین منابع مالی مورد نیاز این وزارت است، افزود: در این راستا با توجه به محدودیت منابع بانک‌ها، بهترین روش، فروش اوراق قرضه برای تسهیلات صنعتی از محل جذب نقدینگی مردم است به نحوی که بانک‌ها نقدینگی‌ها را جذب کنند و اوراق قرضه به آنان بفروشند و این پول صرف تسهیلات‌دهی به بخش صنعت شود.

عملکرد فاطمی‌امین درمجموع از همه وزرای کابینه دولت سیزدهم بهتر است

وی ادامه داد: با اجرای این طرح علاوه بر کمک به تولید، نقدینگی اضافه ایجاد نشده است. عملکرد فاطمی‌امین در مجموع از همه وزرای کابینه دولت سیزدهم بهتر است. با توجه به مشکلات کلان و معضلات فرابخشی وزارت صمت، وزیر فعلی که حوزه تخصصی فعالیتش صنعت، معدن و تجارت بوده، قابل قبول است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: بسیاری از مشکلات تقنینی است و برای رفع آن نیازمند ورود نمایندگان مجلس هستیم. نظارت جدی بر رعایت سهم مجوزهای ملوانی، پیله‌وری، کولبری و مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی باید انجام شده تا از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود. این اقدامات نیازمند ورود مجلس بوده و از اختیارات وزیر صمت خارج است.

هاشمی اضافه کرد: روزآمدسازی قوانین در جهت تسهیل چرخه تولید با رویکرد کاهش تصدی‌گری دولت باید در دستور کار مجلس قرار گیرد. گلایه صنعتگران حوزه لوازم خانگی از دولت این است که ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری دستوری اعلام می‌کند.

ستاد تنظیم بازار هیچ نظارتی بر بازار مواد اولیه ندارد

وی تصریح کرد: درحالی‌که میزان عرضه و قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی با قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود، ستاد تنظیم بازار انتظار دارد یک تولیدکننده لوازم خانگی، تولیدات خود را با قیمت‌های تعیین شده به فروش برساند، این در حالی است که ستاد تنظیم بازار هیچ نظارتی بر بازار مواد اولیه ندارد. به جرأت می‌توان گفت ۶۰ درصد مواد اولیه واحدهای تولید از بازار آزاد تهیه می‌شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: بخشی از مشکلات وزارت صمت ناشی از قوانینی است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان اجرا می‌کند؛ همچنین عمده مشکلات این وزارتخانه خارج از حیطه اختیارات این وزارتخانه است.

هاشمی اضافه کرد: وقت مناسبی برای استیضاح فاطمی‌امین نیست زیرا دولت فعلاً مهره‌ای که به این میزان در صنعت اشراف داشته باشد در اختیار ندارد، همچنین انتخاب یک وزیر جدید تا زمانی که بتواند بر کار مسلط شود مجدداً زمان زیادی را از این وزارتخانه سلب خواهد کرد و سوءمدیریت در داخل کشور به همراه تحریم‌ها صنایع را زمین‌گیر می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت صمت از اوراق گام برای کمک به تولیدکنندگان استفاده کرد که برای صنایعی که مواد اولیه در آن نقش قابل توجهی دارد مؤثرتر است و در صنعت لوازم خانگی تأثیر چندانی ندارد.

قیمت‌گذاری دستوری برای لوازم خانگی سم است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: لازم است قیمت‌گذاری دستوری از لوازم خانگی حذف شده و اجازه دهند رقابت بین تولیدکنندگان مختلف ایجاد شود. قیمت‌گذاری دستوری برای لوازم خانگی سم است.

هاشمی خاطرنشان کرد: اصلاح رفتار بانک‌ها نیز ضروری است، همچنین پیشنهاد می‌شود صورت‌های مالی شرکت‌ها مبنای واگذاری تسهیلات به واحدهای صنعتی باشد.

کد خبر 615429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.