سایه سنگین ترافیک بر سر نصف جهان

عوامل متعددی باعث به وجود آمدن ترافیک در کلان‌شهر اصفهان شده است که می‌طلبد هر ارگان وظیفه خود جهت کنترل و کاهش ترافیک شهر را به درستی انجام دهد تا شاید سایه این معضل کمی کم‌رنگ و عبور و مرور شهروندان در شهر تسهیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از سیاست‌های مدیریت شهری اصفهان در دوره ششم تقویت حمل‌ونقل همگانی، توسعه و ساخت خطوط یک و دو مترو بوده و در تلاش برای ساماندهی منابع و تجهیزات در حوزه حمل‌ونقل است تا علاوه‌بر خدمت‌رسانی به شهروندان به کنترل ترافیک در سطح شهر کمک کند.

توسعه وسایل نقلیه برقی به‌منظور کاهش آلودگی هوا، استقبال بیشتر شهروندان از حمل‌ونقل شهری و در نهایت کاهش ترافیک از دیگر اولویت‌های شهرداری است که در این ارتباط تفاهمنامه‌ای برای خرید اتوبوس برقی امضا شده است و مطالعات لازم برای بررسی این موضوع که اتوبوس‌ها در چه خطوطی استفاده شود، در دست انجام است.

در حال حاضر مدیریت شهری اصفهان در راستای کنترل و کاهش ترافیک سطح شهر طرح‌ها و اقدامات زیرساختی در دست اقدام دارد که از جمله مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های جدید، کاهش آلودگی هوا، کاهش میزان ترافیک در معابر مرکزی شهر و آلودگی‌های صوتی، بصری و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل همگانی است. همچنین ترافیک شهر به ویژه در ساعات ابتدایی روز و بعدازظهرهای به ویژه بعد از بازگشایی مدارس همچنان به چشم می‌خورد و نیاز است مدیریت شهری و سایر ارگان‌های ذی‌ربط چاره‌ای برای کاهش ترافیک بیندیشند.

معابر اصفهان بر اساس طرح تفصیلی احداث نشده است

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه چند عامل باعث به وجود آمدن ترافیک در کلان‌شهر اصفهان شده است، اظهار می‌کند: معابر اصفهان به صورت کامل طبق طرح تفصیلی احداث نشده است، همچنین برخی از ادارات دولتی طی سال‌های گذشته در مرکز شهر مستقر شدند که می‌طلبد این ادارات به مرور زمان از مرکز شهر خارج و به حاشیه شهر منتقل شوند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از مدارس غیردولتی، مهدهای کودک، مدارس غیرانتفاعی، راهنمایی، دانشگاه‌های علمی و کاربردی، پیام‌نور و غیرانتفاعی در محلات، خیابان‌های مرکز شهر به صورت غیرقانونی در ساختمانی که کاربری مسکونی دارد، مستقر شدند و آن را به کاربری آموزشی تبدیل کردند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: زمانی که دانشجویان و دانش‌آموزان با سرویس‌های مربوطه یا خودروی شخصی در مرکز شهر تردد می‌کنند، ترافیکی در سطح شهر ایجاد می‌شود که به یک معضل تبدیل شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر آموزش و پرورش و وزارت علوم اجازه نمی‌داد مراکز آموزشی در مرکز شهر مستقر شوند و در حاشیه شهر مانند مناطق دو، چهار، ۱۱ و ۱۵ مستقر می‌شدند، این سطح و حجم از تردد در مرکز شهر را شاهد نبودیم.

خیابان‌های شهر گنجایش دوطرفه شدن را ندارد

فلاح می‌گوید: یکی دیگر از عوامل ترافیک که از دید مدیریت شهری شاهد آن هستیم، نبود مدیریت صحیح در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک است، از این‌رو باید به سمت‌وسویی حرکت کنیم که برخی از خیابان‌ها یک طرفه شود، چرا که گاهی خیابان‌های شهر گنجایش دوطرفه شدن را ندارد.

وی با بیان اینکه بعضی از خیابان‌های اصفهان باید مانند تهران، یک‌طرفه شود، می‌افزاید: این طرح نیازمند کار کارشناسی است، اما باید بعضی از خیابان‌های اصفهان یک‌طرفه شود تا از حجم تردد در خیابان‌ها کاسته شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی ترافیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح می‌کند: تمام ادارات باید در راستای فرهنگ‌سازی ترافیک در سطح شهر اقدام شود، به عنوان مثال کارمندان نباید برای مراجعه به محل کار خود با وسیله شخصی تردد کنند، زیرا به ترافیک شهر دامن می‌زنند.

کارمندان باید با سرویس یا دوچرخه در محل کار حاضر شوند

وی اضافه می‌کند: کارمندان باید ملزم شوند با سرویس یا وسایل حمل‌ونقل عمومی به محل کار خود مراجعه کنند، همچنین باید کارمندان به استفاده از سرویس، دوچرخه، اتوبوس و در کل ناوگان حمل‌ونقل عمومی تشویق شوند و بودجه و اعتباری به حقوق آنها اضافه شود.

فلاح می‌گوید: سخت‌گیری‌هایی باید ایجاد شود تا کارمندان با خودروی شخصی در محل کار حاضر نشوند و نتوانند خودروهای شخصی خود را به سطح شهر و ادارات بیاورند، لذا در این راستا باید فرهنگ‌سازی شود.

وی اظهار می‌کند: نسبت به دورکاری برخی مشاغل باید توجه ویژه‌ای صورت گیرد و برای مشاغلی که می‌توانند به صورت دورکاری اقدام کنند باید دورکاری اعمال شود، چرا که دولت نیز در گذشته این موضوع را مصوب کرده بود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: یکی از موضوعاتی که در شهرداری باید مورد توجه قرار گیرد این است که کارمندی که ساکن منطقه چهار است، نباید برای کار به منطقه دو یا ۱۱ اعزام شود، زیرا این موضوع علاوه‌بر هزینه سرویس و حمل‌ونقل سبب افزایش حجم ترافیک در سطح شهر می‌شود.

کارمندان شهرداری در ادارات منطقه محل سکونت خود مشغول به کار شوند

وی تصریح می‌کند: شهرداری باید تدابیری بیندیشد تا هر فرد نزدیک به منطقه سکونت خود در ادارات مشغول به کار شود، مگر اینکه آن فرد زمینه یا تخصصی در آن اداره نداشته باشد که ناچار باشد در اداره دورتری مشغول به کار شود.

فلاح با بیان اینکه شهروندان باید کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و سفرهای درون‌شهری خود را با حمل‌ونقل عمومی انجام دهند، اضافه می‌کند: شهرداری باید بیشترین خدمات را در زمینه اتوبوس، مترو و تاکسی به شهروندان ارائه دهد، اگر ناوگان حمل‌ونقل عمومی به خوبی در اختیار شهروندان باشد، برای استفاده از آن تشویق می‌شوند.

وی یکی از مشکلات استفاده نکردن مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی را سرفاصله‌های زیاد می‌داند و می‌گوید: در این صورت شهروندان برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استقبال نمی‌کنند، از این‌رو شهرداری باید از نظر کمی و کیفی حمل‌ونقل عمومی را ارتقا و توسعه دهد تا شهروندان بیشتر به این سمت‌وسو حرکت کنند.

تأثیر رفتارهای ترافیکی و توسعه حمل‌ونقل عمومی بر بهبود ترافیک سطح شهر

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ترافیک در سطح شهر، اظهار می‌کند: رفتارهای ترافیکی باید بهتر شود، چرا که این موضوع حدود ۱۵ درصد در ترافیک شهر تأثیرگذار است، همچنین ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید بهبود و توسعه یابد.

وی با اشاره به وظیفه مدیریت شهری در کنترل و کاهش ترافیک، ادامه می‌دهد: آنچه بر عهده مدیریت شهری بوده، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهبود حمل‌ونقل و ترافیک شهر است، طبق قانون در اختیار قراردادن امکاناتی برای پلیس راهور و تهیه و نصب دوربین‌های کنترلی برای استفاده و هدایت بهتر از دیگر وظایف مدیریت شهری است که مورد توجه قرار دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص لزوم همکاری مدیریت شهری و پلیس راهور، تصریح می‌کند: هماهنگی‌های لازم بین مدیریت شهری و پلیس راهور در راستای کنترل و کاهش ترافیک در سطح شهر اصفهان راهگشا بوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر توجه به توسعه زیرساخت اصلی و سایر موارد از جمله بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط مدیریت شهری در حال انجام است تا از معضلات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر کاسته شود.

کد خبر 615338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.