برای ایمن بودن در آشپزخانه باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، نکات ایمنی در آشپزخانه منازل را تشریح کرد.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر لزوم رعایت توجه به مسائل ایمنی هنگام پخت‌وپز در آشپزخانه، اظهار کرد: شیلنگ‌های فرسوده اجاق‌های گاز باید به‌صورت دوره‌ای بازدید شود و اگر فرسودگی دارد، نسبت به تعویض آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه اجاق‌های گاز باید دارای ترموکوپل باشد تا اگر شعله آن خاموش شد، نشت گاز و انفجار اتفاق نیفتد، ادامه داد: بازدید از بست‌ها و گازکشی استاندارد و طول شیلنگ گاز که نباید از ۱.۵ متر بیشتر باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه هر وسیله گازسوز باید شیلنگ جدا از لوله گاز داشته باشد، خاطرنشان کرد: از مجاورت اجاق گاز داخل منازل، نباید سیم و کابل برق عبور کند.

وی با بیان اینکه نسبت به بازدید از دودکش‌های آبگرم‌کن و سرویس دوره‌ای آن باید اقدام شود، افزود: در سال‌های اخیر این آبگرمکن‌ها در قسمت تراس منازل نصب می‌شود که خطرات بسیار کمتری دارد.

کاوه‌آهنگران ادامه داد: ماشین‌های لباسشویی و ظرف‌شویی باید کلید محافظ جان داشته باشد و در زمان ترک طولانی‌مدت منزل یا سفر، انشعاب آب و گاز منزل باید قطع شود، اما به دلیل استفاده یخچال، قطع برق لزومی ندارد.

وی افزود: اگر شهروندان یکی از سیلندرهای خاموش‌کننده همچون پودر و گاز یا co2 برای منزل تهیه و در جای مناسب نصب کنند، در زمان وقوع حادثه و در صورت آمادگی و آموزش قبلی، می‌توانند از گسترش خسارت‌های ناشی از حوادث جلوگیری کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در صورتی که هنگام آشپزی روغن داغ آتش بگیرد، با قراردادن در ظرف، می‌توان از وقوع حریق جلوگیری کرد؛ به هیچ عنوان نباید از آب برای خاموش کردن آن استفاده کرد.

کد خبر 615320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.