برای ایمنی در منزل باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، نکات لازم را جهت ایمنی منازل تشریح کرد.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در منازل مسکونی، اظهار کرد: جمع‌آوری ضایعات در منزل اقدامی بسیار خطرناک است و باید از محیط منزل خارج شود.

وی با بیان اینکه نگهداری ضایعات در انبارها، راه‌پله یا پشت‌بام در زمان حریق پیامدهای ناگواری به همراه دارد، ادامه داد: در فصل پاییز جمع‌آوری برگ و ضایعات درختان و آتش زدن آنها علاوه بر اینکه بر میزان آلودگی هوای شهر می‌افزاید، گاهی با از خارج شدن کنترل آتش از دست افراد، باعث حریق گسترده در محل می‌شود، لذا توصیه می‌کنیم شهروندان از انجام این اقدامات پرهیز کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از وظایف آتش‌نشانی، خارج کردن حیوانات وحشی از منازل است، خاطرنشان کرد: در فصل سرد سال، حیوانات نیاز دارند شب‌ها داخل محیط‌های گرم بروند، لذا صبح‌ها زمانی که قصد روشن کردن خودرو را دارید، چند ضربه به کاپوت یا زیر ماشین بزنید تا در صورتی که حیوان به آن پناه برده است، خارج شود.

وی اضافه کرد: شهروندان باید درهای مکان‌هایی همچون زیرزمین و انباری‌ها را به گونه‌ای ببندند که امکان ورود حیوانات به آن وجود نداشته باشد و در صورت مشاهده حیوانات وحشی، مراتب را از طریق تماس با سامانه ۱۲۵ به آتش‌نشانی اطلاع دهند.

کاوه‌آهنگران با اشاره به لزوم چیدمان صحیح وسایل روی پله‌ها، تصریح کرد: گاهی افراد با توجه به استفاده از آسانسور در مجتمع‌های مسکونی، از پله‌ها برای چیدن وسایل استفاده می‌کنند که این اقدام در زمان امدادرسانی باعث کند شدن سرعت عملیات نجات یا اطفای حریق و امدادرسانی آتش‌نشانان می‌شود.

وی با بیان اینکه سیم‌کشی برق ساختمان‌ها به‌ویژه در فصل بارندگی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: کلید و پریزها باید محافظ داشته باشد تا دچار اتصالی نشود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به رعایت نکات ایمنی در ارتباط با استفاده از آسانسور، افزود: اگر آسانسور دچار ایست یا حادثه شد، شهروندان اطمینان داشته باشند که هوای درون کابین تمام نمی‌شود و آسانسور سقوط نمی‌کند، لذا در این مواقع با حفظ خونسردی، زنگ آسانسور را بزنند یا با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند تا بلافاصله نیروهای این سازمان به محل اعزام شوند و عملیات نجات محبوسان را انجام دهند.

کد خبر 615317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.