تعلیم و تربیت رکن اصلی تمدن‌سازی است

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نیروی انسانی در اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور نام برده می‌شود و تعلیم و تربیت رکن اصلی تمدن‌سازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد محمودزاده امروز _چهارشنبه چهارم آبان‌ماه_ در گردهمایی شورای مؤسسان مدارس غیردولتی استان اصفهان، اظهار کرد: آموزش و پرورش به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب به عنوان کانون خلق دنیای آینده و سنگ بنای فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه به شمار می‌رود. بدون تردید رشد و توسعه نظام آموزش و پرورش، در گرو اجرایی کردن اسناد بالادستی به ویژه تحقق سند تحول بنیادین و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی افزود: نیروی انسانی در اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور نام برده می‌شود و تعلیم و تربیت رکن اصلی تمدن‌سازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در راستای اجرایی سازی و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین عناصر کلیدی علم و پژوهش، تربیت نیروی انسانی و کادر سازی و جوان‌سازی مدیریت نظام سیاسی اجتماعی کشور و موضوع تربیت، نیازمند تلاش تمام ذی‌نفعان جهت پیشبرد اهداف در نظام تعلیم و تربیت و عملیاتی شدن آن هستیم و باید نگاه ملی و فرابخشی به این نهاد تعلیم و تربیت داشته باشیم.

وی گفت: اگر قرار است تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی با برجستگی‌های علمی، اعتقادی، اخلاقی، مؤمن، بصیر، شجاع، ولایتمدار، ظلم ستیز، جهادگر، معتقد به اخلاق اسلامی، کارآفرین و مقتصد و در یک کلمه تربیت تمام ساحتی داشته باشیم، همگان باید پای کار باشند، زیرا انجام این مأموریت عظیم و سنگین با مشارکت نهادهای مختلف مردم و دستگاه‌های دولتی امکان‌پذیر است.

۱۳ آبان، اقتدار نظام را به رخ دشمن خواهد کشید

محمودزاده با ابراز گلایه از مؤسسان و مدیران مدارس غیردولتی از اینکه در این فضای آشوب در آن‌ها تا حدی هیجان غالب بود، اظهار کرد: انتظار داشتیم که این مراکز با حمایت‌های جدی از نظام و انقلاب در قالب بیانیه‌ها و حضور فضای مجازی ورود پیدا کنند، تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی همراه ما هستند، اما با توجه به اینکه تعداد آن‌ها خیلی کم است، آنقدر اثرگذار نیست.

وی ادامه داد: حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند و روز ۱۳ آبان حضور معنوی خوب را از مدارس غیردولتی و دولتی در کنار این موضوع برای حمایت از آرمان‌های انقلاب، شهدا، به رخ دشمنان اسلام و انقلاب می‌کشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مأموریت اصلی آموزش و پرورش، تربیت انسان و خلق سرمایه انسانی است، خاطرنشان کرد: دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در زمینه‌های مختلف سخت‌افزاری اقدام کرده است که تا این لحظه توفیقی نداشته است. فرزندان و دانش‌آموزان ما علاقه‌مند هستند که مورد توجه قرار گیرند و اگر این کار را انجام ندهیم و به آنها در مدارس و کلاس‌های درس سر نزنیم، دیگران آنها را تحویل می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بخش نرم‌افزاری همچون تهاجم فرهنگی، مدل جدیدی از حضور دشمن است، افزود: دشمن از فرصت دو سال دوران کرونا و حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی استفاده کرد، غفلت‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفت، فضای مجازی فرزندان ما را به آغوش کشید و دشمن مشتاقانه وارد این فضا شد.

وی با اشاره به اینکه دشمن فضای مجازی را بستر خوبی برای ورود به تربیت کودکان و نوجوانان و خانواده دید، تصریح کرد: لازم است آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی، هنرمندانه و با برنامه‌ریزی کامل در این زمینه و در بخش‌های فضای مجازی، فرهنگی و آموزشی اقدام کنند؛ ندائی که از دشمن برمی‌آید، ورود به مدارس و مراکز آموزشی است و ما نباید اجازه ورود آنها را در حوزه نرم‌افزاری بدهیم.

محمودزاده در خصوص اینکه نگاه و ورود جدی بر موضوع تنگ‌نظرها در بعضی استان‌ها بر مدارس غیردولتی ضروری است، افزود: بر اساس "استحکام بنای استقرار" قانون اجازه داده است تا آئین‌نامه‌های موجود برای مدارس احداثی بعد از سال ۱۳۹۸ اجرایی شود، برای سایر مدارس "استحکام بنای نسبی" که امسال در پنج فروردین به اتمام رسید در همان مکانی که پایان یافته است توسط شورای نظارت استان‌ها به اندازه‌ای می‌توانند آن را مصوب و تمدید کنند؛ همچون سال‌های گذشته که این شاخص‌ها وجود داشته است و این موضوع اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است که به‌زودی در صحن علنی مصوب خواهد شد.

وی درباره اینکه برای مدارسی احداث شده بعد از سال ۱۳۹۸ هر آئین‌نامه‌ای متناسب با آئین‌نامه ۶۹۷ باید اجرایی شود، افزود: اگر مدارس استیجاری و احداثی از سال‌های گذشته هستند، مطابق قانون آئین‌نامه‌های استحکام بنای نسبی شکل بگیرند و مجلس این را پذیرفته است و در پی تعیین شاخص‌های هستیم و سازمان نوسازی هم برای اجرای آن باید کمک و همکاری کند.

لزوم واگذاری کاربری‌های آموزشی غیر استفاده به مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مباحث بیمه و تغییر کاربری مدارس، موضوع استانی است، تصریح کرد: معلمان غیردولتی به میزان ساعت تدریس باید بیمه شوند، اما بعضی استان‌ها، سازمان تأمین اجتماعی سختگیرانه عمل می‌کند؛ به عنوان مثال معلمی با چهار سال تدریس، ۴۸ ساعت بیمه می‌شود، یا تغییر کاربری مسکونی که برخی افراد منزل مسکونی را به مدارس غیردولتی اجاره داده‌اند، اما با اعلام تبدیل آن به کاربری آموزشی، سنگ‌اندازی می‌شود.

وی درباره موضوع واگذاری کاربری‌های آموزشی مدارس، بر اساس قوانین مجلس شورای اسلامی، گفت: کاربری‌های آموزشی در صورتی که سازمان آموزش و پرورش نیاز ندارد، باید به مدارس غیردولتی واگذار شود؛ این مسئله مشکل استان را رفع خواهد کرد، چراکه یکی از شاخص‌های ارزیابی در استان‌ها این است که اگر در منطقه‌ای و شهرستانی‌هایی، ساختمان مازاد بدون استفاده آموزش و پرورش است، واگذاری آن با اولویت مدارس غیردولتی انجام شود و چنانچه چنین ساختمان‌های نیست، تبدیل به احسن شود.

اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۸ برای پرداخت تسهیلات به مدارس غیر دولتی

محمودزاده در خصوص اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام، اظهار کرد: به عنوان مثال فرد خیری مدرسه‌ای را احداث کرده است، اما سهم دولت مانده است، امسال رئیس جمهور به این امر ورود پیدا کرده‌اند که اگر دستگاه و مجموعه‌ای وارد این مباحث نشود، دولت اقدامات لازم را اجرایی خواهد کرد، چراکه زمین‌هایی از ۴۵ سال پیش در استان‌ها وجود دارد که از ۱۰۰ تا ۲۰۰ پروژه که مخروبه شده و محل اعتراض عموم است.

وی با بیان اینکه امسال حدود ۸۰۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۸ برای پرداخت تسهیلات به مدارس غیر دولتی در نظر گرفته شد، افزود: مسائل شهریه مدارس غیر دولتی که شهریه‌های آن‌ها زیر ۱۰ میلیون تومان بود، ۴۵ درصد افزایش داده شد، شهریه مدارس ۱۰ تا ۲۰ میلیون را حدود ۳۰ درصد و بالای ۲۰ میلیون را نیز هزینه‌ها تغییر داد و ۳۸ درصد به هزینه‌های فوق برنامه این مدارس اضافه شده است؛ برای اولین بار شرایط خوبی برای استان‌هایی که پایه ضعیفی داشته‌اند با این امر اقدامات مناسبی صورت گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به واگذاری تسهیلات به مدارس غیردولتی، بیان کرد: تا سال گذشته ارائه این تسهیلات صفر بوده است، امسال با آغاز گام‌هایی از محل تبصره ۱۸ با وزارت تعاون، عدد خوبی را اعلام کرده است که با برنامه‌ریزی ارائه وام با تسهیلات کم‌بهره دیگر مشکلاتی وجود نخواهد داشت، لذا بر اساس درخواست‌ها و حضور در روستا و مدارس به نوعی کمک‌هایی صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برای بیمه تکمیلی معلمان غیردولتی با بیمه دانا رایزنی کردیم، همچنین موضوع شناسه ساختمان‌ها بخش‌نامه‌های آن به‌زودی به مدارس ابلاغ خواهد شد؛ سال گذشته حدود ۱۷۶ هزار نفر به ازای هر دانش‌آموزان به مدارس دولتی هزینه پرداخت شده است که طی ۱۰ سال گذشته دولت‌ها هزینه‌ای پرداخت نکرده بودند.

مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش یکی از راهبردهای جدی دولت

محمودزاده مبحث مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش را یکی از راهبردهای جدی دولت دانست و اظهار کرد: در سند تحول دولت اشاره شده است که با واگذاری‌های جدید بدون سودبری شخصی، به دنبال مدارسی هستیم که تأسیس و اداره مدارس را با حمایت‌های و مشارکت‌ها دولتی، برای آینده آموزش داشته باشیم و علاقه‌مند هستیم از ظرفیت خیریه‌ها، گروه‌های جهادی و واقفان برای مرحله نخست مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش استفاده شود؛ در این طرح دولت نیز حمایت‌ها و مشارکت خود را خواهد داشت، اما تأسیس و اداره مدرسه به دست مردم خواهد بود.

وی درباره اینکه در مرحله دوم این طرح به موضوع مدارس هیئت امنایی ورود پیدا خواهیم کرد، افزود: در این طرح نقش مردم و انجمن‌های اولیا و مربیان در مدرسه‌داری تقویت خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول و راهبردی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، گفت: معلمان، عنصر اصلی این سند هستند و به دنبال صلاحیت‌های علمی و تخصصی و استانداردسازی آموزش هستیم؛ مهندسی کیفیت در آموزش و پرورش در سند تحول سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و رویکردهای جدید تربیتی نیز اجرا می‌شود که در قالب این سند به دنبال ایجاد مدیریت یکپارچه و منعطفانه با واگذاری امور به خود مدارس استان‌ها هستیم.

کد خبر 614897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.