حفظ و حراست از ابنیه تاریخی برای جذب گردشگر/ بافت‌ فرسوده سمنان احیا می‌شود

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حفظ و حراست از ابنیه تاریخی برای جذب گردشگر، از دست دادن ۷۰ درصد از نخبگان اصفهان، احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری سمنان، ظرفیت‌های متنوع و ارزشمند شهر اراک برای گردشگری، مشکل‌ساز شدن نبود مجوز تجاری برای پردیسان قم و رفع معضل فاضلاب مسکن مهر؛ دغدغه مدیریت شهری گلپایگان را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

حفظ و حراست از ابنیه تاریخی برای جذب گردشگر

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اولویت‌های کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان از جمله گردشگری برای شهر، اظهار کرد: ظرفیت و قابلیت گردشگری شهر اصفهان بسیار زیاد است و به جرئت می‌توان گفت شهر اصفهان در زمینه گردشگری جزو ۱۰ شهر اول جهان است، اما وظیفه مدیریت شهری و سایر مسئولان ذی‌ربط این بوده است که اصفهان را بیش از پیش به دنیا معرفی کنیم، نسل جدید دنیا باید از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اصفهان آگاهی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اقدامی که باید در زمینه معرفی اصفهان به دنیا انجام گیرد، بسترسازی برای جذب و ورود گردشگر به این شهر است، ساخت هتل نخستین اقدام در این زمینه بوده است که دوره ششم شورای اسلامی شهر عوارض ساخت هتل را تقریباً رایگان کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌که آمادگی مرمت ابنیه تاریخی شهر را داریم، اضافه کرد: حفظ و حراست دقیق و منظم از ابنیه تاریخی شهر نیز از جمله اقداماتی است که باید برای جذب گردشگر انجام گیرد؛ اکنون برای قبول مسئولیت این رسالت خطیر به جای اداره کل میراث فرهنگی اعلام آمادگی می‌کنیم.

از دست دادن ۷۰ درصد از نخبگان اصفهان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه امروز در شهر میزبان بالغ بر ۵۰۰ هزار مهاجر هستیم که این رقم در سطح استان اصفهان بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است، اظهار کرد: استقرار صنایع مختلف باعث ورود این تعداد مهاجر به اصفهان شده است، اما ای کاش حداقل سهم آب شرب این جمعیت مهاجر نیز به این شهر اختصاص می‌یافت.

وی خاطرنشان کرد: این کلان‌شهر جزو آلوده‌ترین شهرهای کشور بوده و این حاصل بی‌تدبیری مسئولان در گذشته برای استقرار صنایع آلاینده در غرب استان است، چرا که آلاینده‌ها از طریق وزش باد از سمت غرب روی هوای شهر اصفهان قرار می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تنها شش درصد جمعیت کل کشور متعلق به اصفهان بوده، اما ۱۰ درصد از جمعیت نخبگان علمی، اقتصادی و صنعتی کشور و ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق به این استان است. این کلان‌شهر امروز به شهری مهاجرپذیر از نظر نیروی انسانی برای صنایع تبدیل شده که در مقابل، ۷۰ درصد از جمعیت نخبگانی خود را به دلیل نبود امکانات لازم از دست داده است، به‌طوری‌که بیشتر نخبگان استان مهاجرت می‌کنند.

احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری سمنان

مجید نظری، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان در خصوص ساماندهی بافت فرسوده در این شهر، گفت: یکی از مشخصه‌های بافت‌های فرسوده با توجه به قدمت بنا، ناپایداری ساختمان‌هایی است که در این مناطق شهری وجود دارد. یکی از دغدغه‌های مهم شورای اسلامی شهر سمنان در دوره‌های گذشته تا امروز موضوع بافت‌های فرسوده شهر بوده است که در دل آن ابنیه تاریخی و قدیمی بسیاری برای احیا وجود دارد. این خانه‌های تاریخی در قانون به نوعی حریم خود را دارند و این حریم‌ها باید در پروژه‌های عمرانی و عملیاتی شهری مانند تعریض کوچه‌ها و خیابان‌ها حفظ شود، اما نخستین دغدغه شهروندان ساکن در این مناطق، تسهیل دسترسی خودروهای امدادی به معابر و کوچه‌ها بوده که با توجه به حفظ حریم ابنیه و بافت تاریخی، در بسیاری از موارد دست مدیریت شهری برای تعریض بسته شده است و همچنان این دغدغه در بعضی مناطق شهر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بافت فرسوده به معنای واقعی زمانی می‌تواند قابلیت نوسازی داشته باشد که بتواند امکان زیست‌پذیری شهری را فراهم کند. این زیست‌پذیری موارد مختلفی دارد که مهم‌ترین آن موضوع امنیت است. به شهروندان توصیه می‌کنیم اگر به واسطه حضور خود در بافت‌های قدیمی احساس علاقه به احیا و بازآفرینی می‌کنند، به کمک مدیریت شهری به این موضوع ورود و در روند بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری مشارکت کنند.

ظرفیت‌های متنوع و ارزشمند شهر اراک برای گردشگری

سیدوحید میرنظامی، عضو شورای اسلامی شهر اراک در خصوص ظرفیت‌های متنوع شهر اراک، اظهار کرد: شهر اراک به‌عنوان مرکز استان مرکزی از نظر موقعیت جغرافیایی و اقتصادی شرایط ویژه‌ای دارد و تلاقی کریدورهای غرب به شرق و شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهر اراک با شهرهایی که از نظر ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، صنعتی و مذهبی برخوردارند، همجوار است، ادامه داد: این شهر از نظر فرهنگی، تاریخی و مذهبی در موقعیت خاصی قرار گرفته است. هر چند این شهر تنها ۲۰۰ سال قدمت دارد، اما همسایگی آن با شهرهایی همچون اصفهان با قدمتی کهن، همدان با تاریخی دو هزار ساله و قم که یکی از شهرهای مهم مذهبی کشور بوده، موقعیت خاصی یافته است که آن را باید فرصتی ارزشمند برای ارتقای سطح گردشگری این شهر دانست. این شهر با بهره‌گیری از منابع طبیعی بی‌نظیری همچون دره‌گردو و تالاب میقان این ظرفیت را دارد که به یکی از بهترین قطب‌های گردشگری مرکز ایران تبدیل شود.

مشکل‌ساز شدن نبود مجوز تجاری برای پردیسان قم

مجید اخوان، عضو شورای اسلامی شهر قم در خصوص لزوم رفع مشکلات صدور مجوز تجاری در کمیسیون ماده ۵ و اداره راه و شهرسازی، گفت: مردم پردیسان در دریافت و تمدید مجوز تجاری سرگردان شدند، از این رو علاوه بر مشکلات مردم تمدید نشدن و ارائه مجوز تجاری موقت بر درآمد منطقه نیز تأثیر داشته است و امیدواریم کمیسیون ماده ۵ و اداره راه و شهرسازی نیز با ارائه مجوز سه ساله اقدام به رفع این مشکل کند.

وی با اشاره به دریافت مجوز تمدید گواهی سه ساله تجاری موقت در پردیسان از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، افزود: مشکل پردیسان در تأمین خدمات تجاری با توجه به افزایش جمعیت و محقق نشدن وعده راه و شهرسازی برای واگذاری ۲۵ درصد تجاری نیاز به پیگیری اساسی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: معتقدم دیگر پروانه مشاور املاک جدید در منطقه پردیسان نباید صادر شود، از این‌رو امیدواریم با این لایحه مشکلات تجاری املاک مسکونی شمالی نیز رفع شده است و مشکلات تجاری منطقه پردیسان تا حدودی ساماندهی شود.

رفع معضل فاضلاب مسکن مهر؛ دغدغه مدیریت شهری گلپایگان

سیدمحمدحسن علوی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان با اشاره به لزوم رفع معضل فاضلاب مسکن مهر در این شهر، گفت: شهر گلپایگان فاضلاب شهری ندارد و نبود آن در منطقه مسکن مهر به بحران تبدیل شده است، در این خصوص با معاونت آبفای استان اصفهان جلساتی برگزار کردیم تا هرچه سریع‌تر این معضل رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون‌های دست‌وپاگیری وجود دارد، قرار است اداره راه و شهرسازی زمینی را به آب و فاضلاب شهرستان تحویل دهد و طی قراردادی طولانی‌مدت زمین تحویل شهرداری شود، اکنون موضوع جانمایی زمین در دستور کار است که پس از تعیین مکان مشخص و تخصیص بودجه از محل اعتبارات ریاست‌جمهوری پروژه آغاز خواهد شد.

کد خبر 614873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.