«صدرآباد» در صدر محرومیت!/ زیرساخت‌های شهری محله‌های منطقه یک مشکل دارد

امروزه با توجه به رشد جمعیت شهرنشین، شهرها نیازمند توجه به برقراری عدالت اجتماعی و فضایی در برخورداری مطلوب از خدمات و امکانات مختلف هستند، لذا برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان شهری باید به این موضوع مهم توجه جدی داشته باشند تا شهروندان در جای‌جای شهر از خدمات برابر بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توزیع فضایی عادلانه خدمات و منابع بین مناطق مختلف شهری و دستیابی برابر شهروندان به آنها، یکی از فاکتورهای مهم جهت تحقق عدالت اجتماعی است، زیرا توزیع نشدن عادلانه خدمات منجر به ایجاد بحران‌های اجتماعی و مشکلات پیچیده فضایی و توزیع عادلانه نیز زمینه‌ساز توسعه متوازن مناطق شهری خواهد شد.

منطقه یک، نخستین منطقه ایجاد شده در شهرداری یزد است که نزدیک به دو دهه از فعالیت آن می‌گذرد و گستردگی بسیار زیادی به لحاظ وسعت و فعالیت دارد؛ در کنار گستردگی بالای این منطقه، ویژگی‌های خاص و بارز منطقه باعث شده است که به عنوان یکی از حساس‌ترین مناطق یزد محسوب شود.

یکی از مسائلی که در این منطقه به‌صورت ویژه به چشم می‌خورد، تفاوت سطح خدمات در محلات مختلف است که از دهه‌های گذشته به دلیل نبود توسعه متوازن به‌وجود آمده است و در عین حال که می‌توان گفت بعضی محلات آن از برخوردارترین نقاط شهر شناخته می‌شود و تعدادی از محروم‌ترین نقاط شهر یزد نیز در این منطقه قرار گرفته است که به منظور آگاهی از فعالیت‌ها، پروژه‌ها، مشکلات و توزیع عادلانه خدمات در این منطقه، گفت‌وگویی با سیدعلیرضا رسولی، مدیر منطقه یک شهرداری یزد انجام داده‌ایم که مشروح در ادامه می‌خوانید:

یکی از مشکلات منطقه یک شهرداری یزد در میزان برخورداری نقاط مختلف است که به نظر می‌رسد عدالتی در آن رعایت نشده باشد، علت این موضوع چیست؟

بعضی از نقاط و محله‌های شهر در این منطقه با مشکلاتی به لحاظ برخورداری از امکانات روبه‌رو است که البته این موضوع حاصل چند سال گذشته نیست، بلکه نتیجه چندین سال محرومیت و نبود توازن در توزیع امکانات بوده است که به وضعیت فعلی تبدیل شده است.

در حال حاضر برنامه‌های متعددی برای این محله‌ها در دستور کار قرار گرفته است که هر یک از این برنامه‌ها و پروژه‌ها در نوع خود کمک خوبی به رفع مشکلات این نقاط است، اما باید توجه داشت که وقتی مشکلاتی در یک دوره طولانی‌مدت به وجود آمده است، رفع آن نیز نیاز به زمان دارد و نمی‌توان تمام مشکلات موجود در این منطقه و در حوزه برخورداری بعضی محلات از امکانات متناسب با دیگر نقاط را برطرف کرد، اما با تمام این موضوعات اقدامات بسیار خوبی در دستور کار قرار گرفته است.

از جمله شرح وظایف خادمان مردم در منطقه یک شهرداری یزد، برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر به منظور تأمین خدمات مورد نیاز و توسعه عمرانی منطقه شهری در چارچوب وظایف قانونی، انجام امور مربوط به خدمات شهری و اهتمام در تأمین نیازمندی‌های زیست‌محیطی شهری و نظارت بر نحوه فعالیت پیمانکاران خدمات شهری، وصول عوارض و درآمدهای قانونی، صدور پروانه ساختمان و مجوز تعمیرات و پایان کار و پاسخ استعلام در مورد املاک و پیشه‌وران با توجه به مقررات و دستورالعمل‌های شهرسازی و صنعتی در حد اختیارات تفویض شده مصوب، تنظیم برنامه و بودجه سالانه و اقدام در وصول درآمدهای قانونی شهرداری و پیگیری در تأمین آنها، نظارت و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخلفات شهری در سطح منطقه است.

به چند مورد از پروژه‌های منطقه اشاره کنید.

در منطقه یک امسال ۳۲ پروژه عمرانی و خدماتی تعریف شده است که ۲۵ پروژه عمرانی و هفت مورد خدماتی است و در مجموع نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان هزینه اجرایی این پروژه‌ها است؛ در ادامه افزایش ۲۵ درصدی ابلاغ قراردادها را خواهیم داشت و در متمم بودجه نیز که ماه آینده به شورای اسلامی شهر ارائه خواهد شد، به احتمال زیاد ۱۰ میلیارد تومان به این عدد اضافه می‌شود.

امسال برای محرومیت‌زدایی گام‌های بسیار خوبی از جمله ساماندهی محله صدرآباد به عنوان محله کمتر توسعه یافته برداشته‌ایم و از محل منابع بازآفرینی و منابع شهرداری ۱۳ میلیارد تومان قرارداد مجزا برای آسفالت و بهسازی معابر این محله و دو میلیارد تومان برای ساماندهی بلوار صابر یزدی که بلوار اصلی آن است، در نظر گرفته شده است؛ هر دو پروژه در حال حاضر فعال است و این مبالغ، مازاد بر اعتباراتی است که در خصوص پروژه‌های منطقه اعلام کردم.

در محله صدرآباد همچنین فرهنگسرای تخصصی بهمن با ویژگی‌ها و امکانات قابل توجه و به‌روز در حال احداث است و می‌تواند برای این منطقه ارزش‌افزوده خوبی به‌همراه داشته باشد؛ تکمیل پروژه خیابان «دانش پایه» از دیگر پروژه‌های منطقه یک به‌شمار می‌رود که در راستای تسهیل شرایط رفت‌وآمد شهروندان احداث شده است.

برای محرومیت‌زدایی از محلات منطقه یک در بودجه سال آینده چه برنامه‌ای دارید؟

این طور نیست که ما در حوزه امکانات تنها در مناطق کمتر برخوردار با مشکل مواجه باشیم، بلکه در بسیاری موارد حتی محلاتی که در ظاهر به عنوان محلات توسعه‌یافته و برخوردار شناخته می‌شود نیز با مشکلات جدی روبه‌رو است که باید نسبت به رفع این مشکلات اقدامات لازم انجام شود.

بسیاری از مشکلاتی که محلات مختلف با آن روبه‌رو هستند، مربوط به زیرساخت‌ها از جمله پیاده‌رو و آسفالت است که رفع این مشکلات در دستور کار شهرداری قرار گرفته است؛ در این منطقه پروژه‌های خوبی بررسی و تدوین شده است که به عنوان پیشنهاد برای درج در لایحه بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲ اعلام می‌شود و در صورت تصویب این پروژه‌ها، می‌توان اقدامات بسیار خوبی در راستای تداوم محرومیت‌زدایی انجام داد.

مشارکت‌پذیری شهروندان منطقه یک شهرداری یزد یکی از نقاط قوت این منطقه است که باید از این روحیه مشارکت قدردانی کنیم؛ بی‌شک هر کاری که با مشارکت و همکاری مردمی انجام شود، نتایج بسیار سازنده و خوبی به دنبال دارد و در سرعت اجرای پروژه‌ها نیز اثرگذار است.

کد خبر 614339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.