چگالی ورق برنجی چقدر است؟

ترکیب شیمایی ورق برنجی شامل دو فلز اصلی روی و مس می‌شود. تلفیق این دو فلز، محصولی طلایی‌رنگ را تولید می‌کند که به آن ورق برنجی می‌گویند.

این ورق‌ها براساس درصد فلز روی و مسی که دارند، تغییر رنگ می‌دهند. ضمن اینکه براساس ضخامت و مقاومتشان هم دسته‌بندی‌هایی دارند. این ورق‌ها بسیار پرکاربردند و ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری مطلوبشان باعث می‌شود که در پروژه‌های گوناگون پراستفاده باشند. در این مقاله درباره چگالی ورق برنجی برایتان خواهیم گفت.

ورق برنجی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، ورق های برنجی ترکیبی از روی و مس هستند. اگر میزان مس موجود در ترکیب بیشتر از روی باشد، رنگ ورق به‌سمت طلایی‌شدن پیش می‌رود. وجود روی بیشتر در ترکیب ورق هم رنگ آن را متمایل به نقره‌ای خواهد کرد.
ویژگی‌هایی ازجمله انعطاف‌پذیری و مقاومت در مقابل کدرشدن و ضربه از جمله عواملی است که کاربرد این ورق‌ها را در زمینه‌های مختلف بالا می‌برد. این ورق‌ها اثر مغناطیسی و اصطکاک ندارند. از همین روی است که به آهن‌ربا جذب نمی‌شوند و برای جداسازی فلزات مختلف از فلزات برنجی استفاده می‌شود.
چگالی ورق برنجی در دسته‌بندی‌های مختلف هم با یکدیگر متفاوت است. ابتدا درباره انواع این ورق‌ها برایتان می‌گوییم و سپس از چگالی ورق های برنجی صحبت خواهیم کرد.

انواع ورق برنجی چیست؟

ورق های برنجی دارای انواع مختلفی هستند. از جمله انواع آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق برنج فنری؛
  • نیمه‌سخت؛
  • برنج نرم؛
  • ورق آلیاژی؛
  • کم‌عیار؛
  • پرعیار؛
  • ورق‌های حاوی قلع و آلومینیوم؛
  • ورق دارای سیلسیم.

ورق برنجی فنری

این ورق‌ها دارای سختی زیادی هستند و در قالب کویل و به ‌حالت فنری هم تولید می‌شوند.

نیمه‌سخت

این ورق‌ها نیمه‌سخت هستند و انعطاف‌پذیری زیادی ندارند. ضمن اینکه درصد مس موجود در آنها زیاد نیست.

ورق برنجی نرم

ورق های برنجی نرم دارای درصد بالایی از مس در ترکیبشان هستند. به‌عبارت دقیق‌تر، حدود ۷۰درصد آنها از مس است و جوش‌پذیری بالایی هم دارند.

ورق آلیاژی

این ورق‌ها علاوه بر مس و روی دارای درصدی از فلزات دیگر مانند قلع، آلومینیوم و نیکل یا سرب هم هستند. استحکام و چکش‌پذیری آنها بنا به درصد فلزات موجود در ترکیبشان کم‌وزیاد می‌شود.

ورق برنجی کم عیار

یکی از انواع ورق های برنجی، کم‌عیارها هستند. این‌ها در دمای محیط کاملا انعطاف‌پذیرند و برای شکل‌دهی راحت‌تر به آنها باید در دمای حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرند.

ورق برنجی پرعیار

این ورق‌ها با افزایش درصد روی موجود در ترکیب خود به استحکام بالاتری می‌رسند. در زمینه‌هایی که نیاز به انعطاف‌پذیری ورق، اندک است، این موارد گزینه‌های مطلوبی برای انتخاب محسوب می‌شوند.

ورق های برنجی حاوی قلع و آلومینیوم

با وجود قلع و آلومینیوم در ورق های برنجی، احتمال ایجاد لایه اکسیدی روی آنها بیشتر می‌شود. مقاومت محصولات این‌چنینی در مقابل خوردگی ناشی از آب و رطوبت زیاد است.

ورق دارای سیلسیم

برخی از انواع ورق برنجی هم حاوی درصدی سیلسیم هستند. این‌ها دارای ۱تا ۳درصد سیلسیم‌اند و برای ساخت ابزارهای مختلفی مانند رادیاتور، سماور و حتی تانکرها کاربرد دارند.

چگالی ورق برنجی چقدر است؟

چگالی ورق برنجی چقدر است؟

چگالی آلیاژ برنج در حدود ۸.۴ تا ۸.۷ گرم بر سانتی‌مترمکعب است. به‌طور تقریبی، ۳۳ تا ۶۷درصد ورق های برنجی هم مس است. گاهی‌اوقات، بنا به کاربردی که از ورق انتظار می‌رود، این میزان بیشتر هم می‌شود و حتی به ۹۵ درصد هم می‌رسد. وجود مس بیشتر در ساختار ورق‌ها، آنها را منعطف‌تر می‌کند. البته این موضوع افزایش قیمت ورق برنجی را هم به‌همراه دارد. ورق‌های مسی با ضخامت‌هایی در طیف ۱ میلی‌متر تا حدود ۵ میلی‌متر در بازار موجودند. ورق‌ها به‌شکل کویل یا در قالبی برش‌خورده به‌فروش می‌رسند. افزایش ضخامت ورق های برنجی باعث بالارفتن قیمتشان می‌شود. در واقع، دو عامل ضخامت و عناصر موجود در ترکیب شیمیایی ورق های برنجی باعث می‌شود که قیمتشان بالا یا پایین برود.

کاربرد ورق برنجی چیست؟

انواع ورق برنجی به‌واسطه ویژگی‌های مطلوبی که ارائه می‌کنند در زمینه‌های گوناگون کاربرد دارند. برای نمونه:

  • ساخت و تولید مهمات جنگی؛
  • صنایع خودروسازی؛
  • تولید لوازم خانگی؛
  • ساخت وسایلی مانند مغزی قفل‌ها؛
  • تولید وسایل دکوراسیون و دستگیره درب‌ها؛
  • صنایع برقی و الکتریکی؛
  • سازهایی مانند هورن.

محصولات برنجی مانند ورق‌ها و میلگردهای برنجی به دلیل خاصیت چکش‌خواری و مقاومت به خوردگی قابل قبول، تقاضای بالایی را در بازار به خود اختصاص داده‌اند. البته پیش از خرید باید قیمت میلگرد برنجی و محصولاتی از این جنس را به‌خوبی زیر نظر بگیرید و قیمت‌ها را رصد کنید و درنهایت باتوجه به بودجه‌ای که مدنظرتان است و خواصی که انتظار دارید، محصولتان را انتخاب نمایید.

قیمت ورق برنجی چقدر است؟

ورق‌های برنجی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. با این حال، برای تهیه آنها جهت استفاده در پروژه‌های مختلف، لازم است که از نرخ بازار آگاهی داشته باشید. قیمت این ورق‌ها با ضخامت‌های مختلف، متفاوت است اما به‌طور کلی هزینه لازم برای خرید آنها نسبت به محصولات دیگر مانند قیمت ورق ۵۰ گالوانیزه، قیمت ورق استیل و ... کمتر است.
باید بدانید که قیمت ورق برنجی تحت‌تأثیر قیمت فلزات روی و مس هم قرار دارد. در نتیجه، هرگونه تغییرات و نوسان‌هایی که در بازار این دو فلز به‌وجود بیاید، قیمت ورق های برنجی را هم به‌شدت تغییر می‌دهد. برای ارزیابی وضعیت بازارهای فروش ورق‌های برنجی باید نگاهی به بازار این دو فلز یعنی روی و مس هم داشته باشید. برای بررسی قیمت‌ها و زیرنظرگرفتن نرخ این محصولات نیاز به مراجعه به پایگاهی مناسب است که اعتبار کافی در اطلاع‌رسانی دارد. مرجعی که به شما در استعلام‌گیری قیمت‌ها کمک کند.

چگالی ورق برنجی چقدر است؟

در آخر

برای خرید ورق مسی یا انواع ورق‌های برنجی، فولادی، استیل، آلومینیومی و ... باید نگاهی به نوسان قیمت‌ها در بازار داشته باشید و با مراجعه به یک تامین‌کننده معتبر، خریدی مطمئن را رقم بزنید.
بازرگانی فولاد آیرومارت به پشتوانه بیش از 35 سال تجربه در فروش و بازرگانی انواع آهن آلات و سایر محصولات فلزی، یکی از تامین‌کنندگان بازار آهن است که همواره در جهت راحتی هرچه بیشتر مشتریان برای خرید این محصولات قدم برداشته است. در این راستا، می‌توان به امکان خرید و قیمت دهی آنلاین محصولات فلزی توسط این مجموعه و تحلیل روزانه و هفتگی بازار آهن کشور اشاره کرد. برای استعلام قیمت روزانه، خرید، دریافت مشاوره‌های فنی و تخصصی پیش از خرید تمامی محصولات آهنی، آلومینیومی، برنجی و ... کافیست به وبسایت به‌روز آیرومارت به نشانی /https://iromart.com مراجعه کنید و یا اینکه با شماره 02145306 تماس بگیرید.

کد خبر 613234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.