خطوط هوایی برای گردشگری قابل قبول نیست/ نصب چرخ و فلکی با قطر ۲۰۰ متر در  شهر

در حال حاضر فاصله زیادی با نقطه ایده‌آل گردشگری داریم، زیرساخت‌های فراوانی باید ایجاد شود تا به نقطه ایده‌آل دست یابیم، خطوط هوایی موجود برای گردشگری قابل قبول نیست، به نظر می‌رسد باید در اصفهان دفاتری برای صدور ویزا و رفت‌وآمد گردشگران خارجی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان با وجود آثار تاریخی و طبیعی متعدد یکی از استان‌ها مهم کشور با ظرفیت گردشگری بالا است، در این استان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی وجود دارد که ۱۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به ثبت جهانی رسیده و به کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی تبدیل شده است.

گردشگری و محصولات آن در اصفهان متنوع است، گردشگری تاریخی، طبیعی، فرهنگی و ژئوتوریسم که اطراف اصفهان است، می‌تواند پیرامون شهر را نیز برای جذب گردشگری مهیا کند. در محور تاریخی عنصر و مؤلفه مهم کاربری مذهبی از جمله حسینیه‌ها، مساجد، بقاع متبرکه، رویدادها و مناسبت‌ها فرصت خوبی است تا در تقویم متنوع رویدادهای گردشگری در سطح سال پراکنده شود و به گستره نفوذی که در شهر، استان و حتی کشوری و فراکشوری دارد، جذب شود.

با توجه به اینکه یکی از متولیان گردشگری، شهرداری اصفهان است از این رو مدیریت شهری در دوره ششم اهتمام ویژه‌ای نسبت به گردشگری، آثار تاریخی و نیز بافت تاریخی دارد، از این‌رو کارگروه ویژه‌ای برای بررسی و پیگیری نوسازی بافت تاریخی در شهرداری تشکیل شده است و به صورت هفتگی برای احیای محورهای تاریخی برنامه‌ریزی می‌شود.

همچنین در دوره ششم شورای شهر اصفهان در منشور شورا بر حوزه گردشگری تاکید شده است که توجه به تسهیل‌گری در حوزه گردشگری و توسعه اقتصاد شهری مد نظر قرار دارد، از این‌رو تاکید بر تصدی کمتر و تسهیل‌گری بیشتر در این راستا انجام گرفته است، این در حالی است که در این موضوع شهرداری اصفهان تنها یک قطعه از پازل است و اداره کل میراث فرهنگی، بخش خصوصی و سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به مشارکت در این حوزه هستند، دیگر قطعات پازل هستند و باید در این راستا تلاش کنند.

در راستای ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری اقداماتی توسط مدیریت شهری انجام شده و توسعه زیرساختی و پیگیری از طریق جذب سرمایه‌گذار و مشارکت‌کننده از اهداف مهم در این حوزه بوده است، با عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت‌وگو انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا در اصفهان به فراهم کردن زیرساخت‌های حوزه گردشگری توجه شده است؟

یکی از ظرفیت‌های قابل توجه اصفهان گردشگری است، طی دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا گردشگری رو به افول رفت و اکنون با فروکش کردن این بیماری باید به مسئله گردشگری در استان اصفهان توجه بیشتری شود.

شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان در راستای ایجاد زیرساخت گردشگری و ساخت هتل اقداماتی انجام داده که یکی از آن‌ها اعطای پروانه ساخت رایگان یا با حداقل هزینه بوده است، هر ساله برای افزایش ظرفیت مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی اعتبارات قابل توجهی در نظر گرفته می‌شود، همچنین اقدامات تفریحی در راستای مباحث تاریخی و فرهنگی ایجاد شده که از جمله آن‌ها تله‌کابین، شهر رویاها، ناژوان، آکواریوم و تله‌سی‌یژ است.

در نظر داریم تا چرخ و فلکی با قطر ۲۰۰ متر در گوشه‌ای از شهر اصفهان طراحی و نصب شود. تعداد زیادی اماکن تاریخی و فرهنگی وجود دارد که زمینه تبدیل اصفهان به قطب گردشگری کشور را فراهم کرده است، همچنین اصفهان جزو ۱۰ مقصد قابل توجه گردشگری تاریخی و فرهنگی در دنیا است.

چه اقداماتی باید انجام شود تا به نقطه ایده‌آل گردشگری دست یابیم؟

در حال حاضر فاصله زیادی با نقطه ایده‌آل گردشگری داریم، زیرساخت‌های فراوانی باید ایجاد شود تا به نقطه ایده‌آل دست یابیم، خطوط هوایی ما برای گردشگری قابل قبول نیست، به نظر می‌رسد باید در اصفهان دفاتری برای صدور ویزا و رفت‌وآمد گردشگران خارجی ایجاد شود.

قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران باید راه‌اندازی شود تا گردشگران خارجی دسترسی آسان‌تری به فرودگاه امام خمینی (ره) داشته باشند، به اندازه کافی هتل در اصفهان وجود ندارد و ظرفیت هتل‌های موجود محدود است، هتل‌های سه ستاره و پنج ستاره به ندرت در اصفهان وجود دارد.

به صورت قطعی با فروکش کردن کرونا تعداد گردشگران افزایش می‌یابد، از این‌رو باید حمایت بیشتری از هتل‌ها انجام شود، دولت نیز باید تسهیلات مناسبی برای ساخت هتل و اقامتگاه‌های گردشگری در نظر گیرد.

آیا خشکی رودخانه زاینده‌رود به حوزه گردشگری نصف جهان آسیب خواهد زد؟

یکی از مباحث کلیدی اصفهان "زاینده‌رود" بوده و جزو مهم‌ترین مطالبات مجموعه مدیریت شهری است. همچنین خشکی زاینده‌رود قابل قبول نیست، زیرا به آثار تاریخی شهر آسیب می‌رساند، اگر زاینده‌رود جاری نباشد فرونشست زمین را شاهد خواهیم بود، همچنین تداوم خشکی زاینده‌رود آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت که اثر منفی در جذب توریست دارد، لذا دولت در بحث محیط زیست و جریان این رودخانه باید فکر اساسی انجام دهد.

رویکرد شورای اسلامی شهر در دوره ششم نسبت به گردشگری چیست؟

سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نسبت به آثار تاریخی اقداماتی انجام شده که بستری برای جذب گردشگران فراهم می‌کند، میدان امام علی (ع)، میدان امام (ره) و چهارباغ محور تاریخی است که باید فعال‌تر شود.

دولتخانه صفویه پروژه‌ای است که تا حدود زیادی عملیات آن انجام شده است و در صورتی که این پروژه تکمیل شود به مجموعه تاریخی بی‌نظیر در دنیا تبدیل خواهد شد که ارتباط چهارباغ تا میدان امام و اطراف آن را شامل می‌شود و مجموعه‌ای تاریخی و فرهنگی را تحت عنوان دولتخانه صفویه گرد هم خواهد آورد.

این موارد می‌تواند در جذب توریست و گردشگر مؤثر واقع شود، از طرفی باید اصفهان را به تمام دنیا بشناسانیم. سفارت‌های ما باید موقعیت و ظرفیت‌های اصفهان را برای مردم آن کشور و مجموعه‌های توریستی گردشگری تبیین کنند تا باعث جذب توریست شود؛ با این حال باید گفت هنوز زیرساخت‌های لازم از جمله هتل و خطوط هوایی برای جذب توریست و گردشگر به اصفهان فراهم نشده است و باید در این زمینه باید تلاش بیشتری برای جذب گردشگر انجام شود.

بافت تاریخی شهر اصفهان بیشتر در کدام مناطق شهر قرار گرفته است؟

شهر اصفهان بیش از سه هزار اثر تاریخی بزرگ و کوچک و حدود سه هزار هکتار بافت تاریخی دارد که پراکنده است؛ در منطقه جلفا، تخت فولاد، منطقه سه و یک، چهارباغ و مجموعه‌های اطراف آن و منطقه خوراسگان آثار و بافت تاریخی پراکنده وجود دارد.

مدیریت شهری برای حفظ آثار تاریخی شهر چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

هر ساله اعتبارات قابل توجهی برای حوزه گردشگری و نوسازی و بهسازی آثار تاریخی توسط مدیریت شهری در نظر گرفته می‌شود، در غیر این صورت بافت تاریخی اصفهان از بین می‌رود، لذا حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در بافت تاریخی اصفهان از جمله میدان امام (ره)، چهارباغ، مسجد جامع و میدان امام علی (ع) جهت نوسازی، بهسازی و نگهداری در نظر گرفته شده است.

برای افزایش ظرفیت گردشگری چه باید کرد؟

تمام شهروندان به ویژه جوانان باید نسبت به ظرفیت‌های گردشگری آگاه باشند و زمینه‌ای برای حضور پژوهشگران و دانشجویان کشورهای دیگر به اصفهان فراهم شود، همچنین مبادله دانشجو و رفت‌وآمد و پژوهش‌های دانشجویی، ارتباط خواهرخوانده‌ها با دانشگاه‌ها و دانشجویان و جوانان نیز باید مد نظر قرار گیرد.

به نظر می‌رسد صداوسیما، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید در خارج و داخل فعالیت خود را افزایش دهند تا با افزایش توریست داخلی، خارجی و سلامت، ظرفیت گردشگری، علمی و پزشکی در کشور افزایش یابد.

کد خبر 612550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.