دلایل کم خونی در زنان چیست؟

 از آنجایی که خانم‌ها به واسطه فعل و انفعالات و حالات طبیعی از قبیل قاعدگی، بارداری و… بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی هستند، دانستن علائم و دلایل کم خونی در زنان اهمیت زیادی دارد و هر فرد باید با این موارد آشنایی کافی داشته باشد.

در شرایط کم خونی، به واسطه کمبود یا فقدان گلبول‌های قرمز، خون توانایی مورد نیاز برای حمل اکسیژن کافی به بخش‌های مختلف بدن را ندارد و به همین واسطه فرد با عوارض و مشکلاتی از جمله ضعف، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و مواردی و… مواجه می‌شود. به عنوان شایع‌ترین دلایل کم خونی در زنان می‌توانیم به بارداری، قاعدگی سنگین، بیماری‌های ژنتیکی و دیگر بیماری‌هایی از قبیل ایدز اشاره کنیم.

در ادامه مطلب برای آگاهی بیشتر، به علائم و دلایل کم خونی در بانوان می‌پردازیم؛ اما توجه داشته باشید که برای تشخیص دقیق و درمان کم خونی حتماً باید در اولین فرصت یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

انواع کم خونی در زنان

ابتدا بهتر است انواع کم خونی در بانوان را مورد بررسی قرار دهیم.

کم‌خونی ناشی از فقر آهن

یکی از شایع‌ترین دلایل کم خونی، فقر آهن است. مغز استخوان مرکز تولید هموگلوبین خون می‌باشد. زمانی که مغز استخوان برای ساخت هموگلوبین خون آهن کافی دریافت نکند، این نوع کم خونی در بدن به وجود می‌آید.

کم‌خونی ناشی از التهاب

گاهی اوقات ممکن است به واسطه بیماری‌هایی از قبیل ایدز، آرتریت روماتوئید، سرطان و برخی بیماری‌های کلیوی و التهاب در بدن رخ دهد. در صورت ادامه دار و مزمن شدن التهاب، در روند تولید گلبول قرمز اختلال ایجاد می‌شود و کم خونی بروز می‌دهد.

کم‌خونی آپلاستیک

کم خونی آپلاستیک نوع نادر و کمیاب از کم خونی در زنان است که ناشی از تاثیر منفی برخی داروها، بیماری‌های خود ایمنی و عفونت‌ها می‌باشد.

کم‌خونی داسی شکل

کم خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی است که بر اثر آن ظاهر گلبول‌های قرمز با شکل طبیعی یعنی دایره‌ای و فرو رفته فرق دارند و به شکل داسی شکل در بدن دیده می‌شوند. وجود گلبول‌های قرمز داسی شکل سبب کاهش حجم اکسیژن خون و در نتیجه بروز مشکلاتی از قبیل ضعف و خستگی زودرس می‌شود.

بررسی علت کم خونی در زنان

همانطور که گفتیم علت کم خونی در خانم‌ها بر اساس شرایط، متغیر است و برای تشخیص دقیق نظر پزشک متخصص شرط اصلی است؛ اما به عنوان برخی علل کم خونی رایج در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

خون‌ریزی و قاعدگی

در دوران قاعدگی به واسطه خونریزی‌های متعدد، خانم‌ها برای کوتاه مدت و بلند مدت به کم خونی مبتلا شوند. کم خونی‌های مقطعی بر اساس شرایط قاعدگی معمولاً با تغذیه مناسب و استراحت رفع می‌شوند؛ اما ممکن است در شرایطی به واسطه اختلال در چرخه قاعدگی و یا پریود سنگین و طولانی مدت فقدان آهن در بدن به وجود بیاید و بانوان به کم خونی مبتلا شوند. در این دوره به دلیل از دست دادن حجم زیادی از گلبول‌های خونی، سطح آهن خون کاهش پیدا می‌کند و فرد باید زیر نظر پزشک متخصص این مشکل را برطرف کند.

البته توجه داشته باشید که صرفا قاعدگی دلیل اصلی کم خونی در خانم‌ها نیست و دلایل دیگری مثل مشکلات گوارشی از قبیل زخم معده و سرطان روده و وجود فیبروم‌های رحمی نیز می‌توانند سبب بروز کم خونی شوند. بهتر است برای تشخیص دقیق علت کم خونی بر اثر بیماری‌های مختلف، ابتدا به یک متخصص داخلی آنلاین مراجعه کنید.

مشکلات جذب آهن و تغذیه

همانطور که گفتیم مشکل در جذب آهن، اصلی‌ترین دلیل بروز کم خونی است. در صورتی که فرد عمل بای پس معده انجام داده باشد و یا رژیم‌های سنگین و غیر اصولی گرفته باشد، ممکن است به کم خونی مبتلا شود. همچنین بیماری‌هایی مثل سلیاک نیز می‌توانند سبب بروز کم خونی شوند. به عنوان دیگر دلیل کم خونی در زنان به واسطه مشکلات جذب آهن می‌توانیم به عدم وجود مواد آهن دار کافی در رژیم غذایی اشاره کنیم که مخصوصاً برای خانم‌ها بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید که آهن در غذاهای گوشتی بسیار بیشتر از غذاهای گیاهی دریافت می‌شود. پس گوشت و همچنین سبزیجاتی مثل اسفناج باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند.

باید بدانید در دوران بارداری نیاز بدن به آهن افزایش می‌یابد و باید حجم و تنوع غذایی کافی برای فرد در دسترس باشد.

دلایل کم خونی در زنان چیست؟

برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید

با نگاهی از دلایل کلی کم خونی در زنان می‌توانید سریع‌تر این بیماری را در سطوح اولیه تشخیص دهید و برای تشخیص دقیق‌تر و شروع دوره درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید برای درمان بیماری‌هایی مثل کم خونی بجای مراجعه حضوری، با دریافت مشاوره آنلاین پزشکی مدیست از وجود بهترین پزشکان متخصص و فوق تخصص بهره‌مند شوید.

کد خبر 612386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.