پیش‌بینی پیری یک سوم جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۵

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: سال گذشته هشت میلیون و ۸۸۳ هزار سالمند در کشورمان شناسایی شدند و پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۳۵ خورشیدی، جمعیت سالمند از ۱۴ درصد مجموع کل جمعیت به ۲۰ درصد برسد و در سال ۱۴۳۵ یک سوم جمعیت ایران سالمند باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود مهدویان‌فر امروز شنبه -بیست‌وسوم مهرماه- در نشست مسئولیت اجتماعی و سالمندی که در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع سالمندی از سال ۱۴۱۵ برای همه ما ملموس‌تر خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته هشت میلیون و ۸۸۳ هزار سالمند در کشورمان شناسایی شدند و پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۳۵ خورشیدی، جمعیت سالمند از ۱۴ درصد مجموع کل جمعیت به ۲۰ درصد برسد و در سال ۱۴۳۵ یک سوم جمعیت ایران سالمند باشند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سالمندی یک دوره از زندگی است و اگر تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های مناسبی قبل از فراگیر شدن آن در کشور داشته باشیم، موفق عمل کرده‌ایم.

قله هرم پیری جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰

مهدویان‌فر با بیان اینکه جمعیت متولدین دهه ۶۰ کشور تا سال ۱۴۲۰ به سالمندی می‌رسند و آن زمان با هرم پیری قابل توجهی در کشور روبه‌رو می‌شویم، تصریح کرد: طی ۴۳ سال گذشته شاهد رشد یک‌باره جمعیت سالمند در کشور بوده‌ایم در حالی که این روند در برخی کشورها ۹۰ تا ۱۲۰ سال طول کشیده، اما در ایران در مدت ۴۳ سال این اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر توجه به مسائل سالمندان از جمله تقویت صندوق‌های بازنشستگی، گفت: در طول سال‌های گذشته شاهد معکوس شدن درصد تجمع سالمندان از روستاها به شهرها بوده‌ایم، افزایش جمعیت سالمندی در شهرها در کنار معضلاتی همچون خانواده‌های تک‌نفره یا تک فرزند به برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی در زمان حاضر نیاز دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان تاکید کرد: ۵۵ هزار سالمند تنها در استان اصفهان شناسایی شده‌اند که ۳۰ هزار نفر در شهر اصفهان ساکن هستند و الزامات و شرایط خاصی دارند.

مهدویان‌فر ادامه داد: در دنیای امروز مراکز ۲۴ ساعته نگهداری سالمند منسوخ شده است و تلاش بر این است تا فرد سالمند در همان بافت اجتماعی خودش بماند و از آن جدا نشود؛ بنابراین مراکز روزانه نگهداری سالمند، جایگزین خانه‌های سالمند ۲۴ ساعته می‌شود.

وی اظهار کرد: امروزه کشورها روی سالمندی موفق کار و برنامه‌ریزی و این برنامه‌ها را از دوران جوانی، یعنی دوران قبل از میانسالی فرد طرح ریزی و تدوین می‌کنند. مراکز مرتبط نیز از همین امروز باید کلاس‌های سالمندی موفق را برای این گروه برگزار کند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان ترویج و قبح زدایی از ازدواج سالمندی را از جمله مباحثی دانست که باید بیشتر از گذشته به آن پرداخته شود و ادامه داد: آموزش‌های رسانه‌ای و تربیت نیروی متخصص در حوزه سالمندی از ضرورت‌های جامعه امروز و فردا است.

مهدویان‌فر تاکید کرد: با پدیده قطعی سالمندی روبه‌رو هستیم و از سال ۱۴۲۰ موج قابل توجهی از رشد جمعیت سالمندان را شاهد خواهیم بود.

ضرورت توجه به ازدواج سالمندان

در ادامه این نشست، سیدرضا اسحاقی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده کیفیت زندگی سالمندان زوج بسیار بهتر از سالمندان تنها است. یک فرد سالمند هرچقدر هم فرزندان خوبی داشته باشد، نمی‌تواند جای همسر سالمند را بگیرد،؛ از این رو باید به ازدواج سالمندان توجه و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: پزشکی که سالمند را معالجه می‌کند باید همه دردهای این فرد را یکجا ببیند و نسخه بدهد، نه اینکه هر پزشک نسخه‌ای جداگانه با داروهای متفاوت یا یکسان تجویز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بروز دو پدیده «سالمند آزاری» و «سالمند هراسی»، گفت: مطابق بررسی‌هایی که طی چند سال قبل در اصفهان انجام شده است، گروه‌هایی از سالمندان هستند که سالمندآزاری را تجربه می‌کنند.

اسحاقی تاکید کرد: ۷۰۰ هزار سالمند در استان اصفهان عدد بزرگی است و نیاز به برنامه دقیق و اجرایی دارد. تحرک اجتماعی نیاز جامعه سالمندی است و همانگونه که اتاق ویژه کودک داریم، باید برای سالمندان هم اتاق ویژه سالمند داشته باشیم.

کد خبر 612274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.