در مسیر ارتقای زیست‌پذیری و رفع آسیب‌ها

یکی از متولیان دولتی امور اجتماعی و فرهنگی کشور، دفتر امور اجتماعی استانداری است که هر ساله با توجه به وظایف خود اقداماتی را انجام می‌دهد تا در راستای رفع خلأهای موجود و آسیب‌های اجتماعی، گام‌های موثری بردارد و جامعه را در مسیر زیست‌پذیری بهتر برای تمام افراد قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پیروزی انقلاب اسلامی، مردم بیش از هر زمانی میدان‌دار امور مهم کشور به‌ویژه امور فرهنگی و اجتماعی شدند و با هر واقعه‌ای، نقش اصلی را در میدان ایفا کردند، به همین ترتیب به دلیل احساس مسئولیتی که مردم برای موضوعات مختلف به‌ویژه امور فرهنگی و اجتماعی در جامعه و رفع مشکلات موجود در این زمینه داشتند، خود متولی اصلی این امور شدند.

نهادهای کوچک مردمی، خیریه‌ها، پایگاه‌های بسیج و تشکل‌های مردمی نمودی از این احساس مسئولیت اجتماعی مردم کشور بود که به وسیله آن‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در برهه‌های حساس، عهده‌دار وظایف سنگین بوده‌اند.

در کنار نقش مهم مردم، دولت و حاکمیت نیز وظایفی در این عرصه برعهده دارد که مهم‌ترین آن‌ها تقویت، توسعه و کارسپاری به همین نهادهای مردمی است.

یکی از این متولیان دولتی، دفاتر امور اجتماعی استانداری‌ها است که وظایفی نظیر نظارت بر اجرای قوانین و مصوبات دولت، برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت اقشار مختلف مردم، توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد و نظارت بر فعالیت آن‌ها و پرداختن به مسائل جوانان، نوجوانان، بانوان و بسیاری از امور مرتبط با حوزه اجتماعی برعهده دارد تا به رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی گام‌های مؤثری برداشته و جامعه به سوی ارتقا در تمام زمینه‌ها سوق داده شود.

محوریت کارگروه فرهنگی اجتماعی در اقدامات یک سال اخیر

مسعود مهدویان‌فر، مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اقدامات این دفتر طی یک سال گذشته، اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامی که در حوزه امور اجتماعی استانداری در دستور کار داریم در قالب کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت، بانوان و خانواده استان پیگیری می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ اولویت‌هایی داشتیم که یکی از آن‌ها، حوزه پیشگیری به‌ویژه در زمینه مسائل آسیب‌های اجتماعی بود که با این هدف دو موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه شناسایی افراد بی‌سواد و بازماندگان از تحصیل یکی از این موارد بود، افزود: براساس آماری که برمبنای سرشماری سال ۱۳۹۵ مشخص شده است، استان اصفهان حدود ۱۰۵ هزار نفر فرد بی‌سواد در سنین ۱۱ تا ۴۹ سال دارد.

بی‌سوادی، منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

وی ادامه داد: بی‌سوادی می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد، بنابراین موضوع سوادآموزی در دستور کار قرار گرفت.

مهدویان‌فر با اشاره به شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل که در سن شش تا ۱۰ سالگی هستند، گفت: نگاه ما در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بوده است و علاوه بر این سوادآموزی می‌تواند در این مسیر و ارتقای فرهنگ اجتماعی جامعه نیز مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با بسیج و آموزش‌وپرورش برای شناسایی این افراد منعقد کردیم، امید است در سال آینده اتفاقات خوبی در راستای شناسایی و جذب این افراد رخ دهد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر بازماندگی تحصیلی افراد، خاطرنشان کرد: آمار دقیقی در دست نداریم، اما می‌دانیم که شیوع کرونا ویروس نیز این معضل را تشدید کرده و بر اثر تعطیلی مدارس، آمار افزایش یافته است.

وی درباره اقدامات حوزه امور اجتماعی استانداری در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: محور دومی که در قالب کارگروه مذکور روی آن فعالیت کردیم، بحث کلاس‌های افراد بدون اسناد هویتی بوده که نگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه مد نظر قرار گرفته است.

تأثیر احساس هویت اجتماعی در کاهش ارتکاب جرایم

مهدویان‌فر با بیان اینکه بی‌هویتی در نظریات اجتماعی یکی از محورهای مهم در ارتکاب جرایم و مبادرت به آسیب‌های اجتماعی است، گفت: اگر فرد احساس هویت فردی، ملی و دینی نداشته باشد، بیشتر به آسیب‌های اجتماعی مبادرت می‌کند و کمتر می‌تواند به عنوان یک عنصر مطلوب در جامعه نقش‌آفرینی کند.

وی اضافه کرد: شناسایی این افراد و صدور اسناد هویتی برای آن‌ها در دستور کار قرار گرفت، با هماهنگی وزارت کشور و دستور وزیر کشور در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، فرایند صدور اسناد هویتی تا جای ممکن تسهیل شده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان تصریح کرد: امید است با این تسهیل‌گری‌ها و تلاش‌ها، افرادی که در استان اصفهان بدون اسناد رسمی هستند، به‌ویژه افراد زیر ۱۸ سال نیز هرچه سریع‌تر شناسایی و شناسنامه‌دار شوند.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی مشهود که زیبنده انقلاب اسلامی نیست و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در رسانه‌های معاند از این مسائل سوءاستفاده می‌کنند که در همین راستا ارتباطاتی با دستگاه‌های متولی در این زمینه برقرار شده است تا در این مسیر با حرکتی همه‌جانبه به رفع آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود.

افزایش سه‌برابری ظرفیت ساماندهی معتادان متجاهر در سال گذشته

مهدویان‌فر تصریح کرد: تأکید ما روی کودکان کار، معتادان متجاهر و متکدیان است که با پیگیری‌های صورت گرفته، در سال ۱۴۰۱ ظرفیت ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در حوزه معتادان متجاهر حدود سه برابر شده است.

وی در خصوص ساماندهی کودکان کار نیز اظهار کرد: پس از تعطیلی پنج ساله، مرکز ساماندهی کودکان کار اسفندماه سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و ارجاعات هم به این مرکز انجام می‌شود که امید است مؤثر واقع شود و گام مهمی در این راستا برای حوزه کودکان کار برداشته شود.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در بحث مشارکت‌های مردمی و ساماندهی مشارکت‌های مردمی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در استان اصفهان حدود ۱۸۰۰ سازمان مردم‌نهاد خیریه‌ای و غیرخیریه‌ای وجود دارد که سرآمد استان‌های کشور در بحث مشارکت‌های اجتماعی است.

مهدویان‌فر تصریح کرد: علاوه بر این‌ها، ظرفیت‌های دیگری مانند سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان، گروه‌های جهادی، پایگاه‌های بسیج، جمعیت داوطلبان هلال احمر، تشکل‌های تبلیغ دینی و مواردی در زمینه نیکوکاری نیز در استان داریم و در سال ۱۴۰۱ به دنبال ایجاد یک شبکه بودیم.

شبکه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد

وی افزود: برای اولین بار جلسه‌ای در مردادماه با حضور بیش از یک‌هزار سازمان مردم‌نهاد در استان اصفهان شبکه خوبی شکل گرفت تا از این تشکل‌ها به‌طور جدی‌تر و تاثیرگذارتر در راهبرد اهداف کشور استفاده شود.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان اضافه کرد: طی فراخوانی قرار شد در موضوعات فرهنگی‌اجتماعی پیش رو مانند جوانی جمعیت و خانواده، مسائل جوانان، آسیب‌های اجتماعی، نوجوانان و زیست عفیفانه، از سازمان‌های مردم‌نهاد کمک بگیریم.

وی گفت: در زمینه جلب سازمان‌های مردم‌نهاد جدید و زمینه‌سازی برای ظهور آن‌ها و تقویت سازمان‌های قدیمی‌تر در راستای آشنایی آن‌ها با قوانین مالیاتی، قوانین کار و حوزه بیمه، مسائل مالی و روش‌های جلب حمایت‌های مردمی و ساختارمند کردن سازمان‌های مردم‌نهاد، اقدامات مختلفی انجام داده‌ایم.

مهدویان‌فر خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ سال خوبی در عرصه بود که همه در قالب کارگروه مذکور انجام شد.

کد خبر 652683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.